Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku
IIUSppII/443-13/17e/16/05/MKS
z 28 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IIUSppII/443-13/17e/16/05/MKS
Data
2005.02.28



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
dokumentowanie
dostawa towarów
komis
komisant
marża
sprzedaż towarów
stawki podatku
towar używany


Pytanie podatnika
jak winna zostać udokumentowana po dniu 1 maja 2004r. dostawa towarów używanych zawarta między podatnikiem VAT czynnym a osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej oraz czy sprzedaż przez podatnika zakupionych od osób fizycznych towarów używanych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy też jest z niego zwolniona?


Jak wynika z treści wniosku oraz pisma uzupełniającego podatnik jest komisantem dokonującym w imieniu własnym, lecz na rachunek komitentów sprzedaży należących do nich towarów używanych tj. sprzętu RTV, telefonów komórkowych, itp. osobom nie prowadzącym działalności gospodarczej.

Na tle powyższego stanu faktycznego zostały zadane następujące pytania:

- jak winna zostać udokumentowana po dniu 1 maja 2004r. dostawa towarów używanych zawarta między podatnikiem VAT czynnym a osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej oraz czy sprzedaż przez podatnika zakupionych od osób fizycznych towarów używanych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy też jest z niego zwolniona...

Stanowisko podmiotu uprawnionego do złożenia wniosku

Zdaniem Pełnomocnika Pana stosownie do art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług tylko marża uzyskiwana ze sprzedaży drobnych rzeczy używanych podlega opodatkowaniu stawką podatkową w wysokości 22%, natomiast do wysokości ceny nabycia tychże rzeczy stosuje się stawkę zwolnioną, pod warunkiem jednakże, że podatnik zawiadomi Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku na podstawie art. 120 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług o przyjętym sposobie opodatkowania przed dokonaniem dostawy.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) wydanie towarów na podstawie umowy komisu między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej jest równoznaczne z dostawą towarów.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt. 2 i ust. 2 ww. ustawy zwalnia się od podatku m. in. dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, których okres używania przez podatnika dokonującego dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Stosownie natomiast do art. 120 ust. 4 ww. ustawy w przypadku podatnika wykonującego m.in. czynności polegające na dostawie towarów używanych, rozumianych jako dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt. 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (art. 120 ust. 1 pkt. 4), nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy są obowiązani do dokumentowania czynności opodatkowanych fakturami w przypadku dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz innych podatników podatku od towarów i usług, natomiast fakultatywnie mogą nie wystawiać faktury w przypadku gdy nabywcami dostarczanych towarów lub świadczonych usług są osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej.

W przypadku, gdy komitentem są (art. 120 ust. 10):

a) osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, niebędąca podatnikiem o którym mowa w art. 15 (czyli prowadzącym działalność gospodarczą),

b) podatnicy, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 2 (przedmiotowo) lub art. 113 (podmiotowo),

c) podatnicy, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana tym podatkiem zgodnie z art. 120 ust. 4 (opodatkowano marżę),

a przedmiotem dostawy jest towar używany w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt. 4 ustawy komisant stosuje przepisy w zakresie procedury szczególnej, gdzie podstawą opodatkowania jest marża.

Przy rozliczeniu dostaw towarów w systemie marży w deklaracji VAT-7 podatnik wykazuje podstawę opodatkowania a więc kwotę netto marży oraz podatek od niej należny.

Marża podlega opodatkowaniu wg stawki właściwej dla danego towaru.

Obowiązek zawiadomienia na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania w systemie marży przed dokonaniem dostawy, o którym mowa w art. 120 ust. 13 ustawy dotyczy jedynie podatników dokonujących dostawy:

1) dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków uprzednio importowanych przez podatnika, o którym mowa w ust. 4;

2) dzieł sztuki nabytych od ich twórców lub spadkobierców twórców;

3) dzieł sztuki nabytych od podatnika, o którym mowa w art. 15, innego niż wymieniony w ust. 4, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem według stawki 7 %.

Zatem w świetle powołanych przepisów procedurę szczególną przy dostawie towarów w ramach umowy komisu stosuje się przy spełnieniu warunków określonych w art. 120 ust. 10 ustawy, bez konieczności zawiadamiania o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym i wiąże organy podatkowe do czasu zmiany przepisów.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podmiotu uprawnionego do złożenia wniosku, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia /art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej/.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj