Interpretacja Urzędu Skarbowego w Jastrzębiu Zdroju
IIPD/423/2/2005
z 18 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IIPD/423/2/2005
Data
2005.05.18



Autor
Urząd Skarbowy w Jastrzębiu Zdroju


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
podatek od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy stanowi koszt uzyskania przychodu podatek VAT naliczony, w sytuacji nie prowadzenia ewidencji zakupów dla potrzeb podatku VAT i odprowadzania podatku należnego w pełnej wysokości?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t.: Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jastrzębiu Zdroju stwierdza, że stanowisko Szpitala ................. przedstawione we wniosku z dnia 09.05.2005 r., który wpłynął w dniu 12.05.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zaliczania w koszty uzyskania przychodów całości naliczonego podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.05.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jastrzębiu Zdroju wpłynąłwniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t.: Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z pisma podatnika wynika, iż posiada on osobowość prawną i jest Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej wpisanym do rejestru zakładów opieki zdrowotnej. Podstawowym celem Zakładu jest udzielanie specjalistycznych świadczeń zdrowotnych i promocja zdrowia, które to cele są realizowane poprzez rozpoznawanie i kompleksowe leczenie rehabilitacyjne dysfunkcji narządu ruchu u dzieci i młodzieży w warunkach opieki stacjonarnej na oddziale szpitalnym i ambulatoryjnej w ośrodku dziennym oraz w poradni.

Oprócz działalności zwolnionej z podatku VAT, Szpital prowadzi w bardzo wąskim zakresie działalność opodatkowaną: usługi noclegowe dla opiekunów dzieci niepełnosprawnych przebywających w szpitalu, oraz sprzedaż posiłków dla opiekunów i personelu szpitala, z której przychody przeznacza w całości na działalność statutową (Jednostka korzysta z przedmiotowego zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Ponadto jak wynika z pisma Szpitala jest on podatnikiem VAT, u którego nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT. Proporcja obliczona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 wyniosła za 2003 rok 3% po zaokrągleniu w górę do najbliższej liczby całkowitej, a w 2004 r. wyniosła 4%. Szpital nie prowadził i nie prowadzi ewidencji zakupów dla potrzeb podatku VAT, ponieważ duży udział sprzedaży zwolnionej stwarza możliwość odliczenia minimalnych kwot podatku naliczonego przy dużej pracochłonności związanej z prowadzeniem ewidencji.

Zdaniem Szpitala obniżenie podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy jest prawem, a nie obowiązkiem Szpitala. Prowadzenie ewidencji zakupów dla potrzeb VAT jest bardziej pracochłonne i kosztowne niż korzyści związane z możliwością obniżenia podatku należnego. W związku z powyższym Szpital nie prowadzi ewidencji zakupów dla potrzeb podatku VAT i zalicza do kosztów uzyskania przychodów faktury dokumentujące zakupy w kwotach brutto.Jednocześnie odprowadza podatek VAT należny w pełnej wysokości do Urzędu Skarbowego.

Kwestie zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodu regulują art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
W myśl art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) tiret drugie ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztem uzyskania przychodu jest podatek naliczony w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług – jeżeli podatek naliczony nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.
Zatem uregulowania zawarte w powyższych przepisach należy interpretować w powiązaniu przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie zaś do art. 90 ust. 1 tej ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa wyżej , to zgodnie z art. 90 ust. 2 ww. ustawy podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zasady ustalania ww. proporcji są wymienione w ust. 2 – 10 art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Z ust. 10 pkt 2 tego artykułu wynika, ze jeżeli proporcja ta, ustalona jako udział roczny obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie nie przekroczy 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego.
Jak wynika z Waszego pisma proporcja ta waha się w granicach 3 – 4 %, zatem przepis art. 90 ust. 10 pkt 2 nie ma w tym przypadku zastosowania. Zatem z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż przysługuje Wam prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.
Zaś w myśl powołanego wyżej art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) tiret drugie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnikowi będzie przysługiwało prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów naliczonego podatku VAT tylko w sytuacji, gdy ustawowo nie miał prawa do jego odliczenia, a nie w sytuacji gdy z prawa tego z różnych powodów nie skorzystał bądź prawo to utracił. Jeżeli więc podatnik miał prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług a z prawa tego nie skorzystał, naliczony podatek VAT nie jest kosztem uzyskania przychodu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj