Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie
PP/443-7/05
z 3 stycznia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-7/05
Data
2005.01.03



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Tarnowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
dostawa
dyrektywy Unii Europejskiej
organizacje międzynarodowe
zwolnienie


Pytanie podatnika
Dotyczy opodatkowania dostawy towarów lub jego eksportu na potrzeby organizacji wchodzącej w skład sił zbrojnych USA-Państwa-Strony Traktatu Północnoatlantyckiego, a w szczególności dokonywanej sprzedaży wyrobów szklanych dla organizacji będącej zaopatrzeniowcem Sił zbrojnych USA.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Teks jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 18.01.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14a § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiazek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wnioskiem złożonym w tut. Organie w dniu 18.01.2005 r. zwrócił się Pan o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania dostawy towarów lub jego eksportu na potrzeby organizacji wchodzącej w skład sił zbrojnych USA - Państwa - Strony Traktatu Północnoatlantyckiego, a w szczególności dokonywanej sprzedaży wyrobów szklanych dla organizacji X będącej zaopatrzeniowcem Sił zbrojnych USA. Organizacja ta nie jest czynnym podatnikiem na terenie Unii - nie posiada numeru identyfikacyjnego o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Nabycie towarów ma miejsce na terenie Polski, jednak towary są wysyłane do krajów Unii lub innych nie będących członkami Unii. Wątpliwości Pana budzi przede wszystkim, czy w powyższym przypadku dokonujący dostawy obowiązany jest stosować w pierwszej kolejności wprost przepis art. 15 ust. 10 VI dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej (ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC) o zwolnieniu dostawy od podatku) czy przepisy art. 41 i art. 42 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim zezwalają na stosowanie stawki podatku 0% i stosownie do tych przepisów wystawiać nabywcy fakturę VAT ze stawką, odpowiednio 0% lub 22%.

Zdaniem podatnika, w stosunku do nabywcy towarów przeznaczonych dla sił zbrojnych NATO w omawianym przypadku, stosować należy ogólne zasady wynikające z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, właściwe dla opodatkowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu, pod warunkiem, iż spełnione zostana przesłanki stosowania stawki 0% przy tego rodzaju dostawie określone w art. 41 i 42 ustawy o podatku od towarów i usług i stosownie do tych przepisów wystawiać nabywcy fakturę VAT ze stawka odpowiednio 0% lub 22%.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego sprawy, w świetle obowiązujących przepisów tut. Organ zauważa:

Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz zwolnień od tego podatku zostały uregulowane w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie niniejszej ustawy.

Katalog czynności podlegających opodatkowaniu zawiera art. 5 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem opodatkowaniu podlegają:
- odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju,
- odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
- eksport towarów,
- import towarów
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

W zakresie dostaw oraz świadczenia usług na terytorium kraju zwolnienia od podatku od towarów i usług określone zostały w:
- art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług
- przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, tj. w § 8-11a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zmian.).
W żadnym z wyżej wymienionych przepisów nie określono zwolnienia od podatku w stosunku do dostawy towarów na rzecz organizacji międzynarodowych.

Nie można uznać również takiej dostawy jako wewnątrzwspólnotowej, gdyż nie spełnia definicji zawartej w art. 13 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na fakt, iż dokonywana jest na rzecz organizacji która nie jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych - nie posiada numeru identyfikacyjnego.

Przedmiotowa dostawa towarów (w przypadku dostawy dokonywanej do krajów Wspólnoty) nie spełnia również definicji eksportu towarów zawartej w przepisie art. 2 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z którą przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz dokonywany jest przez:
a) dostawcę lub w jego imieniu, lub
b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub w jego imieniu.

Dokonywana dostawa na rzecz organizacji wchodzącej w skład sił zbrojnych USA - "Państwa - Strony Traktatu Północnoatlantyckiego podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach wynikających z przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wobec nie spełnienia wymogów art. 41 i 42 ustawy, a w szczególności braku posiadania przez nabywcę właściwego i ważnego numeru identyfikacyjnego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadanego przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt. 1 ustawy, dostawa ta podlega opodatkowaniu na zasadach właściwych dla dostawy krajowej.

W związku z powołaniem się w zapytaniu na Szóstą Dyrektywę Rady z dnia 17 maja 1997 r. należy wskazać, że dyrektywy Rady Unii Europejskiej nie obowiązują wprost, ale skierowane są do państw członkowskich i wymagają implementacji do systemów prawnych państw członkowskich. Dlatego wspomniana dyrektywa, w przeciwieństwie do ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydanych na jej podstawie rozporządzeń, nie jest źródłem prawa powszechnie obowiązującego w Polsce. Wprawdzie w art. 15 ust. 10 tiet trzecie wyżej wymienionej dyrektywy określono zwolnienie od podatku dostaw towarów na terytorium państw członkowskich będących sygnatariuszami Paktu Północnoatlantyckiego i przeznaczonych dla sił zbrojnych innych państw, będących sygnatariuszami tego paktu, dla użytku własnego takich sił lub personelu cywilnego im towarzyszącego lub też w celu zaopatrzenia ich mes i kantyn, jeśli siły takie biorą udział we wspólnych działaniach obronnych, jednakże przepis ten nie może stanowić podstawy zastosowania na terytorium Polski jakichkolwiek zwolnień od podatku od towarów i usług.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie nie może natomiast stwierdzić, czy przepis ten jako całość (powyżej zacytowano tylko jego część) został implementowany do systemu prawnego - zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej organy podatkowe udzielają informacji wyłącznie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, podczas gdy w zakresie tym nie mieszczą się przepisy Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r., a tym bardziej kwestia implementacji tych przepisów do polskiego prawa.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania prawne, należy stwierdzić iż stanowisko podatnika w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

POUCZENIE:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika tut. Organu w terminie 7 dnia od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj