Interpretacja Urzędu Skarbowego w Augustowie
US.IV/443-26/2005
z 7 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.IV/443-26/2005
Data
2005.06.07



Autor
Urząd Skarbowy w Augustowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
faktura VAT
Rosja
stawki podatku
usługi transportu międzynarodowego


Pytanie podatnika
„Z jaką stawką podatku VAT należy wystawić fakturę na usługę transportową dla kontrahenta z Rosji?”


UZASADNIENIE Pismem z dnia 19.04.2005r. Pan (...) zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług, przedstawiając stan faktyczny:Podatnik wykonuje usługę transportową z Rosji do Hiszpanii. Transport przebiega przez terytorium Rosji, Łotwy, Litwy, Polski, Czech, Niemiec, Francji i Hiszpanii. Fakturę należy wystawić dla kontrahenta z Rosji.

STANOWISKO PODMIOTU:W ocenie podatnika fakturę dla kontrahenta rosyjskiego na usługę transportową z Rosji do Hiszpanii odbywającą się przez terytorium Polski należy wystawić na terytorium Rosji ze stawką 0%, natomiast przejazd przez pozostałe kraje należy opodatkować stawką 22%.

OCENA PRAWNA STANOWISKA PYTAJĄCEGO Z PRZYTOCZENIEM PRZEPISÓW PRAWA: Naczelnik Urzędu Skarbowego w Augustowie mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535; z 2005r. Nr 14, poz. 113) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W związku z tym istotne jest w niniejszej sprawie określenie miejsca świadczenia usługi.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 cytowanej ustawy stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Definicja usług transportu międzynarodowego zawiera przepis art. 83 ust. 3 pkt ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się: 1) przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów: a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju, c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt), d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Aby podatnik miał możliwość zastosowania stawki 0% do usług transportu międzynarodowego powinien posiadać dokumenty wymienione w art. 83 ust. 5 pkt 1, 2 i 3 wspomnianej ustawy tj. dokumenty stanowiące dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, czyli w przypadku transportu:1) towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2; 2) towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów; 3) towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów.

W myśl art. 27 ust. 2 pkt 2 wyżej cytowanej ustawy w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Jak wynika z wniosku podatnika, usługa transportu jest wykonywana na terenie Rosji, Łotwy, Litwy, Polski, Czech, Niemiec, Francji i Hiszpanii. W związku z tym mamy do czynienia z usługą transportu międzynarodowego zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. d.

Powyższe oznacza, iż w przypadku świadczenia usługi transportu przez terytorium w/w krajów, miejscem świadczenia jest terytorium każdego kraju, przez który przebiega trasa tej usługi. W Polsce zatem opodatkowaniu podlega tylko ta część usługi transportu międzynarodowego, która jest świadczona w kraju.

W związku z powyższym odcinek trasy usługi transportu międzynarodowego przebiegający przez terytorium Polski należy wykazać na fakturze jako opodatkowany wg stawki 0%, jeżeli oczywiście zostały spełnione wszystkie warunki do zastosowania tej stawki.Odnośnie pozostałej wartości usługi, odpowiadającej odcinkowi przebiegającemu poza terytorium Polski, nie przyporządkowuje się żadnej stawki podatku VAT, ze względu na to, iż jest to usługa nie podlegająca opodatkowaniu w kraju.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym i wiąże organy podatkowe do czasu zmiany przepisów.Interpretacja nie jest wiążąca dla podmiotu uprawnionego do złożenia wniosku, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia /art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej/.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj