Interpretacja Urzędu Skarbowego w Złotowie
ZP/443-11/997/05
z 10 maja 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZP/443-11/997/05
Data
2005.05.10
Autor
Urząd Skarbowy w Złotowie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe
Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
drogi
infrastruktura towarzysząca
roboty budowlane
stawki podatku
Pytanie podatnika
Czy do budowy drogi, która stanowi oś komunikacyjną dla osiedla mieszkaniowego, a jej celem jest zapewnienie dojazdu do posesji, można stosować obniżoną do wysokości 7 % stawkę podatku od towarów i usług?
Gmina w ramach własnych środków inwestycyjnych rozpoczęła w ubiegłym roku roboty budowlane związane z budową infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, a mianowicie budowę pierwszej utwardzonej nawierzchni ulicy H. wraz z jednostronnym chodnikiem, dojazdami na posesje ( w granicach pasa drogowego) i urządzeniem zieleni. Droga ta stanowi oś komunikacyjną dla danego osiedla i jej celem jest zapewnienie dojazdu do posesji. Na terenie ww. osiedla nie przewiduje się lokalizacji działalności przemysłowej, bądź innej kolidującej z funkcją mieszkaniową.
W myśl natomiast przepisu ust. 3 ww. art. 146 ustawy przez infrastrukturę towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit.a rozumie się: jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Powołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, wyraźnie wskazują, iż dla celu ustalenia właściwej stawki podatku VAT przy realizacji inwestycji towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu istotne znaczenie ma związek tejże infrastruktury z budownictwem mieszkaniowym. Konieczne jest również uznanie, że budowa lub modernizacja drogi ma na celu urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego. Można tu się "posiłkować" np. usytuowaniem drogi w miejscowym planie zagospodarowania terenu. Oznacza to, że aby budowa czy przebudowa drogi mogła być uznana za budowę infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, przedmiotowe roboty muszą stanowić przedsięwzięcie z zakresu budownictwa mieszkaniowego. W związku z powyższym roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg o charakterze publicznym nie stanowią infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Jak wynika z treści pytania , realizowana inwestycja dotyczy budowy drogi, która może się mieścić w pojęciu infrastruktury, bowiem jak podano droga ta stanowi oś komunikacyjną osiedla mieszkaniowego, której celem jest zapewnienie dojazdu do posesji. Reasumując, 7% stawka VAT będzie miała zastosowanie jedynie do budowy i modernizacji dróg wewnętrznych w rozumieniu ustawy o drogach publicznych, które związane są stricte z budownictwem mieszkaniowym. Do robót budowlanych dotyczących dróg publicznych zastosowanie ma 22% stawka podatku VAT. Niniejsza interpretacja została udzielona w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.