Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-III-2-443/11/05/AJ
z 7 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-III-2-443/11/05/AJ
Data
2005.04.07



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
usługi na majątku rzeczowym
usługi przerobu
uszlachetnianie


Pytanie podatnika
Wniosek dotyczy czynności przeszycia powierzonego materiału na zlecenie kontrahenta spoza Unii Europejskiej, w sytuacji, gdy wyroby gotowe są transportowane na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego.


Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług określonym w ustawie z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) czynności przeszycia powierzonego materiału na zlecenie kontrahenta spoza Unii Europejskiej, w sytuacji, gdy wyroby gotowe są transportowane na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego

uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Z w/w wniosku oraz załączonych kserokopii dokumentów wynika, iż Podatnik wykonuje na zlecenie kontrahenta spoza Unii Europejskiej usługi przeszycia powierzonego materiału zakupionego przez zleceniodawcę na terytorium Polski. Wyroby gotowe powstałe wskutek wykonania usługi przeszycia, a stanowiące własność zleceniodawcy spoza Unii nie są wywożone z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty, lecz są transportowane na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej (Węgier) - do "składu vatowskiego" prowadzonego przez odbiorcę, którego wskazał zleceniodawca. Odbiorca ten jest podmiotem zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych i to on odbiera z magazynu Podatnika wyroby gotowe i transportuje je do miejsca przeznaczenia. Podatnik nie dysponuje dokumentami potwierdzającymi wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, ale posiada potwierdzenie wpływu towaru do cyt. "węgierskiego składu vatowskiego" z węgierskiego urzędu celnego.

Podatnik dla udokumentowania wyżej opisanej transakcji wystawia fakturę, która nie jest oznaczona jako faktura VAT, fakturę pro forma (z określeniem ilości zużytej powierzonej tkaniny i wartością towaru dla potrzeb urzędu celnego) oraz druk CMR i nie nalicza podatku od towarów i usług od wykonywanej usługi przeszycia powierzonego materiału. Podatnik pyta we wniosku, czy taki tryb postępowania jest prawidłowy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Art. 8 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 27 ust. 2 pkt 3 lit d ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28. W przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit c i d, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi zostały faktycznie wykonane (art. 28 ust. 7 cyt. ustawy). W przypadku, gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 (t.j. osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, osoba fizyczna - wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat tej działalności), przepis ust. 7 stosuje się, jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na naprawie, uszlachetnianiu, przerobie lub przetwarzaniu towarów - bliżej określonych w art. 83 ust. 7-11. Na podstawie art. 83 ust. 9 cyt. ustawy, przez usługi, o których mowa w ust. 1 pkt 24, rozumie się również usługi polegające na przerobie, uszlachetnianiu lub przetworzeniu, świadczone na zlecenie podmiotów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium państwa trzeciego niebędących podatnikami, w rozumieniu art. 15, w przypadku, gdy:
1. wykonywane przez podatnika usługi dotyczą towarów wytworzonych na terytorium kraju;
2. podatnik posiada dowód, że należność za usługę została zapłacona i przekazana na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju;
3. podatnik posiada dokument potwierdzający wywóz towaru z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty, którego usługa dotyczy.

Przepis ust. 9 stosuje się, pod warunkiem, że podatnik otrzyma dokument potwierdzający wywóz towaru z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty, nie później jednak niż 40 dnia, licząc od daty wykonania usługi; otrzymanie dokumentu potwierdzającego wywóz towaru z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty kwoty podatku należnego w złożonej deklaracji podatkowej, w której wykazano usługę (art. 83 ust. 10 cyt. ustawy).

W związku z treścią powyższych przepisów trzeba stwierdzić, iż opisana we wniosku Podatnika usługa przeszycia powierzonego materiału na zlecenie kontrahenta spoza Unii Europejskiej, w sytuacji, gdy wyroby gotowe są transportowane na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Unii stanowi odpłatną usługę świadczoną na terytorium kraju, a więc podlegającą w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Miejscem świadczenia tej usługi jest terytorium kraju (Polska) - miejsce, w którym usługa ta jest faktycznie wykonywana. Przedmiotowej usługi nie można uznać za świadczoną na terytorium innego niż Polska terytorium państwa członkowskiego Unii, gdyż art. 28 ust. 7 przewiduje taką możliwość tylko dla usług wykonywanych przez polskich podatników na terytorium kraju na zlecenie podmiotów unijnych, które podają dla celów tej usługi numer, pod którym są zidentyfikowane na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego.

Przedmiotowa usługa nie może też zostać uznana za usługę, o której mowa w art. 83 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, co uprawniałoby Podatnika do stosowania do niej stawki 0%. W stanie faktycznym opisanym we wniosku wyroby powstałe wskutek przeszycia powierzonego materiału są bowiem transportowane na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej i w rezultacie Podatnik nie dysponuje dokumentem potwierdzającym wywóz towaru z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty.

Podsumowując, Podatnik jest obowiązany naliczyć podatek należny od wykonywanej usługi przerobowej według stawki 22%. Ponadto, dla udokumentowania tej usługi Podatnik powinien wystawić fakturę VAT z zachowaniem warunków określonych w przepisach art. 106 i następnych ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozdziału 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 27, poz. 971). W fakturze tej powinien być wykazany 22% podatek od towarów i usług (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

W konsekwencji, stanowisko wyrażone przez Podatnika w w/w wniosku trzeba uznać za nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj