Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach
OG-005/75/2005/PDII/415-23/05
z 14 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
OG-005/75/2005/PDII/415-23/05
Data
2005.06.14



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Pobór zaliczek przez pozostałych płatników

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin i sposób przekazywania zaliczek


Słowa kluczowe
dodatki
obowiązek płatnika
przychody z innych źródeł
stypendia
szkolenie
zaliczka miesięczna
zaliczka na podatek
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy wypłacane przez Jednostkę dodatki szkoleniowe i stypendia dla uczestników szkoleń podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych ?


Z przedstawionego stanu faktycznego we wniosku z dnia 01.05.2005 r. wynika, iż Jednostka podpisała umowę z EPRD dotyczącą realizacji przedsięwzięcia w ramach programu PHARE 2002 "PL2002/000-580.06.04.11-01" oraz umowę z Europejskim Funduszem Społecznym. W projekcie programu w ramach PHARE 2002 "PL2002/000-580.06.04.11-01" zgodnie z "zakresem zadań" uczestnikom szkoleń przysługują dodatki (diety) szkoleniowe. Prawo do dodatku przysługuje tylko tym osobom bezrobotnym (zarejestrowanym i nie zarejestrowanym), które nie otrzymują żadnej innej pomocy szkoleniowej. Kwota dodatku szkoleniowego nie przekracza kwoty 380 zł miesięcznie, którą otrzymują uczestnicy po zakończeniu szkolenia.

W uzupełnieniu wniosku, w pismach z dnia 04.05.2005 r. i z dnia 17.05.2005 r., Jednostka poinformowała, iż dodatki szkoleniowe są finansowane w całości ze środków krajowych i prawo do nich przysługuje na podstawie art. 16 ust. 1 oraz art. 37a i art. 37b ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz że umowy, na podstawie których realizowane są szkolenia, w których przyznawane są dodatki szkoleniowe złożono w tut. Urzędzie Skarbowym przy pismach nr Z.....

Jednostka we wniosku prezentuje stanowisko, że wypłaty dodatków szkoleniowych/stypendium dla uczestników szkoleń są wolne od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska wnioskodawcy przedstawionego we wniosku w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, stwierdza co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Źródła przychodów powodujące powstanie obowiązku podatkowego wymienione zostały w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zapis tego artykułu, a w szczególności pkt 9 jako jeden z przychodów wymienia "inne źródła". Za przychody z innych źródeł w myśl art. 20 ust. 1 ustawy podatkowej uważa się w szczególności: (...) stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 (...)".

Wolne od podatku dochodowego, stosownie do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnionych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł. Zwolnienie powyższe ma zastosowanie, jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie, że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 28-30 oraz w art. 30a i 30b (art. 21 ust. 10 ustawy podatkowej).

Powołane przez Jednostkę w pismach z dnia 04.05.2005 r. i z dnia 17.05.2005 r. przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 1994 roku o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 844 ze zm.) stanowiły w art. 16 ust. 1, iż dodatek szkoleniowy przysługuje bezrobotnemu w okresie odbywania szkolenia, na które został skierowany przez starostę, natomiast w art. 37a, że absolwentowi skierowanemu przez starostę na szkolenie przysługuje w okresie jego odbywania, stypendium w wysokości 60% kwoty zasiłku, o którym mowa w art. 24 ust. 1.

W świetle powyższego wypłacane przez Jednostkę dodatki szkoleniowe i stypendia nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych ponieważ przyznane są w oparciu o przepisy ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.

W związku z powyższym stanowisko przedstawione przez Jednostkę we wniosku nie jest prawidłowe.

Nie poddawano ocenie powołanego załącznika, a interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego.

Jednocześnie nadmienia się, że stosownie do przepisu art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne są obowiązani - jako płatnicy - do poboru zaliczek miesięcznych od wypłacanych przez nie stypendiów. Rodzaje stypendiów, od których płatnicy mają obowiązek pobierać zaliczki miesięczne wymienione zostały w ust. 2 tego artykułu. Z uwagi jednak na fakt, iż katalog ten ma charakter otwarty, w jego zakresie mieszczą się również stypendia, dodatki szkoleniowe o których mowa w pismach Jednostki.

Zaliczki na podatek od tych przychodów - zgodnie z art. 35 ust. 3, 4 i 9 ustawy podatkowej - za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 1-1c, zmniejszając je o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określony w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej (w roku bieżącym jest to kwota 44,17 zł). Zmniejszenie to przysługuje podatnikowi, który przed pierwszą wypłatą złoży płatnikowi zaliczek oświadczenie, w którym stwierdzi, że nie osiąga równocześnie innych dochodów z wyjątkiem określonych w art. 28 i 30 oraz w art. 30a-30c ustawy. Zaliczkę tę zmniejsza się, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, pobranej w tym miesiącu przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Stosownie do postanowień art. 38 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnik przekazuje kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego, właściwy według siedziby płatnika, przesyłając równocześnie deklarację wzór PIT-4, która zawiera łączną sumę wypłat dokonanych w danym miesiącu, kwotę potrąconego podatku dochodowego oraz kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne. Ponadto płatnik - zgodnie z art. 39 ustawy - w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym lub jeżeli obowiązek poboru zaliczki ustał w ciągu roku podatkowego - do dnia 15 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrana została ostatnia zaliczka - obowiązany jest przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika imienną informację wzór PIT-11/8B.

Powyższa interpretacja: dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących; nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj