Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu
PP/443-64-2/05
z 25 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-64-2/05
Data
2005.05.25



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
samochód ciężarowy
świadectwo homologacji


Pytanie podatnika
Podatnik nabył samochód ciężarowy, który nie posiada świadectwa homologacji. Z dowodu rejestracyjnego wynika m.in., iż został zarejestrowany jako samochód ciężarowy o dopuszczalnej ładowności 1.470kg i liczbie miejsc 3.
Czy Podatnik może obniżyć podatek należny o podatek naliczony wynikający z faktury dokumentującej zakup przedmiotowego samochodu?


POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8 poz. 60 ) , Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Podatnika przedstawione w piśmie z dnia 07 kwietnia 2005r. jest prawidłowe .


UZASADNIENIE
Pismem z dnia 20 marca 2005r. podatnik zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której na dzień złożenia wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.


Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:
Podatnik nabył samochód ciężarowy, który nie posiada świadectwa homologacji. Z dowodu rejestracyjnego dołączonego do pisma wynika m.in., iż został zarejestrowany jako samochód ciężarowy o dopuszczalnej ładowności 1.470kg i liczbie miejsc 3.

Wątpliwości Podatnika budzi możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikające z faktury dokumentującej zakup przedmiotowego samochodu, przy czym Podatnik stoi na stanowisku, iż ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu, po przeanalizowaniu obowiązującego stanu prawnego, zważył co następuje:

Zgodnie z § 10 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zmianami) podatnikom nabywającym samochody inne niż osobowe, które nie posiadają homologacji producenta lub importera wymaganej dla tego rodzaju samochodów, nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego oraz do zwrotu różnicy podatku, o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem tych samochodów.


Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż pojazd jest typowym samochodem ciężarowym, trzymiejscowym o dopuszczalnej ładowności 1.470kg.
Z literalnego brzmienia powołanego § 10 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT, nie wynika, aby prawodawca przewidywał odstępstwa od wymienionej tam reguły. Jednakże w opinii tut. organu podatkowego biorąc pod uwagę racjonalność prawodawcy należy uznać, iż zakup samochodu niewątpliwie ciężarowego, nie posiadającego homologacji producenta lub importera wymaganej dla tego typu pojazdu, daje Podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT zakupu lub dokumentu celnego. Za argument potwierdzający dokonanie takiej wykładni powołanego przepisu przemawia także dokonana, w celu zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego, na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), przez Ministra Finansów urzędowa wykładnia prawa podatkowego. Mianowicie w piśmie z dnia 8.02.2001r. Nr PP2-813-96/01/GM (publikacja Biuletyn Skarbowy Ministra Finansów z 2001r. Nr 2) adresowanym do izb skarbowych i urzędów kontroli skarbowej wyjaśnił budzące się w tej materii kontrowersje i tak stwierdzono, iż:

Zgodnie z § 12 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 109, poz. 1245 ze zm.) podatnikom nabywającym samochody inne niż osobowe, które nie posiadają homologacji producenta lub importera wymaganej dla tego rodzaju samochodów, nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego oraz do zwrotu różnicy podatku o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem tych samochodów.
W związku z powyższym przepis § 12 ust. 3, a tym samym i ust. 4, nie dotyczy samochodów będących bezspornie, np. samochodami ciężarowymi czy specjalistycznymi, które jako samochody nowe (wyprodukowane w kraju lub sprowadzone z zagranicy) posiadały homologację na taki właśnie typ pojazdu. Przepis ten ma zatem zastosowanie w szczególności do samochodów, które jako pojazdy nowe, wyprodukowane w kraju lub sprowadzone z zagranicy, były (są) samochodami osobowymi, a w wyniku zmian dokonanych w ich konstrukcji, zmieniły swój charakter, przeznaczenie, istnieje możliwość przewozu nimi zarówno osób, jak i ładunku (np. poprzez rozmontowywane lub składane fotele).

Przedmiotowe pismo zostało wydane na gruncie obowiązującego wówczas rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 109, poz. 1245 ze zmianami), którego zapis § 12 ust. 3 jest zbieżny z obowiązującym dziś przepisem § 10 ust. 3 powołanego na wstępie rozporządzenia.

Reasumując w opinii tut. organu Strona może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktury VAT dokumentującej nabycie samochodu ciężarowego marki Mercedes-Benz Sprinter 313 CDI , trzymiejscowego o ładowności 1.470kg. W związku z tym iż podatnik odliczył podatek naliczony wynikający z faktury VAT dokumentującej zakup przedmiotowego samochodu w deklaracji za miesiąc kwiecień 2004r. przy sprzedaży winien naliczyć podatek należny w wysokości 22%.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje iż powyższa informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego obowiązuje jedynie w zakresie zadanego przez Podatnika zapytania i w przedstawionym stanie faktycznym oraz jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Podatnika rzeczywistego stanu prawnego .
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje również , iż interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika , płatnika lub inkasenta , wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zmianami) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj