Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto
PP-1/443 2-14/115 960/124/05
z 11 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-1/443 2-14/115 960/124/05
Data
2005.02.11



Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego


Słowa kluczowe
obniżenie podatku należnego
struktura sprzedaży


Pytanie podatnika
Czy opłaty pobierane przez Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną w wyniku realizacji zadań nałożonych przepisami prawa należy uwzględnić w całkowitym obrocie przy ustalaniu struktury, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60.) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 11.01.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika - jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w X realizuje zadania nałożone na Nią przepisami:
- ustawy z dnia 15 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 1998 r. Nr 90, poz. 575, ze zm.)
- ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2002 r. Nr 110, poz. 968, ze zm.).

Wykonywanie wyżej wymienionych zadań polega na pobieraniu należności o charakterze publicznoprawnym, to jest:
- opłat za badania laboratoryjne i inne czynności związane ze sprawowaniem bieżącego i zapobiegawczego nadzoru sanitarnego,
- opłat za dokonane czynności egzekucyjne,
- opłat za pisemne upomnienia do wykonania przez zobowiązanego obowiązku wynikającego z wydanej decyzji administracyjnej pokontrolnej,grzywien w celu przymuszenia spełnienia przez zobowiązanego obowiązku o charakterze niepieniężnym.

Ponadto PSSE w X, oprócz wyżej wymienionych zadań, wykonuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych odpłatne usługi w zakresie: badań, pomiarów i innych czynności wynikających z ustawowego nadzoru, które są opodatkowane lub zwolnione od podatku w zależności od ich sklasyfikowania wg właściwego grupowania PKWiU.

Podatnik nie ma możliwości bezpośredniego przyporządkowania poniesionych wydatków i towarzyszących im kwot podatku naliczonego do czynności w związku z którymi przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

W związku z powyższym zwrócono się z zapytaniem:
- czy wartość w/w opłat, pobieranych w związku z realizacją zadań nałożonych przepisami prawa, należy uwzględnić w całkowitym obrocie przy ustalaniu struktury, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług (...).

Stanowisko Podatnika: Podatnik uważa, iż wymienione opłaty należy uwzględnić w całkowitym obrocie (zwiększają one obrót z tytułu czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego) przy obliczaniu kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu.

Ocena prawna stanowiska Podatnika:

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług ma charakter przedmiotowo-podmiotowy i może być stosowane w sytuacji łącznego spełnienia dwóch warunków:
- jego podmiotem są jedynie organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy (kryterium podmiotowe wyłączenia) odnosi się ono jedynie do tych czynności, których realizacja wynika z zadań nałożonych na nie przepisami prawa - zadań, do realizacji których zostały one powołane (kryterium przedmiotowe wyłączenia).

W związku z powyższym, w przypadku gdy należności (opłaty) mają charakter należności publicznoprawnej stanowiącej dochód publiczny, pobieranej na podstawie i w wysokości określonej przepisami prawa przez upoważniony organ władzy publicznej realizujący zadania publiczne, to w zakresie poboru tych należności (opłat) organ władzy publicznej i urząd obsługujący ten organ nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zatem wymienione w piśmie opłaty, wynikające z zadań nałożonych na PSSE przepisami prawa, pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług.

Również organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy wymienione w art. 15 ust. 6 ustawy są podatnikami tego podatku gdy realizują czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Taki dualizm sytuacji prawnej tych podmiotów powoduje, że wszystkie zakupy towarów oraz usług poczynione przez te organy wymagają wydzielenia podatku naliczonego związanego z działalnością, w której nie są podatnikami podatku od towarów i usług oraz związanego z ich działalnością jako podatników.

Art. 90 ust. 2 i 3 cytowanej ustawy stanowi, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik (w zakresie opisanych w zapytaniu czynności PSSE nie jest podatnikiem - art. 15 ust. 6 cyt. ustawy) może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (ust. 2).

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (ust. 3).

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz Państwa zapytanie tut. organ stwierdza, że w ustalanej proporcji, w trybie art. 90 ust. 3 ustawy - nie uwzględnia się czynności, które nie są objęte regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług - pozostają poza jej zakresem.

Reasumując wymienione przez Państwa opłaty jako mające charakter świadczeń publicznoprawnych, wynikające z nałożonych na PSSE ustawowych zadań - nie powinny być uwzględnione w wyliczeniu (w mianowniku) niniejszej proporcji.

Potwierdzeniem powyższego stanowiska są orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, z których wynika, że zwrot "czynności w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia" należy rozumieć jako czynności w ogóle podlegające ustawie o podatku od towarów i usług (w orzeczeniach: C-333/91 Sofitam SA vs Ministre charge du Budget, C-306/94 Rgie dauphinoise-Cabinet A.Forest SARL vs Belgian State).

Interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj