Interpretacja Urzędu Celnego w Kielcach
354000-RPA-911-10/05
z 31 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
354000-RPA-911-10/05
Data
2005.05.31



Autor
Urząd Celny w Kielcach


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Napoje alkoholowe --> Napoje fermentowane


Słowa kluczowe
napoje alkoholowe
podatek akcyzowy
stawki podatku


Pytanie podatnika
Czy stawka akcyzy od fermentowanych wyrobów wino-podobnych jest taka sama jak od innych wyrobów winiarskich produkowanych przez firmę?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Celnego w Kielcach, działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 oraz art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity - Dz. U. Nr 8 z 2005 roku, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku firmy z dnia 23 marca 2005 roku, (data wpływu 25 marca 2005 roku) uzupełnionego pismem z dnia 4 kwietnia 2005 roku (data wpływu 11 kwietnia 2005 roku) oraz pismem z dnia 10 maja 2005 roku (data wpływu 18 maja 2005 roku) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego odnośnie napoju wino-podobnego stwierdza, iż przestawione we wniosku stanowisko podatnika jest prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

W dniu 25 marca 2005 roku do Urzędu wpłynął wniosek z dnia 23 marca 2005 roku dotyczący udzielenia pisemnej interpretacji co wysokości stawki podatku akcyzowego od wyrobów winiarskich produkcji krajowej - "napojów winopochodnych". Ponieważ wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14 a § 2 Ordynacji podatkowej pismem z dnia 30 marca 2005 roku wezwano Spółkę o uzupełnienie wniosku poprzez wyczerpujące opisanie stanu faktycznego oraz o przedstawienie własnego stanowiska w sprawie. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. organu podatkowego w dniu 11 kwietnia 2005 roku. W przesłanym piśmie Spółka wyjaśniła, że jest producentem wyrobów winiarskich od 1994 roku oraz, że planuje rozszerzyć produkcję o fermentowane napoje wino-podobne owocowe. Pismem z dnia 4 kwietnia 2005 roku ponownie wezwano Spółkę do uzupełnienia wniosku poprzez wyczerpujące opisanie procesu produkcyjnego wyrobu i określenie zawartości alkoholu w gotowym wyrobie. Spółka uzupełniła wniosek pismem z dnia 10 maja 2005 roku - data wpływu 18 maja 2005 roku. W piśmie tym Spółka opisała przebieg procesu produkcyjnego i określiła zawartość alkoholu w gotowym wyrobie w wysokości od 9% do 15 %.

Jak wynika z treści przesłanych pism Spółka planuje rozpocząć produkcję napoju wino-podobnego z moszczu otrzymanego z jabłek przemysłowych oraz owoców kolorowych takich jak: aronia, wiśnia i czarna porzeczka.Pytanie Spółki jest następujące:Czy stawka akcyzy od fermentowanych wyrobów wino-podobnych jest taka sama jak od innych wyrobów winiarskich produkowanych przez firmę?
Zdaniem podatnika stawka podatku akcyzowego od wyrobu wynosi 136,00 zł/hl jak od innych wyrobów fermentowanych.

Stanowisko organu podatkowego jest następujące:
Zgodnie z art. 70 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zmianami) napojami fermentowanymi w rozumieniu ustawy są inne niemusujące napoje fermentowane - wszelkie wyroby oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.93.12 i 15.95.10 oraz kodami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 69, a także wyroby oznaczone symbolem PKWiU 15.94.10 i kodem CN 2206 00, o rzeczywistej zawartości alkoholu od 1,2% do 10% objętości oraz o rzeczywistej zawartości alkoholu powyżej 10% objętości, lecz nie więcej niż 15% objętości, pod warunkiem że cały alkohol zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji alkoholowej.

Z przesłanego przez Spółkę procesu technologicznego nowego wyrobu wynika, że podstawowym surowcem do produkcji będzie moszcz z jabłek oraz owoców kolorowych takich jak aronia, wiśnia, czarna porzeczka. Następnie do moszczu dodawany będzie cukier lub syrop glukozowy, drożdże, fosforan amonowy oraz woda. Z kolei następuje wymieszanie składników w tanku z jednoczesnym podgrzaniem do temperatury 28 - 30 stopni C. Po podgrzaniu do wskazanej temperatury zawartość tanku przepompowywana jest na fermentownię gdzie odbywa się fermentacja. Po zakończeniu procesu fermentacji wyrób poddaje się sklarowaniu i oczyszczaniu (filtracji). Kolejnym etapem produkcji jest kupażowanie wyrobu poczym następuje przekazanie do rozlewu gdzie dodawane są aromaty i słodziki. Następnie wyrób czyszczony jest na filtrze płytowym-mikrobiologicznym w celu osiągnięcia trwałej klarowności. Ostatnim etapem produkcji jest pasteryzacja wyrobu i rozlew do butelek. Spółka w przesłanych pismach wywodzi, że cały alkohol zawarty w gotowym wyrobie pochodzi tylko i wyłącznie z procesu fermentacji alkoholowej, a jego zawartość w wyrobie wynosi 9 do 15%.

Opierając się na przesłanym przez Spółkę opisie procesu produkcyjnego wyrobu można stwierdzić, że wyrób jest napojem fermentowanym w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym - art. 70 ust. 1 ustawy. Zawartość alkoholu w wyrobie nie przekracza 15% i pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji alkoholowej. Ustawodawca określił stawkę akcyzy na napoje fermentowane w wysokości 300 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu (art. 70 ust. 4) nadając jednocześnie ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych możliwość, w drodze rozporządzenia do obniżania stawek akcyzy - art. 70 ust. 5 ustawy. Minister Finansów na mocy powyższej delegacji ustawowej wydał rozporządzenie z dnia 22 kwietnia 2004 roku w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zmianami). Zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia "Tabela stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju" poz. 10 - stawka akcyzy na napoje fermentowane wynosi 136,00 zł od 1 hektolitra wyrobów (zmiana rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2004 roku - Dz. U. Nr 279, poz. 2763).

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu w Kielcach w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Do zażalenia należy dołączyć znaczki opłaty skarbowej w wys. 5,00 zł - i po 0,50 zł - od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj