Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
IUSBIII/436/9/2005/kk
z 12 kwietnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IUSBIII/436/9/2005/kk
Data
2005.04.12
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty
Temat
Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
działalność
przekazanie nieodpłatne
reklama
reprezentacja
zużycie towarów
Pytanie podatnika
W dniu 24 stycznia 2005r. został złożony wniosek w sprawie udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Stan faktyczny przedstawiony we wniosku z dnia 20 stycznia 2005r.: Spółka w ramach promocji świadczonych usług sportowych i hotelowych, w czasie spotkań dotyczących warunków ewentualnego zakupu tych usług przez obecnych i potencjalnych klientów organizuje poczęstunki na które składają się zarówno towary zakupione przez podatnika ( kawa, herbata, inne napoje, cukierki itp.), jak i / lub towary wytworzone przez spółkę ( ciasta, posiłki z restauracji hotelowej). W związku z tym Spółka wystąpiła z zapytaniami:
Stanowisko tutejszego Organu: Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ponadto w niektórych sytuacjach wskazanych w ustawie opodatkowaniu podlega także nieodpłatna dostawa towarów i nieodpłatne świadczenie usług. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
W myśl art. 8 ust. 2 ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług. Z brzmienia ww. art. 7 ust. 2 pkt 1 i pkt 2 ustawy wynika, że ustawodawca wyraźnie rozróżnia czynności przekazania od zużycia towarów, przy czym opodatkowuje te czynności tylko w sytuacjach, gdy przeznaczone są na cele osobiste ściśle wymienionych osób i na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Również z zapisu art. 8 ust. 2 ustawy wynika, że nieodpłatne świadczenie usług traktowane jest jako odpłatne świadczenie usług, a w konsekwencji podlegające opodatkowaniu, jeżeli wykonywane są na ściśle określone cele dla określonej grupy odbiorców i jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. W związku z powyższym należy stwierdzić, że czynności nieodpłatnego zużycia towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, przeznaczone na cele reprezentacji i reklamy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W tym przypadku podatnik nie jest zobowiązany do wystawienie faktury wewnętrznej, o której mowa w art. 106 ust. 7 ustawy. Kwestię obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług regulują przepisy art. 86 - 88 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. W związku z powyższym, iż czynność zużycia towarów na cele reprezentacji i reklamy nie mieści się w przypadkach określonych w ww. art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, dlatego też w tym przypadku nie może mieć zastosowania art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy. Oznacza to, ze podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów związanych z reprezentacją i reklamą, w przypadku przekroczenia limitu (0,25% przychodu) kosztów. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.