Interpretacja Urzędu Skarbowego w Siedlcach
1426/PP/443/22/05
z 24 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1426/PP/443/22/05
Data
2005.05.24



Autor
Urząd Skarbowy w Siedlcach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Zapłata podatku --> Wydawanie zaświadczeń związanych z rejestracją środków transportu


Słowa kluczowe
rejestracja pojazdu
samochód używany
zaświadczenie o zapłacie podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy Podatnik do faktury sprzedaży z wyszczególnioną kwotą podatku od towarów i usług, pojazdu nabytego w ramach wewnątrzwspólnotowego jego nabycia załącza zaświadczenia na druku VAT-25?


POSTANOWIENIE



Na podstawie art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) w związku ze złożonym przez Podatnika wnioskiem z dnia 03.03.2005r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - Naczelnik Urzędu Skarbowego uznaje stanowisko wnioskodawcy, iż do faktury sprzedaży z wyszczególnioną kwotą podatku od towarów i usług, pojazdu nabytego w ramach wewnątrzwspólnotowego jego nabycia nie załącza zaświadczenia na druku VAT-25 - za prawidłowe.



UZASADNIENIE



Wnioskiem z dnia 03.03.2005r. Podatnik zwrócił się z prośbą o udzielenie informacji dotyczącej obowiązku załączania do faktury VAT sprzedaży pojazdu w kraju, uprzednio nabytego w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia zaświadczenia na druku VAT-25.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik zajmuje się odsprzedażą pojazdów samochodowych sprowadzonych do kraju w ramach wewnątrzwspólnotowego ich nabycia. W kraju, nie dokonuje ich rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego. Natomiast przy dostawie tych samochodów w kraju wystawia jedynie fakturę VAT z wyszczególnioną kwotą podatku od towarów i usług.

Podatnik uważa, że taka procedura jest prawidłowa i zgodna z pkt 2 ust. 1a art. 141 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Naczelnik Urzędu Skarbowego po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 105 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) naczelnicy urzędów skarbowych dla celów związanych z rejestracją środków transportu są obowiązani do wydawania zaświadczeń potwierdzających:

  1. uiszczenie przez podatnika podatku – w przypadkach, o których mowa w art. 103 ust. 3 i 4,lub
  2. brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju.

Jak wynika z zapytania, przedmiotem działalności podatnika jest odsprzedaż pojazdów samochodowych sprowadzonych do kraju w ramach wewnątrzwspólnotowego ich nabycia. Tym samym – zgodnie z art. 105 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wydanie zaświadczenia (VAT-25) potwierdzającego brak obowiązku uiszczania podatku od towarów i usług z tytułu nabycia środka transportu nie jest możliwe.

Zaświadczenie, o którym mowa w pkt 1 ust. 1 art. 105 ustawy, tj. zaświadczenie o uiszczeniu przez podatnika podatku od towarów i usług, wydawane jest natomiast wyłącznie w dwóch sytuacjach, a mianowicie:

  1. gdy w przypadku, o którym mowa w art. 99 ust. 9 i 10 ustawy, podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczenia i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego (art. 103 ust. 3 ustawy) oraz
  2. podatnik zobowiązany jest bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczenia i wpłacenia podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8 - jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju (art. 103 ust. 4 ustawy).

Zatem podatnik podatku VAT, posiadający status podatnika VAT UE, kupujący w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego używane środki transportu jako towar handlowy, przeznaczony do dalszej odsprzedaży, nie mający na celu zarejestrowania środka transportu na terytorium kraju, nie ma obowiązku zapłaty podatku w trybie z art. 103 ust. 3 i 4, a tym samym nie może otrzymać zaświadczenia potwierdzającego uiszczenie podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 105 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Znajduje to potwierdzenie również w zapisie art. 141 wyżej cytowanej ustawy o podatku VAT, który wprowadza zmiany w ustawie z dnia 20.06.1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 58, z 2003r. poz. 515 ze zm.).

W myśl art. 72 ust. 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym - w przypadku gdy sprowadzany pojazd, który nie był zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub nie podlegał obowiazkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego, jest przedmiotem dostawy dokonanej przez podatnika podatku od towarów i usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przed dokonaniem pierwszej rejestracji na terytorium RP, zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 8 lit. a (zaświadczenie wydane przez właściwy organ potwierdzające uiszczenie podatku VAT od pojazdów sprowadzanych z UE), może być zastąpione fakturą z wyszczególnioną kwotą podatku od towarów i usług potwierdzającą dokonanie tej dostawy przez tego podatnika pod warunkiem, że odsprzedaż pojazdów stanowi przedmiot działalności tego podatnika.



Ponieważ, jak stwierdził we wniosku Podatnik, wystawia on faktury VAT na sprzedaż z wyszczególnioną kwotą podatku od towarów i usług, to w świetle wyżej cytowanych przepisów słuszne jest stanowisko Podatnika stwierdzające, iż wystawiane w powyższy sposób faktury VAT są wystarczającym dokumentem spełniającym wymogi określone w przepisach ustawowych.



Niniejszej informacji udzielono w oparciu o przedstawiony stan faktyczny zgodnie z przepisami obowiązującymi w dacie udzielonej odpowiedzi.

Udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia w myśl przepisów art. 14 b § 2 ustawy - Ordynacja Podatkowa.



Na postanowienie niniejsze Podatnikowi przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni licząc od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj