Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pucku
DG 415-1/05/MDK
z 9 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DG 415-1/05/MDK
Data
2005.02.09



Autor
Urząd Skarbowy w Pucku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
podatek dochodowy od osób fizycznych
potrzeby mieszkaniowe
ulga remontowa
wiaty


Pytanie podatnika
Czy może odliczyć wydatki poniesione na dobudowę do istniejącego budynku wiaty przeznaczonej na pomieszczenie gospodarcze z możliwością garażowania samochodu, w ramach ulgi podatkowej na remont i modernizację budynku mieszkalnego?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pucku, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005r. Dz. U. 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Pana... z dnia 5 stycznia 2005 r. (wpływ do tut. organu – 6 stycznia 2005r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie odliczenia w ramach ulgi podatkowej na remont i modernizację budynku mieszkalnego, wydatków poniesionych na dobudowę do istniejącego budynku, wiaty przeznaczonej na pomieszczenie gospodarcze z możliwością garażowania samochodu

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

1. W dniu 6 stycznia 2005r., do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek z dnia 5 stycznia 2005 r., o udzielenie interpretacji prawa podatkowego w kwestii możliwości skorzystania z przewidzianej przepisami z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych ulgi remontowej, z tytułu poniesienia wydatków związanych z modernizacją domu polegającą na dobudowaniu do istniejącego zadaszenia, konstrukcji opartej na podporach i tworzącej wiatę przeznaczoną jako pomieszczenie gospodarcze z możliwością garażowania samochodu.

W złożonym wniosku wyrażono stanowisko w sprawie, stwierdzając, iż dobudowa do istniejącego domu konstrukcji opartej na podporach i tworzącej wiatę, jest modernizacją istniejącego domu, stanowi z nim integralną całość i uprawnia do skorzystania z ulgi na remont i modernizację budynku.

Jako dowód poniesienia tychże wydatków przedstawiono fakturę VAT opiewającą na wykonanie wiaty garażowej wraz z orynnowaniem przy budynku mieszkalnym na ogólną kwotę 4 000,00 zł. Ponadto, w złożonym wskutek wezwania do usunięcia braków piśmie z dnia 17 stycznia 2005 r., wskazano również, iż posiada tytuł prawny do zajmowanego budynku mieszkalnego – załącznik nr 3 do złożonego wniosku. Wydatki poniesione na w/w inwestycję nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów ani nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek innej formie, jak również nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 14 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Według opinii podatnika dobudowa do istniejącego domu konstrukcji opartej na podporach i tworzącej wiatę jest modernizacją istniejącego domu, stanowi z nim integralną całość.

2. W okresie do 31 grudnia 2003 r., zagadnienia związane z możliwością korzystania z ulgi na remont i modernizację budynku (lokalu) mieszkalnego zawarte były w przepisach art. 27a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (T. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - dalej: ustawa. Przepisy powyższej ustawy zostały jednak z dniem 1 stycznia 2004 r. uchylone - za sprawą ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.). Jednak w myśl art. 12 wyżej powołanej ustawy zmieniającej, wydatki poniesione na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację, w latach 2004 – 2005 podlegają odliczeniu od podatku, wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy , w brzmieniu obowiązującym w roku 2003.

Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy, podatek dochodowy od osób, na których ciąży nieograniczony obowiązek podatkowy, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15 art. 27a, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację, zajmowanego na podstawie tytułu prawnego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej, utworzonej na podstawie odrębnych przepisów. Podstawowymi przesłankami możliwości skorzystania z omawianej ulgi podatkowej są zatem:

  • poniesienie wydatków na remont i modernizację budynku (lokalu),
  • charakter mieszkalny remontowanego budynku (lokalu),
  • poniesienie wydatków na własne potrzeby mieszkaniowe.

Rodzaje wydatków mieszczących się w zakresie ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zawiera rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788). W myśl postanowień § 1 tego rozporządzenia, za wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, uważa się wydatki poniesione na :

  1. zakup materiałów i urządzeń,
  2. zakup usług obejmujących:

  3. a)wykonanie ekspertyzy, opinii, projektu,
    b)transport materiałów i urządzeń,
    c)wykonawstwo robót,
  4. najem sprzętu budowlanego,
  5. opłaty administracyjne i inne opłaty wynikające z odrębnych przepisów,

  6. –w związku z robotami określonymi w załącznikach do rozporządzenia.

Załącznik nr 1 wskazanego rozporządzenia w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego wymienia:

  1. remont i modernizację fundamentów łącznie z izolacjami, obejmujące:

  2. a)wzmocnienie fundamentów lub ich zabezpieczenie
    b)izolacje przeciwwodne, przeciwwilgociowe, cieplne,
    c)osuszenie fundamentów.
  3. Remont i modernizację elementów konstrukcyjnych budynków lub ich części, dotyczące:

  4. a)konstrukcji stropów,
    b)konstrukcji ścian nośnych i zewnętrznych,
    c)konstrukcji i pokrycia dachu,
    d)docieplenia stropów i stropodachów
    e)kanałów spalinowych i wentylacyjnych
    f)pozostałych elementów konstrukcyjnych budynku, jak np. słupów, podciągów, schodów, zadaszeń, balkonów, loggi, izolacji przeciwwodnych, dźwiękochłonnych.

Warunkiem skorzystania z w/w ulgi podatkowej jest również odpowiednie udokumentowanie wydatku – tj. na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej (art. 27a ust. 9 pkt 1) ustawy). Kwota, o którą można zmniejszyć podatek – zgodnie z art. 27a ust. 3 pkt 2) ustawy – nie może przekroczyć w każdym okresie trzech kolejnych lat, poczynając od 1 stycznia 2003 r. 19% kwoty poniesionych wydatków, nie więcej jednak niż:

  1. 3% kwoty, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 2a, obowiązującej w pierwszym roku każdego okresu trzyletniego - jeżeli wydatki dotyczą budynków mieszkalnych lub wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej,(w latach 2003-2005 kwota ta wynosi 5 670 zł);
  2. 2,5% kwoty, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 2a, obowiązującej w pierwszym roku każdego okresu trzyletniego - jeżeli wydatki dotyczą lokali mieszkalnych (w latach 2003-2005 kwota ta wynosi 4 725 zł)

  3. - z tym że w razie zbiegu uprawnień do odliczeń z tytułu wydatków, o których mowa w lit. a) i b), łączna kwota odliczeń nie może przekroczyć kwoty limitu określonego w lit. a).

Ponadto, stosownie do treści art. 27 a ust. 5 ustawy zmniejszenie podatku na zasadach określonych w ust. 3 pkt 2 i w ust. 4 może być dokonane w roku podatkowym, w którym suma wydatków poniesionych przez podatnika od początku każdego okresu trzyletniego wynosi co najmniej 0,3% kwoty, o której mowa w ust. 2, obowiązującej w pierwszym roku tego okresu (minimalna kwota wydatków w latach 2003-2005 wynosi 567 zł).

3. Po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika w złożonym wniosku w oparciu o stan prawny sprawy należy uznać, iż poniesione przez niego wydatki na dobudowę do istniejącego budynku konstrukcji opartej na podporach i tworzącej wiatę budynku mieszkalnego – mimo, posiadania tytułu prawnego do budynku i udokumentowania fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług – nie mieszczą się w zakresie ulgi remontowo – modernizacyjnej. By skorzystać zaś z ulgi remontowej, wszystkie przesłanki ustawowe winny zostać spełnione, zaś brak choćby jednej z nich skutkuje brakiem prawa do ulgi. Podstawowym warunkiem dokonania odliczenia jest przeznaczenie wydatków na własne potrzeby mieszkaniowe- w przypadku podatnika zaś, wiata ma charakter ściśle gospodarczy.

Przepisy ustawy zostały doprecyzowane przez przepisy powołanego wyżej rozporządzenia w sprawie określenia wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego. W załączniku nr 1 w/w rozporządzenia, w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego wymienione zostały wydatki na remont i modernizację elementów konstrukcyjnych budynków lub ich części, dotyczące m. in.: konstrukcji ścian nośnych i zewnętrznych, konstrukcji pokrycia dachu, czy też pozostałych elementów konstrukcji budynku, jak np.: słupów, podciągów, schodów, zadaszeń, balkonów, loggi, izolacji przeciwwodnych, dźwiękochłonnych. Jednak w zakresie powyższych przypadków nie mieści się wybudowanie wiaty w stanie faktycznym zaprezentowanym we wniosku. Zważyć przy tym należy, iż przepisy dotyczące wszelkiego rodzaju ulg i przywilejów podatkowych, z uwagi na to, iż stanowią odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania należy interpretować ściśle, co wyłącza stosowanie interpretacji rozszerzającej.

Tut. organ zauważa, iż w ustawie, brak definicji legalnej pojęć „remont” i „modernizacja”, zatem celem ustalenia znaczenia tych pojęć, należy przyjąć ich rozumienie w języku potocznym. Mając na uwadze powyższe, przez remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego rozumieć należy prace budowlane, mające na celu utrzymanie takiego budynku lub lokalu we właściwym stanie, przywrócenie jego pierwotnej zdolności użytkowej, którą utraci w wyniku upływu czasu i eksploatacji wraz z wymianą dotychczas użytkowanych zużytych składników ich wyposażenia technicznego takich jak: dotychczasowej instalacji wodnej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazu przewodowego lub tylko określonych elementów tych instalacji. Za modernizację zaś, uważa się trwałe ulepszenie (unowocześnienie) istniejącego budynku (lokalu) np. poprzez wykonanie nowej instalacji wodno-kanalizacyjnej, gazowej, zmiany sposobu ogrzewania. Zgodnie z tymi pojęciami roboty remontowe i modernizacyjne polegają na wymianie, naprawie, zmianie- przebudowie elementów budynku (lokalu) w celu przywrócenia lub poprawy ich stanu pod względem użytkowym i technicznym. Jednakże powyższe rozumienie pojęć: remont i modernizacja, musi uwzględniać regulacje art.27a ustawy oraz powołanego rozporządzenia- te zaś, jak wskazano wyżej, wykluczają możliwość uwzględnienia wydatków na wybudowanie wiaty w stanie faktycznym zaprezentowanym we wniosku.

Mając na uwadze powyższe uregulowania, brak jest podstaw do ich odliczenia od podatku na podstawie art. 27a ust.1 pkt 1 ustawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj