Interpretacja Urzędu Skarbowego w Złotowie
ZP/443-11/997/05
z 10 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZP/443-11/997/05
Data
2005.05.10



Autor
Urząd Skarbowy w Złotowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
drogi
infrastruktura towarzysząca
roboty budowlane
stawki podatku


Pytanie podatnika
Czy do budowy drogi, która stanowi oś komunikacyjną dla osiedla mieszkaniowego, a jej celem jest zapewnienie dojazdu do posesji, można stosować obniżoną do wysokości 7 % stawkę podatku od towarów i usług?


Gmina w ramach własnych środków inwestycyjnych rozpoczęła w ubiegłym roku roboty budowlane związane z budową infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, a mianowicie budowę pierwszej utwardzonej nawierzchni ulicy H. wraz z jednostronnym chodnikiem, dojazdami na posesje ( w granicach pasa drogowego) i urządzeniem zieleni. Droga ta stanowi oś komunikacyjną dla danego osiedla i jej celem jest zapewnienie dojazdu do posesji. Na terenie ww. osiedla nie przewiduje się lokalizacji działalności przemysłowej, bądź innej kolidującej z funkcją mieszkaniową.
Zdaniem pytającego art. 146 ust.1 pkt 2 lit.a oraz ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług stwarza możliwość zastosowania przy ww. robotach 7% stawki VAT.

    Zgodnie z przepisem przejściowym, wynikającym z art. 146 ust.1 pkt 2 lit.a i b ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zmianą) stawkę 7% stosuje się w odniesieniu do:
  1. robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych.
    Stosownie do przepisu art. 146 ust.2 przywołanej ustawy podatkowej, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit.a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.
    W myśl natomiast przepisu ust. 3 ww. art. 146 ustawy przez infrastrukturę towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit.a rozumie się:
  • sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  • urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  • urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie, sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Powołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, wyraźnie wskazują, iż dla celu ustalenia właściwej stawki podatku VAT przy realizacji inwestycji towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu istotne znaczenie ma związek tejże infrastruktury z budownictwem mieszkaniowym. Konieczne jest również uznanie, że budowa lub modernizacja drogi ma na celu urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego. Można tu się "posiłkować" np. usytuowaniem drogi w miejscowym planie zagospodarowania terenu. Oznacza to, że aby budowa czy przebudowa drogi mogła być uznana za budowę infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, przedmiotowe roboty muszą stanowić przedsięwzięcie z zakresu budownictwa mieszkaniowego. W związku z powyższym roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg o charakterze publicznym nie stanowią infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Jak wynika z treści pytania , realizowana inwestycja dotyczy budowy drogi, która może się mieścić w pojęciu infrastruktury, bowiem jak podano droga ta stanowi oś komunikacyjną osiedla mieszkaniowego, której celem jest zapewnienie dojazdu do posesji.

Reasumując, 7% stawka VAT będzie miała zastosowanie jedynie do budowy i modernizacji dróg wewnętrznych w rozumieniu ustawy o drogach publicznych, które związane są stricte z budownictwem mieszkaniowym. Do robót budowlanych dotyczących dróg publicznych zastosowanie ma 22% stawka podatku VAT.

Niniejsza interpretacja została udzielona w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj