Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach
PDII/415-18/05
z 1 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDII/415-18/05
Data
2005.06.01



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Szczególne zasady ustalania dochodu


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
działalność na imię obojga małżonków
kontynuacja działalności
likwidacja działalności
remanent likwidacyjny
spis z natury


Pytanie podatnika
„czy w związku z przekształceniem tzw. firmy małżeńskiej w spółkę cywilną bądź działalność jednoosobową prowadzoną przez jednego z małżonków (co wiąże się ze zmianą wspólnego wpisu do ewidencji działalności firmy małżeńskiej na jeden wpis na małżonka) istnieje obowiązek zapłaty 10% zryczałtowanego podatku dochodowego z remanentu likwidacyjnego”


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacjapodatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60) w związku z wnioskiem z dnia 12.04.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej: „czy w związku z przekształceniem tzw. firmy małżeńskiej w spółkę cywilną bądź działalność jednoosobową prowadzoną przez jednego z małżonków (co wiąże się ze zmianą wspólnego wpisu do ewidencji działalności firmy małżeńskiej na jeden wpis na małżonka) istnieje obowiązek zapłaty 10% zryczałtowanego podatku dochodowego z remanentu likwidacyjnego"Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach stwierdza
- że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.04.2005r. do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem z dnia 22.04.2005 r. znak: PPI/443-77/05/W/BK PDII/410/W-858/05, organ podatkowy wezwał wnioskodawców do uzupełnienia braków formalnych wniosku poprzez sprecyzowanie pytania tj. wskazania konkretnych przepisów prawa podatkowego, których dotyczy przedmiotowy wniosek. Uzupełnienia w powyższym zakresie dokonano w dniu 05.05.2005 r.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed zsądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 2 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż prowadzicie Państwo pozarolniczą działalność gospodarczą w formie tzw. firmy małżeńskiej na podstawie wspólnego wpisu małżonków do ewidencji działalności gospodarczej, przy jednym numerze regon, zarejestrowaną na NIP małżonka. W myśl uregulowań zawartych w art. 67 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. - Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2004r. Nr 173 poz. 1808) zostaliście Państwo zobligowani do zmiany wspólnego wpisu a co za tym idzie przekształcenia dotychczas prowadzonej działalności w spółkę cywilną bądź firmę jednoosobową. Zastanawiacie się Państwo nad konsekwencjami jakie rodzić może podjęcie decyzji, co do dalszego funkcjonowania firmy, tj. na podstawie indywidualnego wpisu małżonka do ewidencji działalności gospodarczej bądź też w formie spółki cywilnej.

We wniosku wyrażone zostało stanowisko, iż zmiana wpisu w ewidencji działalności gospodarczej wymuszona przepisami ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej nie spowoduje żadnych skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych m.in. w postaci zapłaty 10% zryczałtowanego podatku dochodowego.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) małżonkowie prowadzący działalność gospodarczą są opodatkowani w stosunku do udziału w dochodzie.
Stosownie do uregulowań zawartych w przepisie art. 8 ww. ustawy przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku oraz (...) łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe. Powyższa zasada ma zastosowanie odpowiednio do rozliczenia kosztów uzyskania przychodów (art. 8 ust. 2 cytowanej ustawy).
Zgodnie zatem z przedstawionymi wyżej przepisami, w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej na imię obojga małżonków, nawet jeżeli nie zawarli oni umowy spółki cywilnej, ich dochody należy opodatkować tak jak dochody wspólników spółki cywilnej, przy czym mimo jednego wpisu do ewidencji działalności gospodarczej podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych jest każdy z małżonków odrębnie. Z brzmienia przepisu § 27 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003 r. Nr 152 poz. 1475 ze zm.), wynika iż na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a także w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności, podatnik jest obowiązany do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów.
Stosownie do § 28 ust. 4 w/cytowanego rozporządzenia, o zamiarze sporządzenia spisu z natury w innym terminie niż na dzień 1 stycznia, 31 grudnia oraz na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej podatnicy są obowiązani zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie co najmniej siedmiu dni przed datą sporządzenia tego spisu.
W myśl § 29 ust. 6 w/przywołanego rozporządzenia podatnik jest obowiązany dokonać wyceny najpóźniej w terminie 14 dni od dnia zakończenia spisu z natury.
Zawiadomienie o likwidacji działalności gospodarczej rodzi również obowiązek, wynikający z art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustalenia dochodu z likwidacji działalności według zasad wynikających z tego przepisu.
W myśl ww. przepisu dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi - takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja.
Sporządzenie remanentu nie jest jednakże tożsame z obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego z remanentu likwidacyjnego, bowiem nie ustala się dochodu na dzień likwidacji, jeżeli:
- w wyniku zmiany formy prawnej lub połączenia przedsiębiorstw składniki majątku objęte remanentem zostały wniesione w formie wkładu lub aportu do nowo powstałego lub istniejącego przedsiębiorcy,
- nastąpiła całkowita lub częściowa zmiana branży,
- osoba fizyczna wniosła w formie wkładu lub aportu do spółki cywilnej albo spółki handlowej składniki majątku objęte remanentem,
- nastąpiło przekształcenie spółki cywilnej w spółkę handlową lub osobowej spółki handlowej w inną osobową spółkę handlową albo w kapitałową spółkę handlową.
Z cytowanego art. 24 ust. 3 ustawy podatkowej wynika, iż sporządzenie remanentu likwidacyjnego oraz ustalenie dochodu na dzień likwidacji działalności gospodarczej, następuje z pewnymi wyjątkami.
Na podstawie postanowień art. 68 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2004 r. Nr 173 poz. 1808) małżonkowie prowadzący działalność gospodarczą pod wspólnym numerem ewidencyjnym są obowiązani do złożenia, w terminie do 31.12.2005 r., wniosku o zmianę wspólnego wpisu małżonków w ewidencji działalności gospodarczej.
Zmiana sposobu rejestracji małżonków wynikająca z przepisów regulujących zasady ewidencji przedsiębiorców poprzez przekształcenie dotychczas prowadzonej przez małżonków działalności rodzinnej w spółkę cywilną nie spowoduje zaprzestania i likwidacji działalności gospodarczej prowadzonej przez małżonków, jako źródła przychodów w znaczeniu art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym nie wywoła żadnych skutków podatkowych w zakresie ustalenia dochodu i opodatkowania remanentu.
W związku z powyższym brak jest podstaw do sporządzenia remanentu likwidacyjnego oraz ustalania dochodu z remanentu likwidacyjnego, o którym mowa w cytowanym wyżej art. 24 ust. 3 ustawy podatkowej, a tym samym również ustalania 10 % zryczałtowanego podatku od dochodu likwidacyjnego.
W sytuacji, gdy w wyniku dokonania zmiany dotychczasowej działalności prowadzonej przez Państwa pod wspólnym wpisem na imię obojga małżonków, zdecydujecie się Państwo na prowadzenie działalności wyłącznie przez jednego z małżonków, następuje rozwiązanie wspólnego przedsięwzięcia. W sytuacji kontynuowania działalności wyłącznie przez jednego z małżonków jesteście Państwo obowiązani do sporządzenia remanentu na dzień przekształcenia spółki rodzinnej w firmę jednoosobową i jego wyceny, który jako jeden z elementów będzie brany przy określeniu dochodu za okres wspólnej działalności.
Nie wystąpi obowiązek zapłaty 10% zryczałtowanego podatku dochodowego z remanentu likwidacyjnego, gdyż w przedstawionej sytuacji nie nastąpi likwidacja działalności a jedynie przekształcenie spółki cywilnej w firmę jednoosobową.
Jednocześnie nadmienia się, iż tut. organ podatkowy udzieli odpowiedzi w zakresie podatku VAT odrębnym pismem.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj