Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
IUSBIII/436/9/2005/kk
z 12 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IUSBIII/436/9/2005/kk
Data
2005.04.12



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
działalność
przekazanie nieodpłatne
reklama
reprezentacja
zużycie towarów


Pytanie podatnika
    Czy zużycie towarów zakupionych, jak i własnych w czasie spotkań z obecnymi i potencjalnymi klientami - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  • Czy dla udokumentowania czynności zużycia w.w. towarów konieczne jest wystawienie faktury wewnętrznej?
  • Czy fakt przekroczenia limitu (0,25% przychodu) ograniczającego możliwość zaliczenia wydatków na reprezentację i reklamę do kosztów uzyskania przychodów, będzie miał wpływ na możliwość obniżenia podtaku należnego o podatek naliczony przy zakupie towarów zużywanych w ramach w.w. spotkań


W dniu 24 stycznia 2005r. został złożony wniosek w sprawie udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku z dnia 20 stycznia 2005r.:

Spółka w ramach promocji świadczonych usług sportowych i hotelowych, w czasie spotkań dotyczących warunków ewentualnego zakupu tych usług przez obecnych i potencjalnych klientów organizuje poczęstunki na które składają się zarówno towary zakupione przez podatnika ( kawa, herbata, inne napoje, cukierki itp.), jak i / lub towary wytworzone przez spółkę ( ciasta, posiłki z restauracji hotelowej).

W związku z tym Spółka wystąpiła z zapytaniami:

  • czy zużycie towarów zakupionych, jak i własnych w czasie tych spotkań - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
  • czy dla udokumentowania czynności zużycia ww. towarów konieczne jest wystawienie przez podatnika faktury wewnętrznej oraz
  • czy fakt przekroczenia limitu (0,25% przychodu) ograniczającego możliwość zaliczenia wydatków na reprezentację i reklamę do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie miał wpływ na możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie towarów zużywanych w ramach spotkań z kontrahentami.

Stanowisko tutejszego Organu:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Ponadto w niektórych sytuacjach wskazanych w ustawie opodatkowaniu podlega także nieodpłatna dostawa towarów i nieodpłatne świadczenie usług.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z brzmienia ww. art. 7 ust. 2 pkt 1 i pkt 2 ustawy wynika, że ustawodawca wyraźnie rozróżnia czynności przekazania od zużycia towarów, przy czym opodatkowuje te czynności tylko w sytuacjach, gdy przeznaczone są na cele osobiste ściśle wymienionych osób i na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Również z zapisu art. 8 ust. 2 ustawy wynika, że nieodpłatne świadczenie usług traktowane jest jako odpłatne świadczenie usług, a w konsekwencji podlegające opodatkowaniu, jeżeli wykonywane są na ściśle określone cele dla określonej grupy odbiorców i jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że czynności nieodpłatnego zużycia towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, przeznaczone na cele reprezentacji i reklamy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W tym przypadku podatnik nie jest zobowiązany do wystawienie faktury wewnętrznej, o której mowa w art. 106 ust. 7 ustawy.

Kwestię obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług regulują przepisy art. 86 - 88 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

W związku z powyższym, iż czynność zużycia towarów na cele reprezentacji i reklamy nie mieści się w przypadkach określonych w ww. art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, dlatego też w tym przypadku nie może mieć zastosowania art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy. Oznacza to, ze podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów związanych z reprezentacją i reklamą, w przypadku przekroczenia limitu (0,25% przychodu) kosztów.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj