Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D-2/415/21/05
z 19 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D-2/415/21/05
Data
2005.05.19



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
adwokat
pomoc prawna
sądy
wynagrodzenia
zlecenia


Pytanie podatnika
Proszę o wykładnię prawa podatkowego co do prawidłowego ewidencjonowania przychodów z tytułu zasądzonego wynagrodzenia za tzw „urzędówki” czyli wynagrodzenie za świadczenie usług w zakresie pomocy prawnej z urzędu, zleconych przez sąd. Wynagrodzenie to może być zasądzone od:
strony w postępowaniu
skarbu państwa
częściowo od strony i skarbu państwa.
W związku z powyższym proszę o wyjaśnienie czy przychody z tego tytułu należy traktować jako przychody określone w art. 13 ust 6 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stanowisko własne strony jest takie, iż przychód ten podlega opodatkowaniu wyłącznie podatkiem dochodowym na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a podatek jest naliczany i odprowadzany przez sąd jako płatnika tego podatku.


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60) w odpowiedzi na wniosek z dnia 04.04.2005 roku (wpływ do tut. Urzędu w dniu 27.04.2005 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie zakwalifikowania do źródeł przychodu przychodów adwokatów z tytułu świadczenia pomocy prawnej z urzędu, na zlecenie sądu postanawiam:
- podzielić Pani stanowisko w przedmiotowej sprawie.

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60) w odpowiedzi na Pani zapytanie z dnia 04.04.2005 roku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zakwalifikowania do źródeł przychodu przychodu adwokata z tytułu świadczenia z urzędu (na zlecenie sądu) pomocy prawnej informuję, że zgodnie z art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 roku, Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej lub samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z przedstawionego przez Panią stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie usług adwokackich, a ponadto wykonuje Pani usługi w zakresie pomocy prawnej, zlecone przez Sąd, czym wypełnia Pani w pełni przesłanki w/w art. 13 ust. 1 pkt 6.

W świetle powyższego, przychody ze świadczenia usług pomocy prawnej na zlecenie sądu tzw. „urzędówki” należy zakwalifikować do źródła przychodów, o których mowa w powołanym wyżej art. 13 pkt 6 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychody z działalności wykonywanej osobiście.

Informuję ponadto, że na gruncie prawa podatkowego nie ma przeszkód, aby osoby prowadzące działalność gospodarczą, równocześnie wykonywały na zlecenie sądu określone czynności i osiągały z tego tytułu przychody, o których mowa w art. 13 pkt 6 natomiast na sądzie jako płatniku spoczywa obowiązek wynikający z art. 41 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie informuję, że w myśl art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa powyższa informacja dotyczy przedstawionego przez Panią stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Interpretacja zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organ podatkowy i organ kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj