Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-531/12/MK
z 21 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-531/12/MK
Data
2012.08.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Zryczałtowane zaliczki


Słowa kluczowe
nagrody w konkursach
obowiązek płatnika
płatnik
przychód


Istota interpretacji
Czy w przypadku, gdy jednorazowa wartość wygranych w loterii nie przekracza kwoty 2.280 zł. Spółka na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6a w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT nie będzie zobowiązana do pobrania zryczałtowanego 10% podatku i uiszczenia go na rachunek właściwego urzędu skarbowego?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 21 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wydawanych uczestnikom w ramach loterii nagród, których wartość nie przekracza kwoty 2280 zł – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wydawanych uczestnikom w ramach loterii nagród, których wartość nie przekracza kwoty 2280 zł.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Radio jest nadawcą programu. Spółka działa na podstawie odpowiedniej koncesji. Podstawowym źródłem przychodów Spółki jest sprzedaż czasu reklamowego oraz praw do umieszczania reklam w czasie antenowym.

Celem zwiększenia poziomu sprzedaży, rozpoznawalności marki, atrakcyjności dla reklamodawców, budowania i umacniania długofalowych relacji ze słuchaczami Spółka angażuje się w różnego rodzaju przedsięwzięcia o charakterze marketingowym i promocyjnym, w tym organizuje konkursy oraz loterie. W tym celu Spółka zamierza nawiązać współpracę z firmą, która podejmie się zorganizowania i przeprowadzenia określonych działań związanych z organizacją konkursów oraz loterii (Grupa – Kontrahent). Spółka pragnie wskazać, iż w stosunkach zewnętrznych, jako organizator konkursu/loterii występować będzie Spółka, zaś Kontrahent wykonywać będzie funkcje serwisanta techniczno-administracyjnego.

Kontrahent jako podmiot posiadający odpowiednią strukturę techniczno-administracyjno-personalną oraz odpowiednie know-how przyjmie do wykonania usługę polegającą na obsłudze logistycznej i promocyjnej loterii oraz konkursów. W skład powyższej usługi wejdzie w szczególności:

  1. zaproponowanie odpowiednich nagród do loterii oraz programu radiowego (konkursu); zaproponowane nagrody uwzględniać będą aktualnie panujące trendy na rynku gadżetów elektronicznych, sprzętu RTV, a wiedza ta wynikać będzie z prowadzonych przez Kontrahenta na bieżąco badań marketingowych w tym obszarze;
  2. zakup zgodnie z wyborem Spółki odpowiednich produktów, które będą stanowić nagrody w programie oraz loterii po możliwie najlepszej cenie;
  3. przechowanie tych produktów do czasu wydania w warunkach zgodnych z odpowiednimi normami;
  4. odpowiednie konfekcjonowanie nagród m.in. opatrzenie nagród logotypem, dodanie odpowiednich gadżetów promocyjnych związanych z programem;
  5. ekspedycja nagród do osób będących zwycięzcami loterii oraz konkursów prowadzonych w programie, zgodnie z przekazanymi przez Spółkę danymi;
  6. obsługa informacyjna zwycięzców w zakresie podatku od nagród, przy czym obsługa ta ograniczona jest wyłącznie do podania informacji o konieczności wpłacenia podatku, ewentualnie informacji o rachunku bankowym, na który ten podatek należy wpłacić oraz informacji o kwocie należności;
  7. obsługa ewentualnych reklamacji dotyczących wysłanych nagród.

Wnioskodawca zaznacza, iż Spółka nie nabędzie prawa do dysponowania (rozporządzania) towarami będącymi nagrodami w programie jak właściciel, a zatem także nie przeniesie tego prawa na uczestników programu. Nagrody, zarówno w efekcie zorganizowania loterii, jak również w efekcie konkursów, będą wydawane bezpośrednio przez Kontrahenta, który będzie nabywać nagrody we własnym imieniu. Nagrody wydawane przez Kontrahenta, zarówno w przypadku loterii, jak również konkursów będą miały charakter rzeczowy (również samochody osobowe).

W związku z wykonywaną przez Kontrahenta usługą, o której mowa powyżej, obciąży on Spółkę wynagrodzeniem z tytułu jej wykonywania i wystawi na rzecz Spółki fakturę VAT.

Wynagrodzenie uiszczane przez Spółkę na rzecz Kontrahenta będzie skalkulowane w ten sposób, że będzie ono uwzględniało wartość nagród rzeczowych zakupionych przez Kontrahenta, które następnie przekazywane będą przez niego na rzecz uczestników konkursu.

Spółka pragnie zaznaczyć, iż na podstawie odpowiednich zezwoleń jest podmiotem uprawnionym do przeprowadzenia (urządzenia) loterii.

Konkursy i loterie będą organizowane w imieniu własnym przez Spółkę.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w przypadku, gdy jednorazowa wartość wygranych w loterii nie przekracza kwoty 2.280 zł, Spółka, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6a w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie zobowiązana do pobrania zryczałtowanego 10% podatku i uiszczenia go na rachunek właściwego urzędu skarbowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdy jednorazowa wartość nagród wydawanych w ramach loterii nie przekracza kwoty 2.280 zł, Spółka zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) nie będzie zobowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku oraz uiszczenia go na rachunek urzędu skarbowego.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 6a cyt. ustawy wolne od podatku dochodowego są wygrane w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audiotekstowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2.280 zł, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Spółka pragnie zaznaczyć, iż urządza i prowadzi loterie we własnym imieniu. Jednocześnie Spółka na podstawie odpowiednich zezwoleń jest podmiotem uprawnionym do przeprowadzenia (urządzenia) loterii

W opinii Spółki, za podmiot urządzający i prowadzący loterię, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z pewnością nie może zostać uznany Kontrahent, który pełni wyłącznie funkcję administracyjno-serwisową, głównie w zakresie nagród.

Wnioskodawca podkreśla, że żaden z przepisów cyt. ustawy nie stanowi, że ze zwolnienia powinien korzystać wyłącznie podmiot, który fizycznie takie nagrody przekazuje lub je wypłaca. Na uwagę zasługuje fakt, że w art. 21 ust. 1 pkt 6a powołanej ustawy brak jest warunku, który wskazywałby, że podmiot który wydaje nagrody oraz podmiot, który organizuje/urządza loterię powinien być tym samym podmiotem. Kontrahent wydający nagrody na zlecenie Spółki pełni jedynie funkcję serwisanta techniczno-organizacyjnego. Podmiot ten pełniąc jedynie funkcje administracyjne i nie będąc w tym przypadku płatnikiem podatku dochodowego nie jest uprawniony do korzystania z takiego zwolnienia.

Ze zwolnienia będzie mogła natomiast skorzystać Spółka, jako podmiot który faktycznie dokonuje świadczeń w rozumieniu art. 41 ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Również w tym przypadku, zdaniem Spółki, jeżeli jednorazowa wartość wygranych nie przekroczy kwoty 2.280 zł Spółka nie będzie zobowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku.

W rezultacie, jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekracza 2.280 zł, Spółka nie będzie zobowiązania do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu przekazania wygranych w związku z loterią oraz uiszczenia go na rachunek urzędu skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wydawanych uczestnikom w ramach loterii nagród, których wartość nie przekracza kwoty 2.280 zł.

W zakresie obowiązków płatnika z tytułu wydawanych uczestnikom konkursów i loterii nagród oraz w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wydawanych uczestnikom konkursów nagród, których wartość nie przekracza kwoty 760 zł, wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie natomiast do treści art. 11 ust. 1 wskazanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 6a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wygrane w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2.280 zł, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Z przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca – Spółka z o. o., jako radio jest nadawcą programu. Spółka działa na podstawie odpowiedniej koncesji. Podstawowym źródłem przychodów Spółki jest sprzedaż czasu reklamowego oraz praw do umieszczania reklam w czasie antenowym.

Celem zwiększenia poziomu sprzedaży, rozpoznawalności marki, atrakcyjności dla reklamodawców, budowania i umacniania długofalowych relacji ze słuchaczami Spółka angażuje się w różnego rodzaju przedsięwzięcia o charakterze marketingowym i promocyjnym, w tym organizuje konkursy oraz loterie. W tym celu Spółka zamierza nawiązać współpracę z firmą, która podejmie się zorganizowania i przeprowadzenia określonych działań związanych z organizacją konkursów oraz loterii (Grupa – Kontrahent). Spółka pragnie wskazać, iż w stosunkach zewnętrznych, jako organizator konkursu/loterii występować będzie Spółka, zaś Kontrahent wykonywać będzie funkcje serwisanta techniczno-administracyjnego.

Nagrody, zarówno w efekcie zorganizowania loterii, jak również w efekcie konkursów, będą wydawane bezpośrednio przez Kontrahenta, który będzie nabywać nagrody we własnym imieniu. Nagrody wydawane przez Kontrahenta, zarówno w przypadku loterii, jak również konkursów będą miały charakter rzeczowy (również samochody osobowe).

W związku z wykonywaną przez Kontrahenta usługą, o której mowa powyżej, obciąży on Spółkę wynagrodzeniem z tytułu jej wykonywania i wystawi na rzecz Spółki fakturę VAT.

Wynagrodzenie uiszczane przez Spółkę na rzecz Kontrahenta będzie skalkulowane w ten sposób, że będzie ono uwzględniało wartość nagród rzeczowych zakupionych przez Kontrahenta, które następnie przekazywane będą przez niego na rzecz uczestników konkursu.

Spółka, na podstawie odpowiednich zezwoleń, jest podmiotem uprawnionym do przeprowadzenia (urządzenia) loterii. Konkursy i loterie będą organizowane w imieniu własnym przez Spółkę.

W świetle powyższego wskazać należy, iż jeżeli jednorazowa wartość nagród wydawanych w ramach loterii nie przekroczy kwoty 2.280 zł, Spółka zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie zobowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku oraz uiszczenia go na rachunek urzędu skarbowego, jak bowiem wynika z wniosku Wnioskodawca, będący organizatorem loterii, posiada stosowne zezwolenie do przeprowadzenia (urządzenia) loterii. Tym samym, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zostaną spełnione przesłanki do zwolnienia określonego ww. przepisem. Ma bowiem rację Wnioskodawca, iż z żadnego przepisu podatkowego nie wynika, że podmiotem przekazującym wygraną w loterii ma być fizycznie ten sam podmiot, który jest organizatorem loterii.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Niemiej zauważyć należy, iż Organ interpretacyjny w przedmiotowym zakresie wniosku nie mógł odstąpić od uzasadnienia prawnego, bowiem w treści przedstawionego przez Wnioskodawcę stanowiska pojawiły się błędne twierdzenia. Nie mają one co prawda wpływu na rozstrzygniecie sprawy, jednak powodowały konieczność przedstawienia uzasadnienia stanowiska Organu w tym zakresie. Wnioskodawca wskazał mianowicie, iż to on jako podmiot dokonujący wypłaty świadczeń będzie mógł korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w analizowanym przepisie. Podkreślić należy, iż wskazane zwolnienie adresowane jest do osób otrzymujących wygraną a nie do organizatora loterii. Zatem w istocie Wnioskodawca nie będzie jedynie zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku, natomiast ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych korzystać będą osoby, które otrzymają nagrody w ramach loterii.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj