Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPZ/423/1/05/TH
z 20 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPZ/423/1/05/TH
Data
2005.04.20



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów


Słowa kluczowe
obowiązek płatnika
obowiązek składania deklaracji
odsetki od kredytu
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
zryczałtowany podatek dochodowy
zwolnienie z obowiązku składania deklaracji


Pytanie podatnika
Czy w przypadku braku obowiązku pobierania podatku od odsetek zgodnie z polską-fińską umową o zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu, Spółka będąca płatnikiem jest zobowiązana do składania do urzędu skarbowego deklaracji podatkowych (CIT-10)?


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14 a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy w przypadku braku obowiązku pobierania podatku od odsetek zgodnie z polską-fińską umową o zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu, Spółka będąca płatnikiem jest zobowiązana do składania do urzędu skarbowego deklaracji podatkowych (CIT-10), Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie – biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


postanawia:


- uznać stanowisko Spółki za prawidłowe.


U z a s a d n i e n i e


Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wynika, że Spółka dokonuje spłaty długoterminowego kredytu inwestycyjnego, w tym także spłaty odsetek umownych od tego kredytu na rzecz podmiotu z siedzibą w Finlandii.
Zdaniem Spółki, gdy na podstawie art. 11 ust. 1 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Finlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Helsinkach dnia 26 października 1977 r. (Dz. U. z 1979 r. Nr 12, poz. 84) nie będzie pobierała podatku od wypłaconych odsetek na rzecz podmiotu zagranicznego, wówczas zgodnie z literalnym brzmieniem art. 26 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma też obowiązku sporządzania i składania deklaracji dotyczącej podatku od wypłaconych odsetek na rzecz podmiotu niemającego siedziby na terytorium Polski.

Z art. 26 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że płatnicy są obowiązani przesłać urzędowi skarbowemu deklarację o pobranym podatku, sporządzoną według ustalonego wzoru, a podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu – informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku, sporządzoną według ustalonego wzoru. Art. 26 ust. 3d stanowi, że informację o której mowa w w.w przepisie, sporządzają i przekazują również podmioty, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie są obowiązane do poboru podatku.Jeżeli Spółka jest w posiadaniu certyfikatu rezydencji podmiotu z siedzibą w Finlandii, to w przypadku przychodu z tytułu odsetek ma zastosowanie art. 11 ust. 1 powyższej Umowy, zgodnie z którym dochód taki podlega opodatkowaniu tylko w państwie, w którym posiada siedzibę osoba, której odsetki są wypłacane.

W związku z powyższym Spółka dokonując wypłaty należności z tytułu odsetek na rzecz podmiotu z siedzibą w Finalandii – stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 oraz art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym – nie jest zobowiązana do poboru podatku od tych wypłat na rzecz tego podmiotu.Wobec powyższego Spółka nie ma obowiązku składać deklaracji o wysokości pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – CIT-10. Natomiast powinna złożyć do urzędu skarbowego informację o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – IFT-2R. Terminy i zasady sporządzania i składania tych informacji zawarte są w art. 26 ust. 3a, 3b, i 3c w/w ustawy.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony – do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy – Ordynacja podatkowa). Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy – Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj