Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy
PD1.2-415-6/05
z 4 maja 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD1.2-415-6/05
Data
2005.05.04
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Bydgoszczy
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
opodatkowanie
sprzedaż nieruchomości
zwolnienia podatkowe
Pytanie podatnika
Dotyczy zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości, przeznaczonego następnie na nabycie nieruchomości stanowiących działki letniskowe oraz działkę położoną na terenach zabudowy mieszkaniowej.
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Pani …, zam. ul. …, oraz Pana …, zam. ul. …, z dnia 22 lutego 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu zastosowania prawa podatkowego postanawiam uznać stanowisko Podatników w sprawie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości, przeznaczonego następnie na nabycie nieruchomości stanowiących działki letniskowe oraz działkę położoną na terenach zabudowy mieszkaniowej, za nieprawidłowe. Uzasadnienie Z przedstawionego przez Państwa we wniosku z dnia 22 lutego 2005 r. stanu faktycznego wynika, że uzyskaliście Państwo przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości przed upływem pięciu lat, liczonych od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie, tj. przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Z treści pisma wynika, że kwotę uzyskaną ze sprzedaży ww. nieruchomości zamierzacie Państwo przeznaczyć na zakup trzech przylegających do siebie nieruchomości, z których dwie stanowią niezabudowane działki letniskowe położone na terenie zabudowy letniskowej, zaś jedna jest zabudowaną działką położoną na terenie zabudowy mieszkaniowej. Państwa zdaniem możliwe jest odliczenie od przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości, podlegającego opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na zasadzie art. 28 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych przez Państwa na nabycie trzech wskazanych we wniosku nieruchomości. Swoje stanowisko uzasadniacie Państwo tym, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) w zw. z art. 21 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkiem skorzystania ze zwolnienia podatkowego jest, aby przedmiotowe nieruchomości nie zostały przeznaczone przez Państwa na cele rekreacyjne, ani nie były w tych celach przez Państwa wykorzystywane. Tut. Organ podatkowy udziela następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Zgodnie z treścią przepisu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c), z zastrzeżeniem ust. 2 art. 21 ustawy, w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:
Natomiast w świetle przepisu art. 21 ust. 2 pkt 2) cyt. wyżej ustawy zwolnienie podatkowe nie ma zastosowania do przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) wydatkowanego na nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, modernizację, adaptację lub remont budynku albo jego części - przeznaczonych na cele rekreacyjne. We wniosku określacie Państwo dwie z trzech nabywanych działek jako “działki letniskowe położone na terenie zabudowy letniskowej”, co zdaniem organu podatkowego jednoznacznie wskazuje na ich przeznaczenie do celów rekreacyjnych, w szczególności rekreacji związanej z wypoczynkiem i pobytem w okresie letnim. Powyższy wniosek wynika z wykładni językowej terminów “rekreacyjny” oraz “letniskowy”. Pojęcie “rekreacyjny” oznacza bowiem tyle, co “przeznaczony na odpoczynek, rozrywkę po nauce, pracy; służący temu celowi”, natomiast pojęcie “letnisko, letniskowy” wiązać należy z “miejscowością wypoczynkową, letnim pobytem poza miastem w celach wypoczynkowych” (źródło: Popularny słownik języka polskiego , Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001). O przeznaczeniu nieruchomości na cele inne niż rekreacyjne przesądzają nie tylko czynniki subiektywne, do których należy zaliczyć zamiar podatnika korzystania w określony sposób z nieruchomości, lecz także czynniki obiektywne, jak np. określona w przepisach prawa możliwość przeznaczenia nabytych gruntów na cele związane z budownictwem mieszkaniowym. Z tych powodów samo zaniechanie wykorzystywania nieruchomości do celów związanych z wypoczynkiem, nie pozbawia nabytych gruntów walorów działek rekreacyjnych. W sytuacji przedstawionej w Państwa wniosku jedynie wydatki poniesione na nabycie nieruchomości opisanej przez Państwa jako “zabudowana działka położona na terenie zabudowy mieszkaniowej” upoważniają do skorzystania ze zwolnienia podatkowego na podstawie cyt. wyżej art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że zakupiona nieruchomość spełnia jeden z warunków wymienionych w tym przepisie, tj. w szczególności stanowi grunt związany z budynkiem mieszkalnym (jego częścią bądź udziałem), przeznaczona jest pod budowę budynku mieszkalnego lub związana z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego (art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) tiret 1 i 3). Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak w sentencji. Informuje się, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawców i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. W myśl art. 14b § 1 i 2 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na postanowienie zawierające interpretację służy Państwu zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.