Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-529/12/MK
z 21 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-529/12/MK
Data
2012.08.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Zryczałtowane zaliczki


Słowa kluczowe
nagrody w konkursach
obowiązek płatnika
płatnik
przychód


Istota interpretacji
Czy Spółka będąc ekonomicznym fundatorem nagród (ponosząc ostateczny koszt tych nagród) wydawanych uczestnikom konkursów i loterii zobowiązana jest jako płatnik, do pobrania zryczałtowanego podatku w wysokości 10% wygranej na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT oraz uiszczenia tej kwoty na rachunek właściwego organu podatkowego?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 21 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wydawanych nagród uczestnikom konkursów i loterii – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wydawanych nagród uczestnikom konkursów i loterii.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Radio jest nadawcą programu. Spółka działa na podstawie odpowiedniej koncesji. Podstawowym źródłem przychodów Spółki jest sprzedaż czasu reklamowego oraz praw do umieszczania reklam w czasie antenowym.

Celem zwiększenia poziomu sprzedaży, rozpoznawalności marki, atrakcyjności dla reklamodawców, budowania i umacniania długofalowych relacji ze słuchaczami Spółka angażuje się w różnego rodzaju przedsięwzięcia o charakterze marketingowym i promocyjnym, w tym organizuje konkursy oraz loterie. W tym celu Spółka zamierza nawiązać współpracę z firmą, która podejmie się zorganizowania i przeprowadzenia określonych działań związanych z organizacją konkursów oraz loterii (Grupa – Kontrahent). Spółka pragnie wskazać, iż w stosunkach zewnętrznych, jako organizator konkursu/loterii występować będzie Spółka, zaś Kontrahent wykonywać będzie funkcje serwisanta techniczno-administracyjnego.

Kontrahent jako podmiot posiadający odpowiednią strukturę techniczno-administracyjno-personalną oraz odpowiednie know-how przyjmie do wykonania usługę polegającą na obsłudze logistycznej i promocyjnej loterii oraz konkursów. W skład powyższej usługi wejdzie w szczególności:

  1. zaproponowanie odpowiednich nagród do loterii oraz programu radiowego (konkursu); zaproponowane nagrody uwzględniać będą aktualnie panujące trendy na rynku gadżetów elektronicznych, sprzętu RTV, a wiedza ta wynikać będzie z prowadzonych przez Kontrahenta na bieżąco badań marketingowych w tym obszarze;
  2. zakup zgodnie z wyborem Spółki odpowiednich produktów, które będą stanowić nagrody w programie oraz loterii po możliwie najlepszej cenie;
  3. przechowanie tych produktów do czasu wydania w warunkach zgodnych z odpowiednimi normami;
  4. odpowiednie konfekcjonowanie nagród m.in. opatrzenie nagród logotypem, dodanie odpowiednich gadżetów promocyjnych związanych z programem;
  5. ekspedycja nagród do osób będących zwycięzcami loterii oraz konkursów prowadzonych w programie, zgodnie z przekazanymi przez Spółkę danymi;
  6. obsługa informacyjna zwycięzców w zakresie podatku od nagród, przy czym obsługa ta ograniczona jest wyłącznie do podania informacji o konieczności wpłacenia podatku, ewentualnie informacji o rachunku bankowym, na który ten podatek należy wpłacić oraz informacji o kwocie należności;
  7. obsługa ewentualnych reklamacji dotyczących wysłanych nagród.

Wnioskodawca zaznacza, iż Spółka nie nabędzie prawa do dysponowania (rozporządzania) towarami będącymi nagrodami w programie jak właściciel, a zatem także nie przeniesie tego prawa na uczestników programu. Nagrody, zarówno w efekcie zorganizowania loterii, jak również w efekcie konkursów, będą wydawane bezpośrednio przez Kontrahenta, który będzie nabywać nagrody we własnym imieniu. Nagrody wydawane przez Kontrahenta, zarówno w przypadku loterii, jak również konkursów będą miały charakter rzeczowy (również samochody osobowe).

W związku z wykonywaną przez Kontrahenta usługą, o której mowa powyżej, obciąży on Spółkę wynagrodzeniem z tytułu jej wykonywania i wystawi na rzecz Spółki fakturę VAT.

Wynagrodzenie uiszczane przez Spółkę na rzecz Kontrahenta będzie skalkulowane w ten sposób, że będzie ono uwzględniało wartość nagród rzeczowych zakupionych przez Kontrahenta, które następnie przekazywane będą przez niego na rzecz uczestników konkursu.

Spółka pragnie zaznaczyć, iż na podstawie odpowiednich zezwoleń jest podmiotem uprawnionym do przeprowadzenia (urządzenia) loterii.

Konkursy i loterie będą organizowane w imieniu własnym przez Spółkę.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Spółka będąc ekonomicznym fundatorem nagród (ponosząc ostateczny koszt tych nagród) wydawanych uczestnikom konkursów i loterii zobowiązana jest jako płatnik, do pobrania zryczałtowanego podatku w wysokości 10% wygranej na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz uiszczenia tej kwoty na rachunek właściwego organu podatkowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka, jako ekonomiczny fundator nagród (ponoszący ich ostateczny koszt) wydawanych w związku z loterią lub konkursem, będzie zobowiązana do pobrania, jako płatnik, 10% zryczałtowanego podatku dochodowego oraz uiszczenia powyższej kwoty na rachunek właściwego organu podatkowego, o ile nie znajdzie zastosowania zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Przedstawiając własne stanowisko w tym zakresie Wnioskodawca wskazuje, iż na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z kolei w myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W opinii Wnioskodawcy, z uwagi na treść powyższych przepisów, nie ulega wątpliwości, iż otrzymanie nagrody w konkursie lub loterii będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z innych źródeł. Konieczne będzie również pobranie zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wygrane) lub nagrody. W związku z tym istotne jest ustalenie, który z podmiotów biorących udział w transakcji zobowiązany jest do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego.

W myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cyt. ustawy, jeżeli przedmiotem świadczeń, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 tej ustawy nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1 tej ustawy, są obowiązane, jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy. Ponadto jak wynika z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza dwóch cytowanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, iż płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego jest podmiot, który dokonuje świadczenia.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku świadczenie dokonywane jest przez Spółkę, ponieważ to ona ponosi ekonomiczny ciężar świadczenia. Kontrahent dokonuje jedynie przekazania nagrody na zlecenie Spółki.

Spółka podkreśla, że żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi, że dokonanie takiego świadczenia, postawienie pieniędzy lub wartości pieniężnych do dyspozycji takiej osoby powinno nastąpić bezpośrednio przez podmiot, który jest płatnikiem. W opinii Spółki wystarczające jest, że w stosunkach zewnętrznych to Spółka jest organizatorem konkursu/loterii oraz ponosi ekonomiczny ciężar przekazanych nagród. W analizowanym stanie faktycznym Spółka nie będzie bowiem wydawała nagród rzeczowych bezpośrednio na rzecz uczestników, ale za pośrednictwem serwisanta techniczno-administracyjnego. Będzie ona jednak fundatorem nagród. Podkreślenia wymaga fakt, że kwota wynagrodzenia uiszczana przez Spółkę na rzecz Kontrahenta skalkulowana będzie uwzględniwszy wartość nagród. W rezultacie to Spółka poniesie ostateczny koszt wydawanych nagród. Kontrahent jedynie dokona wydania nagrody a w efekcie pełnienia funkcji serwisanta techniczno-administracyjnego otrzyma stosowne wynagrodzenie. Nie ma przy tym znaczenia fakt, że nagrody te będą faktycznie zakupione przez Kontrahenta.

W związku z powyższym, w opinii Spółki to Wnioskodawca powinien zostać uznany za płatnika podatku dochodowego, gdyż Kontrahent zapewniający jedynie techniczno-administracyjną obsługę konkursów i loterii nie jest podmiotem dokonującym świadczenia. Podmiotem dokonującym świadczenie (w rozumieniu ustawy) jest bowiem fundator nagród, tj. Wnioskodawca.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, jako na płatniku, ciążyć na niej będzie obowiązek pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz odprowadzenia podatku na rachunek urzędu skarbowego (o ile nie znajdzie zastosowanie zwolnienie z opodatkowania).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wydawanych uczestnikom konkursów i loterii nagród.

W zakresie obowiązków płatnika z tytułu wydawanych uczestnikom konkursów nagród, których wartość nie przekracza kwoty 760 zł oraz w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wydawanych uczestnikom w ramach loterii nagród, których wartość nie przekracza kwoty 2280 zł, wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z przepisem art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do powołanego art. 14c § 1 odstąpiono od oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj