Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-II-2-423/11/05/UK
z 6 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-II-2-423/11/05/UK
Data
2005.04.06



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
podatek dochodowy od osób prawnych
specjalna strefa ekonomiczna


Pytanie podatnika
Czy podjęcie działalności przez Spółkę poza obszarem specjalnej strefy ekonomicznej w przypadku wykorzystania obiektu w działalności pomocniczej (pomieszczenie garażowe) w odniesieniu do działalnosci podstawowej objętej zwolnieniem strefowym lub w przypadku wykorzystania obiektu w działalności wykraczajacej poza zezwolenie(dzierżawa obiektu) zobowiązuje podatnika do stosowania zasady określonej w § 5 ust. 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 września 2004 r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej?


Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie przepisów art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpoznaniu wniosku z dnia 11.01.2005 r. uzupełnionego pismami: z dnia 19.01.2005 r. (data wpływu 20.01.2005 r.) i z dnia 10.02.2005 r. (data wpływu 11.02.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie konieczności wydzielenia organizacyjnego, o którym mowa w § 5 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 września 2004 r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 215, poz. 2183) w związku z zamiarem wykorzystania do działalności gospodarczej obiektu wybudowanego przez Spółkę poza terenem łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej. uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku

Jak wynika ze stanu faktycznego Spółka korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), na podstawie zezwolenia nr 5 z dnia 21 września 1998 r. Obecnie jest w trakcie realizacji budowy obiektu garażowego, przy czym nie została jeszcze podjęta ostateczna decyzja co do przeznaczenia ww. obiektu.
Spółka rozważa następujące warianty wykorzystania obiektu:

  • jako pomieszczenie garażowe dla środków transportu wewnętrznego,
  • wydzierżawienie obiektu innemu podmiotowi.

Obiekt jest zlokalizowany poza obszarem specjalnej strefy ekonomicznej.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.) korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego. Przy czym zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy (art. 17 ust. 4 cyt. ustawy). Zasady korzystania ze zwolnień od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej, określone zostały w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 września 2004 r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 215, poz. 2183). W myśl przepisów § 5 ust 3 w/w rozporządzenia w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Należy przy tym stwierdzić, że zarówno ustawa z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.) jak również w/w rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 września 2004 r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej, nie definiują pojęcia jednostki wyodrębnionej organizacyjnie. Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - art. 4a pkt 4 definiuje pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jest to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Tak więc jednostka taka powinna być wyodrębnioną samodzielną jednostką wyposażoną w trwale wydzielone środki rzeczowe i osobowe, której celem jest określone, stałe, samodzielne działanie przewidziane w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa z obowiązkiem prowadzenia odrębnej dokumentacji dla tej jednostki, z zachowaniem reguł wynikających z ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.). Reasumując, wybudowanie poza „strefą” pomieszczenia – garażu dla środków transportu wewnętrznego, służących Spółce tylko prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy nie będzie skutkowało obowiązkiem wydzielenia organizacyjnego działalności prowadzonej na terenie strefy ekonomicznej.

Natomiast z treści § 2 pkt 6 w/w rozporządzenia w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej wynika, że zezwolenie nie może być wydane na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie m.in.: usług związanych z nieruchomościami, wynajmem. Zatem wybudowanie obiektu poza „strefą” i podjęcie działalności związanej z jego wydzierżawieniem nieobjętej posiadanym przez Spółkę zwolnieniem, o którym mowa w art. 16 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych wymaga wydzielenia organizacyjnego zgodnie z w/w rozporządzeniem, aby zachowany został wymóg o którym mowa w art. 17 ust 4 ustawy, zgodnie z którym zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności prowadzonej na terenie strefy, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj