Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
DP/P1/423-0042/3/05/AP
z 9 maja 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP/P1/423-0042/3/05/AP
Data
2005.05.09
Autor
Pomorski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Odliczenia od podstawy opodatkowania
Słowa kluczowe
cel darowizny
darowizna
odliczenie od dochodu
organizacje pożytku publicznego
przekazanie
status
Pytanie podatnika
Bank zamierza przekazać darowizny na rzecz koła gospodyń wiejskich. Czy będzie mógł odliczyć te darowizny – w wysokości nie przekraczającej 10% dochodu - od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
POSTANOWIENIE Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie: darowizna na rzecz koła gospodyń wiejskich – a możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. UZASADNIENIE Bank zamierza przekazać darowizny na rzecz koła gospodyń wiejskich. Podatnik stoi na stanowisku, iż będzie mógł odliczyć te darowizny – w wysokości nie przekraczającej 10% dochodu - od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z uwagi na fakt, że darowizny zostały przeznaczone na cel określony w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, bowiem skorzystanie z możliwości odliczenia przekazanych darowizn od dochodu nie jest uzależnione od posiadania przez obdarowanego statusu organizacji pożytku publicznego. Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje: Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych – w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01.2004r. – podstawę opodatkowania – z pewnymi zastrzeżeniami – stanowi dochód po odliczeniu darowizn, które spełniają kumulatywne przesłanki:
Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wymienia 24 cele pożytku publicznego, które mogą realizować organizacje pozarządowe działające w sferze zadań publicznych. Wśród tych celów – w art. 4 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 24.04.2003r. – wymienione jest upowszechnianie i ochrona praw kobiet oraz działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn. Natomiast organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 wymienionej ustawy, to organizacje pozarządowe, tj. niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej, utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia (z zastrzeżeniem ust. 4), osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej lub przepisów o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych, stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego. Koła gospodyń wiejskich działają na podstawie ustawy z dnia 8 października 1982r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz.U., Nr 32, poz. 217 z późn.zm.). Zgodnie z art. 3 pkt 2 ww. ustawy społeczno-zawodowymi organizacjami rolników są koła gospodyń wiejskich. Działają one jako wyodrębnione jednostki organizacyjne kółek rolniczych, a we wsiach, w których nie działają kółka rolnicze, koła gospodyń wiejskich mogą być zakładane samodzielnie i działają na podstawie regulaminu rejestrowego w wojewódzkim związku rolników, kółek i organizacji rolniczych (art. 22 ust. 2 i 4 ustawy z 08.10.1982r.). Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników koła gospodyń wiejskich w szczególności broni praw, reprezentuje interesy i działa na rzecz poprawy sytuacji społeczno –zawodowej kobiet wiejskich oraz ich rodzin. Należy zgodzić się z Podatnikiem, iż skorzystanie z możliwości odliczenia przekazanych darowizn od dochodu nie jest uzależnione od posiadania przez obdarowanego statusu organizacji pożytku publicznego. Wystarczające jest, aby organizacja na rzecz której dokonywana jest darowizna mieściła się w katalogu organizacji wskazanych w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, oraz aby prowadziła działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie. Zatem stanowisko przedstawione przez Bank we wniosku jest prawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.