Interpretacja Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PP/443-85/05/BKJ-35805
z 21 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-85/05/BKJ-35805
Data
2005.06.21



Autor
Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
faktura
kontrakt
koszt
refakturowanie
rejestracja umowy
stawki podatku
umowa


Pytanie podatnika
Czy istnieje możliwość refakturowania kosztów poniesionych w związku z realizacją kontraktu zawartego na budowę odcinka autostrady A-4 oraz odbioru i uwzględnienia w swoich rozliczeniach VAT analogicznych refaktur wystawionych przez kontrahenta będącego strona umowy konsorcjum? (Na podstawie przepisów ustawy z 8.01.1993 r. o VAT i rozporządzenia Ministra Finansów z 22.03.2002 r. w spr.wykonania przepisów o VAT).


Zgodnie z przedstawionym przez Stronę stanem faktycznym Spółka A prawa portugalskiego oraz Spółka B prawa portugalskiego zawarły między sobą umowę konsorcjum na wspólną realizację kontraktu na budowę autostrady na terenie Polski. Kontrakt ten ww. firmy realizują poprzez swoje oddziały w Polsce. Umowa konsorcjum stanowi iż: „Strony utworzyły konsorcjum wyłącznie do realizacji robót; udziały stron będą wynosiły Spółka A – 50%, Spółka B – 50%. Powyższy podział znajduje zastosowanie do podziału zarówno kosztów i zysków, jak i pracy.

Zgodnie z § 62 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr. 27, poz. 268 ze zm.) w dniu 15 września 2003 r. umowa konsorcjum została zarejestrowana w Komitecie Integracji Europejskiej (KIE). Rejestracja ta uprawnia Spółka B oddział do wystawiania faktur VAT na rzecz Spółka B oddział ze stawką 0% VAT.

Dodatkowo, zgodnie z § 62 cytowanego wyżej rozporządzenia umowa konsorcjum została zarejestrowana w KIE. Rejestracja ta uprawnia Spółkę A oddziała do wystawiania faktur VAT na rzecz Spólki B oddział ze stawka 0% VAT.

W celu realizacji rozliczenia poniesionych kosztów, ta strona umowy konsorcjum, która w danym miesiącu (okresie rozliczeniowym) poniosła większą część kosztów, refakturuje za pomocą faktur VAT drugą stronę, częścią kosztów przewyższająca 50% całości poniesionych kosztów. Przykładowo, jeśli w danym miesiącu Spółka A oddział poniósł 60% całości kosztów realizacji kontraktu, a Spółka B oddział 40% całości kosztów realizacji kontraktu to celem zbilansowania kosztów w ramach umowy konsorcjum, Spółka A oddział powinien obciążyć Spółka B oddział 10% całości poniesionych w tym okresie kosztów wystawiając refakturę VAT. Na poniesione koszty składają się przede wszystkim koszty usług budowlanych i dostaw materiałów budowlanych.

Spółka ma następujące wątpliwości

jaką stawkę podatku VAT należało zastosować do refakturowania za pomocą faktur VAT dostaw towarów

    -na mocy ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r o podatku do towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr. 11, poz. 50 ze zm.) oraz obowiązującego w tym czasie rozporządzenia z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr. 27, poz. 268 ze zm.)

jaką stawkę podatku VAT należało zastosować do refakturowania za pomocą faktur VAT kosztów usług

    -na mocy ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku do towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U.Nr. 11, poz. 50 ze zm.) oraz obowiązującego w tym czasie rozporządzenia z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr. 27, poz. 268 ze zm.) do refakturowania za pomocą faktur VAT kosztów usług biorąc pod uwagę fakt :

iż zgodnie z § 62 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr. 27, poz. 268 ze zm.) w dniu 15 września 2003 r. umowa konsorcjum została zarejestrowana w Komitecie Integracji Europejskiej (KIE), przy czym zgodnie z tą rejestracją zamawiającym usługi jest firma A oddział, a dostawcą usług jest firma B oddział

iż zgodnie z § 62 powołanego wyżej rozporządzenia w dniu 29 października 2003 r. umowa konsorcjum została zarejestrowana w KIE, przy czym zgodnie z tą rejestracją zamawiającym usługi jest firma B oddział, a dostawcą usług jest firma A oddział

wystawcą refaktury będzie raz firma A oddział a raz B oddział, w zależności od tego która z firm poniosła w danym miesiącu większą część kosztów (zgodnie z umową konsorcjum strony mają ponosić koszty po 50%)

czy na mocy

    -ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr. 11, poz. 50 ze zm.)

MSF jako strona konsorcjum – utworzonego w celu realizacji kontraktu zawartego z Główną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad na budowę odcinka autostrady, w ramach tej umowy konsorcjum, był uprawniony do obciążania Spólki B oddział w drodze refaktur kosztami poniesionymi w związku z realizacją ww kontraktu, a także do odbioru i uwzględniania w swoich rozliczeniach VAT analogicznych refaktur wystawionych przez Spółka B oddział na rzecz Spółka A oddział.

Kolejna wątpliwość Spółki dotyczy sposobu refakturowania faktur, tj. czy każdy poniesiony w związku z realizacja kontraktu koszt tzn. każda otrzymana przez daną stronę konsorcjum faktura powinna zostać refakturowana za pomocą faktur VAT w 50% czy też dopiero na podstawie finalnego wyniku finansowego w danym miesiącu, pokazującego iż 50% udział w kosztach danej strony konsorcjum został przekroczony – powinny zostać zrefakturowane w całości te faktury, które nie zmieściły się w tym 50% udziale w kosztach.

Zdaniem Spółki:

Refakturowanie dostaw towarów podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych tj. według stawki 7%, 22% w zależności od przedmiotu sprzedaży.

Zgodnie z rejestracją umowy konsorcjum w KIE dnia 15 września 2003 r. głównym dysponentem środków pomocowych i stroną zamawiającą usługi jest Spółka A oddział, a dostawcą usług w ramach umowy konsorcjum Spółka B oddział, natomiast zgodnie z rejestracją następnej umowy konsorcjum głównym dysponentem środków pomocowych i stroną zamawiającą usługi jest Spółka B oddział, a dostawcą usług w ramach umowy konsorcjum Spółka A oddział. Zatem zgodnie z § 62 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr. 27, poz. 268 ze zm.), celem rozliczenia kosztów Spółki A oddział uprawniony był do refakturowania Spółki B oddział za wykonane usługi ze stawką 0% oraz do odbioru i uwzględniania w swoich rozliczeniach VAT refaktury wystawionej przez Spółki B oddział ze stawką 0% za wykonane przez Spółkę B oddział lub innych podwykonawców usługi.

W ramach zawartej umowy konsorcjum Spółka A oddział był uprawniony do obciążania Spółka B oddział w drodze refaktur kosztami poniesionymi w związku z realizacją ww. kontraktu, a także do odbioru i uwzględniania w swoich rozliczeniach VAT analogicznych refaktur wystawionych przez Spółkę B oddział na rzecz Spółki A oddział. Zgodnie z pismem Spółki jeżeli udział w kosztach ustalany na podstawie finalnego wyniku finansowego w danym miesiącu, pokazywałby iż 50% udział w kosztach danej strony konsorcjum został przekroczony prawidłowym będzie refakturowanie w całości tylko tych faktur, które nie zmieściły się w 50% udziale w kosztach.

W obowiązującym do 30 kwietnia 2004 r. stanie prawnym ustawodawca nie uregulował wprost problematyki refakturowania. W praktyce refakturowanie polega na zafakturowaniu odsprzedaży usług, bez doliczania jakiejkolwiek marży, ceny netto jak i stawki VAT w fakturach dokumentujących odsprzedaż usług dla poszczególnych użytkowników, są takie same jak w fakturze usługodawcy, podatek należny zaś jest równy podatkowi naliczonemu. Zaznaczyć należy, że refakturowanie usługi jest możliwe tylko wtedy, gdy strony zawarły ze sobą umowę przewidującą taką możliwość. Niespełnienie któregoś z tych warunków czyni refakturownie niemożliwym.

Przez refakturowanie usług – obok czynności odsprzedaży usług – rozumie się również przeniesienie określonych kosztów na rzecz klienta, którymi jest on nastepnie obciążany. Nie nastepuje wówczas kupno i odsprzedaż usługi przez pośrednika, lecz poniesienie przez pośrednika kosztów zakupu usługi świadczonej na rzecz odbiorcy.

Zgodnie z przyjętym poglądem w przypadku gdy dany podmiot świadczy usługę o charakterze kompleksowym, lecz stanowiącą w istocie jedno, niepodzielne świadczenie, to wówczas nie jest dopuszczalne dzielenie tej usługi na części i dokonywania refakturowania jej poszczególnych elementów. Nie jest natomiast wykluczone refakturowanie tych usług, które mają charakter usługi dodatkowej do zasadniczej części świadczenia. Dotyczyć to będzie tych usług, których wyodrębnienie nie zmieni istoty usługi podstawowej. W przedstawionym przez Spółkę przypadku należałoby refakturować nadwyżkę poniesionych kosztów przekraczającą 50% ogólnie poniesionych, zgodnie z umową konsorcjum.

Zgodnie z § 62 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finasów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustwy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym z 22 marca 2002 r. (Dz.U.Nr. 27, poz. 268 ze zm.) "obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do świadczenia usług nabywanych za środki finansowe z pomocy zagranicznej, o których mowa w § 15 ust. 3-5 – jeżeli zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez Komitet Integracji Europejskiej. Jak wynika z zapisów ust. 1a wyżej cytowanego przepisu, stawkę 0% stosuje się również do świadczenia usług, których nabycie finansowane jest w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 15 ust. 3 pkt 1, i w części z innych, własnych środków finansowych podatnika. Natomiast ust. 3 § 62 ogranicza stosowanie preferencyjnej stawki 0% do sytuacji gdy umowa, o której mowa w § 15 ust. 3 pkt 1, przewiduje możliwość sfinansowania podatku ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Za środki finansowe z pomocy zagranicznej uważa się,

bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

  • umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej
  • jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

pochodzące ze wspólnego budżetu Uni Europejskiej środki finansowe, które zostały przekazane polskim podmiotom na sfinasowanie programów naukowo-badawczych, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej, oraz środki przekazane w ramach innych programów Unii Europejskiej

pochodzące z budżetu Organizacji Traktatu Północno Atlantyckiego bezzwrotne środki finansowe przekazane na sfinansowanie programów badawczych, wykonywanych przez polskie podmioty realizujące te programy w Rzeczpospolitej Polskiej

Nowelizacją wyżej wymienionego rozporządzenia, z dnia 24 grudnia 2003 r. (Dz. U. Nr. 224, poz. 2229) wprowadzono § 70b zgodnie z którym przepis § 62 ust. 1a ma zastosowanie do usług wykonanych do dnia 30 kwietnia 2004 r.

Z przytoczonych wyżej przepisów prawa wynika, że preferencyjną stawkę podatku VAT w wysokości 0% stosuje się, do świadczenia usług nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagarnicznej pod warunkiem zarejestrowania w Komitecie Integracji Europejskiej umowy pomiędzy jednostką zarządzającą środkami pomocowymi a bezpośrednim wykonawcą usługi, a w wypadku wykonywania usług przez poszczególnych podwykonawców gdzie dysponentem środków jest pierwszy dostawca usługi, zarejestrowanie w Komitecie Integracji Europejskiej umów podwykonawczych.

Jak wynika z powyżej cytowanych przepisów ustawodawca przewidział stosowanie preferencyjnej stawki 0% wyłącznie do świadczenia usług nabywanych za środki finansowe z pomocy zagranicznej. Ponadto w praktyce refakturowanie polega na zafakturowaniu odsprzedaży usług, nie towarów. Do fakturowania dostaw towarów – kosztów należy stosować zasady ogólne tj. stosować prawidłową stawkę podatku VAT w zależności od przedmiotu dokonywanej sprzedaży.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Spółki przedstawione w piśmie, Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej uznaje za prawidłowe

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu 30 kwietnia 2004 r.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj