Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
DP/P1/423-0017/05/AP
z 25 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP/P1/423-0017/05/AP
Data
2005.02.25



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Odliczenia od podstawy opodatkowania


Słowa kluczowe
cel darowizny
darowizna
instytucja publiczne
odliczenie od dochodu
organizacje pożytku publicznego
przekazanie
status


Pytanie podatnika
Spółka przekazała darowiznę w formie rzeczowej na rzecz szkoły publicznej prowadzonej przez Gminę. Czy podatnik będzie mógł odliczyć tę darowiznę – w wysokości nie przekraczającej 10% dochodu - od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 01.02.2005r. Spółki z o.o. (04.02.2005r. data wpływu wniosku do tut. Urzędu Skarbowego) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie darowizny rzeczowej na rzecz szkoły publicznej – a możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania,

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Spółka przekazała darowiznę w formie rzeczowej – w postaci żywności przeznaczonej dla uczniów - na rzecz szkoły publicznej. Szkoła ta prowadzona jest przez Gminę.

Podatnik stoi na stanowisku, iż będzie mógł odliczyć tę darowiznę – w wysokości nie przekraczającej 10% dochodu - od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z uwagi na fakt, że darowizna została przeznaczona na cel określony w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych – w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01.2004r. – podstawę opodatkowania – z pewnymi zastrzeżeniami – stanowi dochód po odliczeniu darowizn, które spełniają kumulatywne przesłanki:

  • zostaną przekazane na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873) oraz
  • zostaną przekazane organizacjom pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie.

Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wymienia 24 cele pożytku publicznego, które mogą realizować organizacje pozarządowe działające w sferze zadań publicznych. Wśród tych celów – w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 24.04.2003r. – wymieniona jest nauka, edukacja, oświata i wychowanie.

Natomiast organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 wymienionej ustawy, to:

  • organizacje pozarządowe, tj. niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej, utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia (z zastrzeżeniem ust. 4),
  • osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej lub przepisów o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych,
  • stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.

Z powyższego wynika, iż beneficjent przekazywanych darowizn nie może należeć do sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. W myśl art. 5 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003r., Nr 15, poz. 148 z późn. zm.) do sektora finansów publicznych zalicza się:

  1. organy władzy publicznej, organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały, a także jednostki samorządu terytorialnego i ich organy oraz związki;
  2. jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych;
  3. fundusze celowe;
  4. państwowe szkoły wyższe;
  5. jednostki badawczo-rozwojowe;
  6. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  7. państwowe lub samorządowe instytucje kultury;
  8. Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i zarządzane przez nie fundusze;
  9. Narodowy Fundusz Zdrowia;
  10. Polską Akademię Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  11. państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego.

Odnosząc się w świetle przedstawionego powyżej stanu prawnego do poruszonej we wniosku Podatnika kwestii odliczenia od dochodu wartości darowizny rzeczowej przekazanej dla szkoły publicznej koniecznym jest ustalenie statusu prawnego obdarowanej szkoły celem zakwalifikowania tego podmiotu do jednej z kategorii podmiotów wymienionych w art. 5 ustawy o finansach publicznych.

Do sektora finansów publicznych – jak już wskazano - zalicza się m.in. zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych. Zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. ustawy jednostkami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych przepisów, tworzą, łączą, przekształcają w inną formę organizacyjno-prawną i likwidują:

  1. ministrowie, kierownicy urzędów centralnych lub wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych przepisów – państwowe jednostki budżetowe;
  2. organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego – gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe (art. 19 ust. 2 ww. ustawy).

O statusie organizacyjnoprawnym szkół stanowią przepisy ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz.U. z 2004r., Nr 256, poz. 2572 z późn .zm.). Zgodnie z art. 79 ww. ustawy przedszkola, szkoły i placówki publiczne zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami lub zakładami budżetowymi. Z wyjaśnienia Spółki wynika, iż obdarowana szkoła publiczna jest prowadzona przez urząd gminy, a zatem jest ona jednostką lub zakładem budżetowym.

Zatem darowizna przekazana na tę szkołę publiczną nie będzie podlegać odliczeniu od podstawy opodatkowania, ponieważ szkoła ta jest jednostką sektora finansów publicznych (jednostką lub zakładem budżetowym) i nie może być uznana za organizację pozarządową pożytku publicznego.

Reasumując stanowisko Spółki przedstawione we wniosku nie jest prawidłowe, ponieważ, pomimo, że darowizna została przeznaczona na cel określony w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, to jednak nie została przekazana na rzecz organizacji, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy. A jak wynika z uregulowania art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odliczeniu podlegają tylko te darowizny, które spełniają łącznie warunki wymienione w tym przepisie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj