Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D-2/415/21/05
z 19 maja 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D-2/415/21/05
Data
2005.05.19
Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście
Słowa kluczowe
adwokat
pomoc prawna
sądy
wynagrodzenia
zlecenia
Pytanie podatnika
Proszę o wykładnię prawa podatkowego co do prawidłowego ewidencjonowania przychodów z tytułu zasądzonego wynagrodzenia za tzw „urzędówki” czyli wynagrodzenie za świadczenie usług w zakresie pomocy prawnej z urzędu, zleconych przez sąd. Wynagrodzenie to może być zasądzone od:
strony w postępowaniu skarbu państwa częściowo od strony i skarbu państwa. W związku z powyższym proszę o wyjaśnienie czy przychody z tego tytułu należy traktować jako przychody określone w art. 13 ust 6 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stanowisko własne strony jest takie, iż przychód ten podlega opodatkowaniu wyłącznie podatkiem dochodowym na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a podatek jest naliczany i odprowadzany przez sąd jako płatnika tego podatku.
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60) w odpowiedzi na wniosek z dnia 04.04.2005 roku (wpływ do tut. Urzędu w dniu 27.04.2005 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie zakwalifikowania do źródeł przychodu przychodów adwokatów z tytułu świadczenia pomocy prawnej z urzędu, na zlecenie sądu postanawiam: Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60) w odpowiedzi na Pani zapytanie z dnia 04.04.2005 roku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zakwalifikowania do źródeł przychodu przychodu adwokata z tytułu świadczenia z urzędu (na zlecenie sądu) pomocy prawnej informuję, że zgodnie z art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 roku, Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej lub samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9. Z przedstawionego przez Panią stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie usług adwokackich, a ponadto wykonuje Pani usługi w zakresie pomocy prawnej, zlecone przez Sąd, czym wypełnia Pani w pełni przesłanki w/w art. 13 ust. 1 pkt 6. W świetle powyższego, przychody ze świadczenia usług pomocy prawnej na zlecenie sądu tzw. „urzędówki” należy zakwalifikować do źródła przychodów, o których mowa w powołanym wyżej art. 13 pkt 6 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychody z działalności wykonywanej osobiście. Informuję ponadto, że na gruncie prawa podatkowego nie ma przeszkód, aby osoby prowadzące działalność gospodarczą, równocześnie wykonywały na zlecenie sądu określone czynności i osiągały z tego tytułu przychody, o których mowa w art. 13 pkt 6 natomiast na sądzie jako płatniku spoczywa obowiązek wynikający z art. 41 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie informuję, że w myśl art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa powyższa informacja dotyczy przedstawionego przez Panią stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Interpretacja zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organ podatkowy i organ kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.