Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Siedlcach
1464/WD-415-2/05/DK
z 13 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1464/WD-415-2/05/DK
Data
2005.06.13



Autor
Izba Skarbowa w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Siedlcach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
podatek liniowy
przychód z działalności wykonywanej osobiście
umowa o zarządzanie


Pytanie podatnika
dotyczy mozliwości opodatkowania przychodów osiąganych z działalności polegającej na świadczeniu usług na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem podatkiem liniowym w wysokości 19%.


DECYZJA

Na podstawie art. 5 ust. 7 pkt 2 ustawy z dnia 21 czerwca 1996r. o urzędach i izbach skarbowych (tekst jedn. Dz. U. z 2004r. Nr 121, poz. 1267), art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 25 marca 2005r na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Siedlcach z dnia 11 marca 2005r. Nr 1426-PD/415/2/05 w którym organ podatkowy I instancji uznał za nieprawidłowe stanowisko podatnika, iż przychody osiągane z działalności polegającej na świadczeniu usług na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem mogą być opodatkowane podatkiem liniowym w wysokości 19% – Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie utrzymuje w mocy w/w postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Siedlcach.

UZASADNIENIE

Dnia 12 stycznia 2005r. do Urzędu Skarbowego w Siedlcach wpłynął wniosek w sprawie udzielenia - w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej - pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania przychodów osiąganych z działalności polegającej na świadczeniu usług na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem podatkiem liniowym w wysokości 19%. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż podatnik od kilku lat prowadzi stale, w sposób zorganizowany i ciągły działalność gospodarczą. Uzyskał numer NIP i numer REGON oraz złożył stosowne zgłoszenia do Urzędu Skarbowego dotyczące opodatkowania podatkiem dochodowym oraz podatkiem od towarów i usług. Podatnik prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz opłaca składki ZUS. Działalność prowadzi w wynajętym lokalu. Podatnik uzyskuje również przychody z działalności polegającej na świadczeniu usług zarządzania przedsiębiorstwem. Zdaniem podatnika opodatkowanie przychodów z działalności polegającej na świadczeniu usług zarządzania przedsiębiorstwem jest możliwe w formie podatku liniowego według stawki 19%.

Po rozpatrzeniu powyższego wniosku, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siedlcach postanowieniem z dnia 11 marca 2005r. Nr 1426-PD/415/2/05 uznał za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy, iż przychody osiągane z działalności polegającej na świadczeniu usług na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem mogą być opodatkowane podatkiem liniowym w wysokości 19%. Swoje stanowisko uzasadnił tym, iż zgodnie z art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody uzyskiwane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem w tym zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej są przychodami z działalności wykonywanej osobiście. Natomiast w myśl art. 30c ust. 1 tejże ustawy podatkiem liniowym w wysokości 19% mogą być opodatkowane dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Na powyższe postanowienie podatnik złożył w ustawowym terminie zażalenie z dnia 25 marca 2005r., w którym wnosi o uchylenie w całości postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Siedlcach i uznanie, iż stanowisko podatnika przedstawione we wniosku o interpretację jest prawidłowe. Zdaniem podatnika opodatkowanie przychodów z działalności polegającej na świadczeniu usług zarządzania przedsiębiorstwem jest możliwe w formie podatku liniowego 19%. Według podatnika za takim stanowiskiem przemawiają przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawierające definicję działalności gospodarczej. Informuje, iż stanowisko takie zaprezentowane zostało również przez Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, zgodnie z którym kryterium odróżnienia, czy mamy do czynienia z działalnością wykonywaną osobiście, czy z działalnością gospodarczą, są zewnętrzne znamiona działalności gospodarczej tj. rejestracja podatnika, jako podmiotu gospodarczego, wykonywanie działalności zawodowo, we własnym imieniu i na własny rachunek, zorganizowany, powtarzalny i ciągły charakter działalności. Według podatnika kryteria te są całkowicie zależne od woli podatnika, tj. czy chce on uzyskiwać przychody z działalności gospodarczej, czy też sporadycznie (tj. nieciągle) wykonywaną osobiście działalnością. Poza tym skarżący wyjaśnia, iż jego poglądy znajdują również pełne poparcie w artykule opublikowanym w Gazecie Prawnej Nr 84 z dnia 29 kwietnia 2004r. oraz w artykule zamieszczonym w Gazecie Prawnej Nr 186 z dnia 22 września 2004r. jednak takiego stanowiska nie podzielił Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siedlcach, który powołał się na definicję działalności gospodarczej zawartą w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz interpretacje podatkowe Ministerstwa Finansów. Zdaniem podatnika nie można zgodzić się ze stanowiskiem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Siedlcach, bowiem prowadzi ono do dyskryminacji podatnika i stwarza fikcję prawną nie znajdującą odzwierciedlenia w stanie faktycznym. Taka interpretacja organu podatkowego pierwszej instancji prowadzi do nieuzasadnionego zróżnicowania ze względu na korzyści dla budżetu państwa, sytuacji prawnej niektórych osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, w tym i jego. Wyjaśnia tutaj, iż bez żadnego uzasadnienia inaczej traktuje się niektóre usługi, wbrew zasadzie wyrażonej w art. 84 Konstytucji. Dalej przedstawia stanowisko wyrażone przez Henryka Dzwonkowskiego z Katedry Prawa Finansowego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łudzkiego dotyczące nowego brzmienia przepisu art. 13 pkt. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i wyjaśnia, iż stanowisko to zasługuje w pełni na aprobatę, a w istocie swojej dotyczy wyłącznie sposobu i trafnego wyboru rozliczenia kosztów uzyskania przychodów (ryczałtowych lub faktycznie poniesionych).

Po rozpatrzeniu zażalenia z uwzględnieniem analizy materiału dowodowego zgromadzonego w sprawie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zważył co następuje:

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 5 stycznia 2005r. oraz z zażalenia z dnia 25 marca 2005r. wynika, iż podatnik od kilku lat prowadzi stale, w sposób zorganizowany i ciągły działalność gospodarczą. Uzyskał z tego tytułu Nr NIP, REGON, prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, złożył stosowne zgłoszenie do Urzędu Skarbowego dotyczące opodatkowania podatkiem dochodowym oraz podatkiem VAT. Prowadzi również działalność polegającą na świadczeniu usług zarządzania przedsiębiorstwem i nie zgadza się ze stanowiskiem organu podatkowego pierwszej instancji, iż dochód z tego rodzaju działalności nie może być opodatkowany podatkiem liniowym w wysokości 19%.Należy zauważyć, iż art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) podatnicy z zastrzeżeniem ust. 3 mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.. Natomiast zgodnie z art. 30c wskazanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskany przez podatników o których mowa w art. 9a ust.2 z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust.4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej dla celów podatkowych jest zawarta w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z tą definicją pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzoną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9, a więc również do przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Reasumując należy stwierdzić, iż dana działalność prowadzona przez podatnika może być uznana za działalność gospodarczą pod warunkiem, że uzyskane przychody nie stanowią jednego ze źródeł przychodów o których mowa wyżej tj. np. działalności wykonywanej osobiście.

Zgodnie z art. 13 pkt 9 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody uzyskiwane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menadżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej stanowią przychód z działalności wykonywanej osobiście.Z powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wynika, iż przychody uzyskane na podstawie umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem (jak to ma miejsce w sytuacji podatnika) są przychodami z działalności wykonywanej osobiście bez względu na to, iż zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej i dlatego nie mogą być opodatkowane na podstawie art. 30c ustawy z dnia z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.).W świetle powyższych przepisów powoływanie się podatnika na różnego rodzaju publikacje prasowe, czy też pismo Rzecznika Praw Obywatelskich, które nie stanowią źródła prawa jest bezpodstawne.

W tym stanie faktycznym i prawnym należało orzec jak na wstępie.Decyzja niniejsza jest ostateczna w postępowaniu podatkowym.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj