Interpretacja Urzędu Celnego w Białymstoku
311000-PA-0550-8/3/05/KG
z 28 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
311000-PA-0550-8/3/05/KG
Data
2005.04.28



Autor
Urząd Celny w Białymstoku


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Przepisy wstępne --> Objaśnienie pojęć

Ordynacja podatkowa --> Przepisy ogólne --> Definicje pojęć


Słowa kluczowe
definicja
działalność handlowa
handel detaliczny
nomenklatura
opakowania


Pytanie podatnika
Co to jest opakowanie jednostkowe wynikające z brzmienia § 14 ust. 4a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966)?



Stan faktyczny:
Firma XXXXXX jest przedsiębiorstwem handlowym, prowadzącym obrót tj. nabywa i odsprzedaje m.in. wyrobów akcyzowych zharmonizowanych takich jak benzyna, heksan, metanol, 1-butanol, 2-propanol, benzyna ekstrakcyjna, nafta oświetleniowa, benzyna lakowa oraz mieszaniny tych produktów. Wyroby te nabywane i odsprzedawane są w opakowaniach 1l, 5l, 10l, 20l oraz w beczkach po 200l. Otrzymywany towar od jednej z firm jest zwolniony z akcyzy ze względu na przeznaczenie, zaś od drugiej z firm jest z akcyzą.


Na podstawie art. 14a § 1 i § 3-4, art. 14b § 1 i 2 oraz art. 216 § 1 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60), w związku z wnioskiem z dnia 16.02.2005r. wniesionym przez firmę XXXXXX w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. przepisu § 14 ust 4a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) dotyczącego definicji opakowania jednostkowego, Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku postanowił uznać przedstawione przez podatnika stanowisko w zakresie interpretacji przepisu § 14 ust 4a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) dotyczące opakowania jednostkowego za prawidłowe.

Uzasadnienie: Strona działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku -Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, z 2005r. poz. 60), wnioskiem z dnia 15.02.2005 roku (wpływ do Urzędu Celnego w Białymstoku w dniu 16.02.2005r.) zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego w Białymstoku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż firma XXXXXX jest przedsiębiorstwem handlowym, którego przedmiotem działalności jest obrót tj. nabywanie i zbywanie m.in. wyrobów akcyzowych zharmonizowanych takich jak benzyna, heksan, metanol, toluen, 1-butanol, 2-propanol, benzyna ekstrakcyjna, nafta oświetleniowa, benzyna łąkowa oraz mieszaniny tych produktów. Wyroby te są nabywane i zbywane w opakowaniach l L, 5 L, 10 L, 20 L oraz beczkach po 200 L.

Zdaniem Strony opakowaniami jednostkowymi - co wynika z brzmienia § 14 ust, 4a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) - są opakowania w pojemnikach w jakich nabywa i zbywa przedmiotowe produkty, a zatem nie obowiązują ją oświadczenia, o których mowa w § 14 ust. 2 cytowanego rozporządzenia.

Wobec powyższego Strona zwróciła się z następującym zapytaniem:Co to jest opakowanie jednostkowe wynikające z brzmienia § 14 ust 4a wyżej cytowanego rozporządzenia?

Nadto, na zapytanie Urzędu Celnego w Białymstoku odnośnie wskazanie symboli PKWiU lub CN wyrobów wskazanych we wniosku, Strona przy piśmie z dnia 13.04.2005r. wskazała między innymi symbole PKWiU dla heksanu 24.14.11-20.24 oraz toluenu 24.14.12-25.20.

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku zważył, co następuje:

Zgodnie z § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od akcyzy m.in. niżej wymienione wyroby akcyzowe w przypadku, gdy są zużywane do innych celów niż napędowe lub opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych:

1) węglowodory acykliczne oznaczone symbolem PKWiU 24.14.11 oraz kodem CN 2901;

2) z węglowodorów cyklicznych:

a) cykloheksan, oznaczony symbolem PKWiU 24.14.12-13.00 oraz kodem CN 2902 11 00,

b) węglowodory cykliczne pozostałe, oznaczone symbolem PKWiU 24.14.12-15.3 oraz kodem CN2902 1990,

c) benzen, oznaczony symbolem PKWiU 24.14.12-23 oraz kodem CN 2902 20 00,

d) toluen, oznaczony symbolem PKWiU 24.14.12-25 oraz kodem CN 2902 30 00,

e) o-ksylen, oznaczony symbolem PKWiU 24.14.12-43.00 oraz kodem CN 2902 41 00,

f) p-ksylen, oznaczony symbolem PKWiU 24.14.12-45.00 oraz kodem CN 2902 43 00,

g) m-ksylen, oznaczony symbolem PKWiU 24.14.12-47.10 oraz kodem CN 2902 42 00,

h) mieszaniny izomerów ksylenu, oznaczone symbolem PKWiU 24.14.12-47.2 oraz kodem CN 2902 44 00;

3) z olejów i innych produktów destylacji smoły węglowej w wysokiej temperaturze; paku i koksu pakowego, wyłącznie:

a) benzol, oznaczony symbolem PKWiU 24.14.73-20 oraz kodem CN 2707 10,

b) toluole stosowane jako paliwa napędowe lub do ogrzewania, oznaczone symbolem PKWiU24.14.73-30.1, oraz toluole do innych celów, oznaczone symbolem PKWiU 24.14.73-30.2sklasyfikowane w pozycji CN 2707 20,

c) ksylole stosowane jako paliwa napędowe lub do ogrzewania, oznaczone symbolem PKWiU24.14.73-30.3 oraz ksylole do innych celów, oznaczone symbolem PKWiU 24.14.73-30.4sklasyfikowane w pozycji CN 2707 30,

d) mieszaniny węglowodorów aromatycznych pozostałe, oznaczone symbolem PKWiU 24.14.73-40.3 sklasyfikowane w pozycji CN 2707 50,

e) oleje kreozotowe oznaczone symbolem PKWiU 24.14.73-65 oraz kodem CN 2707 91 00,

f) oleje surowe lekkie oznaczone symbolem PKWiU 24.14.73-67.10 oraz kodem CN 2707 99 11,

g) oleje surowe pozostałe oznaczone symbolem PKWiU 24.14.73-67.20 oraz kodem CN 2707 9919

Stosownie do § 14 ust. 2 rozporządzenia zwolnienia, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie pod warunkiem, że:

1) importer przy dokonaniu zgłoszenia celnego, dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego lub sprzedawca złoży oświadczenie, że wyroby akcyzowe, o których mowa w ust. 1, nie będą przeznaczone do celów napędowych lub opałowych lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych;

2) nabywca złoży oświadczenie, że nabywane wyroby akcyzowe, o których mowa w ust. 1, nie będą przeznaczone do celów napędowych lub opałowych lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych.

W § 14 ust. 4a rozporządzenia wskazano, że warunki określone w ust. 2 nie mają zastosowania do sprzedaży wyrobów, o których mowa w ust. 1, w opakowaniach jednostkowych.W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) ustawodawca nie wskazał definicji opakowania jednostkowego, natomiast w ustawie z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), w Dziale IV Znaki Akcyzy, w art. 90 ust. 3 stwierdził, że "Opakowaniem jednostkowym jest opakowanie bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy, samodzielne, jednorazowego lub wielokrotnego użytku, umożliwiające jego przystosowanie, przystosowane lub przeznaczone do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim lub z niego wyrobu, posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które umożliwia przystosowanie, jest przystosowane lub umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu, a także przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych".

Nadto Polska Norma PN-O-79000 definiuje opakowanie jako: wyrób zapewniający utrzymanie określonej jakości pakowanych produktów, przystosowanie ich do transportu i składowania oraz prezentacji, a także chroniący środowisko naturalne przed szkodliwym działaniem niektórych produktów. Natomiast Norma ISO TC-122 WG 5 podaje inną definicję opakowania: Opakowanie to zaprojektowany wyrób służący do zabezpieczenia, przygotowania wyrobu do dystrybucji, operacji logistycznych, oraz termin wieloznaczny określający opakowania konsumenckie, przechowalnicze, zbiorcze, transportowe, wielokrotnego użytku i inne. Opakowania jednostkowe są przeznaczone dla ostatecznego odbiorcy i ich funkcje użytkowe są skierowane właśnie do niego. Przykładem są opakowania komplementarne czy opakowania z łatwo otwieranymi zamknięciami.

W zależności od przeznaczenia opakowaniem jednostkowym jest opakowanie, które zawiera określoną ilość towarów sprzedawaną w handlu detalicznym. Opakowania te powinny umożliwić rozpoznanie opakowanej jednostki. Kolejnymi opakowaniami, które można zaliczyć do tej grupy to opakowania zbiorcze zawierają one od kilku do kilkudziesięciu opakowań jednostkowych. Pełnią funkcję ochronną. Nie są przeznaczone dla konsumentów. Do klientów trafiają w przypadku dużej ilości opakowań jednostkowych np.: napoje, cukier.

W rozumieniu taryfy celnej za opakowanie jednostkowe uważało się takie opakowanie, które przeznaczone było do zbycia w różnych placówkach handlowych w takiej formie w jakiej zostało zgłoszone do odprawy celnej, a zatem było to takie opakowanie którym obrót nie wymagał przepakowywania i nie ma przy tym znaczenia wielkość opakowania jednostkowego.

W świetle powyższych ustaleń oraz mając na uwadze przepis § 14 ust 4a rozporządzenia należy uznać, że wskazane przez Firmę we wniosku opakowania: 1 L, 5 L, 10 L, 20 L oraz beczki 200 L należy zaliczyć do opakowań jednostkowych pod warunkiem, że opakowania te będą przeznaczone dla ostatecznego odbiorcy i ich funkcje użytkowe będą skierowane właśnie do niego, a przy obrocie nie będzie zachodziła konieczność przepakowywania wyrobów z ww. opakowań. Tym samym warunki określone w ust. 2 § 14 rozporządzenia nie będą miały zastosowania do sprzedaży wyrobów, o których mowa w ust. 1 § 14 rozporządzenia, tj. w przypadku strony do sprzedaży w tych opakowaniach heksanu i toluenu.

Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.

Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Ponadto zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Natomiast stosownie do art. 14b § 2 cyt. ustawy, udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.

Pouczenie: Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Białymstoku wniesione za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Białymstoku w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Do zażalenia należy dołączyć znaczki opłaty skarbowej w kwocie 5 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj