Interpretacja Urzędu Skarbowego w Będzinie
USIVPP/A/37/05
z 24 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USIVPP/A/37/05
Data
2005.05.24



Autor
Urząd Skarbowy w Będzinie


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dokumentowanie
faktura korygująca
gospodarka leśna
nadleśnictwo
nota obciążająca
wykonanie usługi


Pytanie podatnika
  1. Czy nie uznaje się za podatnika podatku od towarów i usług nadleśnictwa w zakresie wykonywania powierzonych czynności nadzoru nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa?
  2. Czy nadleśnictwo jest uprawnione do wystawienia faktur VAT korygujących do faktur dokumentujących wykonanie usług nadzoru nad gospodarką leśną w lasach, sklasyfikowanych jako „Usługi związane z leśnictwem i pozyskiwaniem drewna”?
  3. Czy rozliczanie wykonywanej usługi nadzoru nad gospodarką leśną w lasach może następować na podstawie not obciążeniowych?


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 143 § 1, art. 216 § 1, art. 217, art. 222, art. 239 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Będzinie stwierdza, że stanowisko Strony - przedstawione we wniosku z dnia 10.03.2005r., który wpłynął w dniu 14.03.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie:

  • nie uznania za podatnika podatku od towarów i usług nadleśnictwa w zakresie wykonywania powierzonych czynności nadzoru nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa jest prawidłowe,
  • uprawnienia nadleśnictwa do wystawiania faktur VAT korygujących do faktur dokumentujących wykonanie usług nadzoru nad gospodarką leśną w lasach, sklasyfikowanych jako „Usługi związane z leśnictwem i pozyskiwaniem drewna” jest prawidłowe,
  • rozliczania wykonywanej usługi nadzoru nad gospodarką leśną w lasach na podstawie not obciążeniowych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.03.2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Będzinie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

(...) na podstawie art. 5 ustawy z dnia 28 września 1991r. o lasach (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 45, poz. 435) prowadzi w imieniu starosty sprawy, w tym wydawanie decyzji administracyjnych, z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną, w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa.

Przepis art. 5 ust. 3 ustawy o lasach zezwala staroście na powierzenie swoich kompetencji z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa nadleśniczemu Lasów Państwowych, nie pozostawiając możliwości wyboru spośród innych podmiotów. Podmiot otrzymujący uprawnienia nabywa kompetencje do wydawania decyzji administracyjnych w pierwszej instancji. Nadleśniczy działa wówczas z upoważnienia i w imieniu starosty, wykonując zadania z zakresu administracji publicznej. Powierzenie przedmiotowego nadzoru następuje w drodze porozumienia administracyjnoprawnego, po zapewnieniu przez starostę środków finansowych na te cele.

Dotychczas (...) w oparciu o opinię Urzędu Statystycznego Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych zawartą w piśmie z dnia 04.06.2004r. Znak:(...) zaliczało przedmiotowe czynności nadzoru do grupowania PKWiU 02.02.10-00 „Usługi związane z leśnictwem i pozyskiwaniem drewna” stosując podaną klasyfikację dla celów podatkowych.

Do usług dokumentowanych fakturami wystawianymi przez Stronę starostom stosowano 3% stawkę podatku VAT.

Zdaniem Strony:

  1. nadleśnictwo wykonując powierzone czynności nadzoru nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa nie jest uznawane za podatnika podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług,
  2. nadleśnictwo powinno mieć uprawnienie do wystawienia faktur VAT korygujących do uprzednio wystawionych faktur dokumentujących wykonanie usług nadzoru nad gospodarką leśną w lasach ze stawką 3%,
  3. rozliczanie wykonania usługi czynności nadzoru nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa powinno następować na podstawie np. not obciążeniowych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Będzinie uznaje stanowisko Strony za prawidłowe w zakresie:

Ad. 1 - nie uznania za podatnika podatku od towarów i usług Strony w zakresie wykonywania powierzonych czynności nadzoru nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa wskazując:

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje organu władzy publicznej, jednakże pod tym pojęciem należy rozumieć wszystkie organy władzy ustawodawczej, sądowniczej i wykonawczej, w tym organy administracji publicznej rządowej i samorządowej powołane w Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, ustawach lub na ich podstawie, czyli osoby lub ciała kolegialne, których dokonane w określonych formach działania uważane są za działania państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 września 1991r. o lasach (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 45, poz. 453) stanowi, że nadzór nad gospodarką leśną sprawują: starosta oraz w zakresie ustalonym ustawą wojewoda. Zatem starostę wykonującego czynności z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną należy uznać za organ władzy publicznej realizujący zadania nałożone na niego przepisami prawa, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 3 ustawy o lasach starosta może powierzyć w drodze porozumienia, prowadzenie w jego imieniu spraw z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną, w tym wydawanie decyzji administracyjnych w pierwszej instancji, nadleśniczemu Lasów Państwowych.

W tym przypadku nadleśniczy działa z upoważnienia i w imieniu starosty, wykonując zadania z zakresu administracji publicznej. Porozumienia o którym mowa w cyt. powyżej przepisie nie można uznać za umowę cywilno-prawną – jest to porozumienie administracyjne, z którego wynika między innymi przekazanie określonych kompetencji (w tym kompetencji do wydawania decyzji administracyjnych).

Podsumowując Nadleśniczy wykonujący czynności z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa z upoważnienia i w imieniu starosty nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ad. 2 - w zakresie uprawnienia nadleśnictwa do wystawienia faktur VAT korygujących do faktur dokumentujących wykonanie usług nadzoru sklasyfikowanych jako „Usługi związane z leśnictwem i pozyskiwaniem drewna”opodatkowanych 3% stawką VAT wskazując:

Zgodnie z przepisem § 20 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Ad. 3 - w zakresie rozliczania wykonywanej usługi nadzoru nad lasami nie stanowiącymi własności Skarbu Państwa na podstawie not obciążeniowych wskazując:

W świetle powołanych powyżej przepisów w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny Nadleśniczego nie uznaje się za podatnika podatku od towarów i usług.

Zatem wskazane wyżej czynności z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak również nie wymagają wystawiania faktur VAT, ponieważ czynności te Nadleśniczy wykonuje w ramach realizacji zadań z zakresu administracji publicznej.

Dowód księgowy w postaci noty obciążeniowej może być więc formą dokumentowania w/w czynności.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj