Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach
OG/005/45/PDII/12/2005
z 13 czerwca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
OG/005/45/PDII/12/2005
Data
2005.06.13
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze sprzedaży nieruchomości
Słowa kluczowe
emisja akcji
koszty uzyskania przychodów
objęcie udziałów
przychód z kapitału pieniężnego
wartość nominalna
wartość rynkowa
Pytanie podatnika
1. W jaki sposób opisana transakcja będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych ?
2. Czy w przypadku, jeśli wartość rynkowa akcji spółki "C" objętych w zamian za aport przewyższa ich wartość nominalną, mogą zachodzić przesłanki określenia przez organ podatkowy przychodu, o którym mowa w art. 19 ustawy ? 3. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy ? 4. Co jest kosztem uzyskania z tytułu osiągnięcia przychodu z tytułu objęcia akcji spółki "C" ? 5. Czy jeżeli w chwili objęcia akcji spółki "C" wartość nominalna objętych akcji będzie niższa niż wydatki na nabycie (objęcie) akcji wnoszonych aportem, to powstanie strata podatkowa ze źródła przychodów ?
Stan faktyczny: Pytania strony: Zdaniem strony: Ocena prawna stanu faktycznego: Ad. 1) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach wyjaśnia: zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów(akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych z zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Ad. 3) Przychód, o którym mowa wyżej powstaje w dniu: Ponieważ w przedmiotowym przypadku podwyższenie kapitału nie będzie miało charakteru warunkowego przychód powstanie w dniu wpisania do rejestru podwyższania kapitału zakładowego. Zgodnie z art. 30b cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. Dochodów z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c - podstawa art. 30b ust. 5 ustawy. Po zakończeniu roku podatkowego do 30 kwietnia podatnik jest obowiązany złożyć odrębne zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym z kapitałów pieniężnych PIT-38 - art. 45 ust. 1 pkt 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ad. 4) W przypadku objęcia udziałów (akcji) w spółce w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część ustala się koszt uzyskania przychodów na dzień objęcia tych udziałów (akcji). Tak więc kosztem uzyskania przychodów z tytułu objęcia akcji w spółce "C" będą wszelkie wydatki, które zostały poniesione na nabycie akcji spółki "B" wnoszonej aportem. Ad. 5) Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28-30 i art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów ze wszystkich źródeł przychodów. Według ust. 2 tego przepisu, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego zdaniem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego stanowisko zawarte we wniosku z dnia 15.03.2005 r. w części dotyczącej opisanych wyżej kwestii (pkt 1, 3, 4, 5) należy uznać za prawidłowe. Ad. 2) Stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy przy ustalaniu wartości tego przychodu stosuje się odpowiednio przepisy art. 19 tej ustawy tzn. przepis określający zasady ustalania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych oraz innych rzeczy. Art. 19 ust. 1 w/w ustawy stanowi, że jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Zdaniem wnioskodawcy w przedmiotowej kwestii nie zachodzą przesłanki do zastosowania powyższych przepisów, gdyż oczywistą przyczyną, dla której wartość emisyjna (równa wartości rynkowej) objętych akcji jest wyższa od ich wartości nominalnej jest wycena rynkowa giełdowej spółki "C". Cena rynkowa jest wartością obiektywną i niezależną od wartości nominalnej mającej znaczenie tylko historyczne. Tylko taka cena gwarantuje uzyskanie zgody Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy na przeprowadzenie emisji i jest zgodne ze standardami obowiązującymi na rynku papierów wartościowych. Ewentualna próba przeprowadzenia emisji po cenie istotnie niższej, wiązałoby się z zamiarem rażącego pokrzywdzenia dotychczasowych akcjonariuszy. W ocenie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach argumenty te nie stanowią przesłanki pozbawiającej organy podatkowe możliwości szacowania na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy podatkowej. W związku z powyższym stanowisko podatnika w tej części jest nieprawidłowe Powyższa interpretacja: |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.