Interpretacja Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PP/443-51/05/IK-28056
z 16 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-51/05/IK-28056
Data
2005.05.16



Autor
Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania


Słowa kluczowe
dostawa
obniżenie podatku należnego
odliczenia od podatku
przekazanie
przekazanie nieodpłatne
przekazanie towarów
przekazanie usług
usługi
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych


Pytanie podatnika
Pytanie podatnika dotyczy zakresu opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania towarów i usług na rzecz pracowników, ich rodzin oraz byłych pracowników finansowanych w całości z ZFŚS.


Zgodnie z przedstawionym przez Stronę stanem faktycznym Spółka dokonuje nieodpłatnego przekazania towarów i usług na rzecz pracowników, ich rodzin oraz byłych pracowników, które finansowane są w całości z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 oraz ust 3 pkt 3 ustawy, w przypadku nieodpłatnego przekazania towarów finansowanych w całości z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych istnieją dwie możliwości:

  1. nie odliczając VAT od wydatków na zakupy towarów finansowanych z ZFŚS – nieodpłatne przekazanie tych towarów nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT;
  2. odliczając VAT od wydatków na zakupy towarów finansowanych z ZFŚS – wówczas nieodpłatne przekazanie tych towarów będzie czynnością podlegającą VAT według stawek właściwych dla przekazanych towarów.

Jednocześnie zgodnie ze stanowiskiem Spółki dokonując przekazania usług finansowanych z ZFŚS istnieją również dwie możliwości postępowania, jak przy przekazaniu towarów.

W myśl unormowań zawartych w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U.Nr. 54, poz. 535 ze zm.) o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z treścią art. 8 ust. 2 wyżej cytowanej ustawy za czynności zrównane z odpłatnym świadczeniem usług uważa się nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

W świetle uregulowań art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności: przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jak wynika z wyżej cytowanych przepisów ustawodawca uzależnił opodatkowanie nieodpłatnie przekazanych towarów i świadczonych usług na cele osobiste pracowników od możliwości obniżenia przez podatnika kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Należy w tym miejscu przytoczyć treść art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 Nr. 54, poz. 654 ze zm.) - nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

Natomiast w świetle postanowień art. 88 ust 1 pkt 2 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatków nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Jednak zgodnie z treścią art. 88 ust. 3 pkt 3 przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy m.in.: wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane.

Jak wynika z wyżej przytoczonych przepisów ustawy o VAT jeżeli Spółka opodatkuje nieodpłatnie przekazane świadczenie to zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt. 3 będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup.

Omawiane przepisy dają także możliwość innego zachowania. Nie zrealizowanie przez podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług następnie przekazanych nieodpłatnie, (finansowanych z ZFŚS) powoduje, że stają się one czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Strony przedstawione w piśmie Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej uznaje za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj