Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wałczu
UP-II-443-7-112/05
z 13 kwietnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
UP-II-443-7-112/05
Data
2005.04.13
Autor
Urząd Skarbowy w Wałczu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
rzeczoznawstwo
sprzedaż gruntów
sprzedaż nieruchomości
urząd gminy
wycena nieruchomości
Pytanie podatnika
Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez rzeczoznawców majątkowych w zakresie wyceny nieruchomości związanej ze sprzedażą działek budowlanych sfinalizowanych lub gdy sprzedaż nie została sfinalizowana?
Dnia 21 lutego 2005 r. do tut. urzędu wpłynął wniosek w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącego prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od usług rzeczoznawcy majątkowego w zakresie wyceny nieruchomości związanej ze sprzedażą działek budowlanych. We wniosku przedstawiono stan faktyczny, z którego wynika że Gmina korzysta z usług rzeczoznawcy majątkowego w zakresie wyceny nieruchomości i ponosi z tego tytułu wydatki potwierdzone fakturami VAT. Powyższa wycena jest niezbędna do sprzedaży działek budowlanych. Zdaniem podatnika, przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazaną na tych fakturach, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w przypadku sfinalizowania, jak też z nie sfinalizowania sprzedaży powyższych działek. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wałczu stwierdza, że stanowisko to jest prawidłowe. Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego art. 2 pkt 6, art. 41 ust. 1, art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535). Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący: Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Oznacza to, że dostawa gruntów objęta została zakresem opodatkowania ww. ustawy. Ustawodawca przewidział jednakże w art. 43 ust. 1, pkt 9 tej ustawy przedmiotowe zwolnienie od podatku od towarów i usług w przypadku dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Regulacja ta oznacza, że zwolnieniem przedmiotowym nie są objęte dostawy terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę, a zatem zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy podlegają opodatkowaniu stawką 22 %. Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 1 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3 - 7 suma kwot określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu m.in. nabycia towarów i usług. Z przepisów ustawy nie wynika obowiązek podatnika analizowania, czy poczynione przez Gminę zakupy służą sprzedaży opodatkowanej czyli finalizowanym transakcjom sprzedaży działek, czy też posłużą tym czynnościom opodatkowanym w przyszłości. Biorąc pod uwagę powyżej przytoczone przepisy należy stwierdzić, że wycena nieruchomości jest związana ze sprzedażą opodatkowaną, a zatem podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nadmienia się, iż powyższa interpretacja dotyczy jedynie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę na podstawie stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia. Nie jest ona wiążąca dla wnioskodawcy, natomiast wiąże organ podatkowy i organ kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.