Interpretacja Urzędu Skarbowego w Brzegu
PP/443/IN/44/EŚ/2005
z 22 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/IN/44/EŚ/2005
Data
2005.06.22



Autor
Urząd Skarbowy w Brzegu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
ciągnik rolniczy
podatek od towarów i usług
stawki podatku
towar używany


Pytanie podatnika
Stawka podatku VAT przy sprzedaży ciągnika rolniczego.


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art.216 §1, art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr 137, poz.926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu uznaje za nieprawidłowe stanowisko zawarte w piśmie z dnia ....2005r. (data wpływu do urzędu ....2005r.), uzupełnione pismem z dnia ....2005r. (data wpływu do urzędu .....2005r.) w sprawie zastosowania 0% stawki podatku VAT przy sprzedaży ciągnika rolniczego.

UZASADNIENIE

W myśl art.14a §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr 137, poz.926 ze zm), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie - art.14a §4.

Pismem z dnia ......2005r. (data wpływu do urzędu .....2005r.), uzupełnione pismem z dnia .....2005r. (data wpływu do urzędu .....2005r.) zwrócił się Pan z prośbą o udzielenie pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów w podatku od towarów i usług. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w kwietniu tego roku zakupił Pan ciągnik rolniczy marki xxxx, model xxx, nr silnika xxxx w celu dalszej odsprzedaży. Ciągnik rolniczy nabył Pan na podstawie umowy kupna-sprzedaży (przedmiotową umowę dołączył Pan do pisma z dnia .....2005r.). Z pisma wynika także, że sprzedaż ww. ciągnika rolniczego opodatkował Pan 0% stawką podatku VAT.

Stosownie do art.5 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 11.03.2004r. (Dz.U.Nr54, poz.535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stawką podatkową właściwą dla sprzedaży ciągników rolniczych jest, zgodnie z art.41 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka 22%. Jednoczenie zauważa się, że art.120 ustawy o podatku od towarów i usług zawiera szczególne procedury w zakresie dostaw towarów używanych.

W toku postępowania wyjaśniającego ustalono, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej maszyn i urządzeń rolniczych, łącznie ze sprzedażą ciągników. W związku z tym, w przypadku podatników wykonujących czynności polegające na dostawie towarów używanych nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku (art.120 ust.4 ustawy o podatku od towarów i usług).

Przez towary używane, w myśl art.120 ust.1 pkt.4, rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt.1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne. Powyższe zasady, zgodnie z z art.120 ust.10 ustawy o VAT, dotyczą dostawy towarów używanych, które nabył Pan od:
1) osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art.15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
2) podatników, o których mowa w art.15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art.43 ust.1 pkt.2 lub art.113;
3) podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust.4 i 5;
4) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art.43 ust.1 pkt.2 lub art.113;
5) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust.4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.
Jak widać, taki rodzaj opodatkowania ma głównie miejsce, gdy źródło nabycia towarów jest nieopodatkowane. W żadnym z tych przypadków nie występuje podatek naliczony z tytułu nabycia tych towarów, a podmioty dokonujące sprzedaży na rzecz pośrednika nie dysponowały uprawnieniem do dokonania odliczenia podatku przy nabyciu tych przedmiotów.
Podatnik stosujący szczególną procedurę opodatkowania marży nie może oddzielnie wykazywać na wystawionych przez siebie "fakturach VAT marża" podatku od sprzedaży towarów, w przypadku gdy opodatkowaniu podlega marża (art.120 ust.16 ustawy o podatku od towarów i usług).

Podatnik trudniący się dostawami towarów używanych może oprócz opisanej powyżej szczególnej procedury opodatkowania marży, stosować ogólne zasady opodatkowania dostaw do całości obrotu (art.120 ust.14 ustawy o VAT). W przypadku zastosowania ogólnych zasadach podatnik ma prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego związanego z dostawą opodatkowaną.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdza się, że sprzedaż ciągnika rolniczego marki xxxx podlega opodatkowaniu wg stawki VAT 22%. Jednakże może Pan dokonaną dostawę opodatkować na zasadach ogólnych lub w oparciu o szczególną procedurę opodatkowania marży (w jednym i drugim przypadku stosując stawkę 22%). Nie może Pan natomiast do sprzedanego ciągnika zastosować stawki 0% podatku VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę postanawia się jak na wstępie

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień zaistnienia tego zdarzenia.

Stosownie z art. 14b §1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art14a §1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art.14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art.14a §1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowych właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 (art.14b §2 Ordynacja podatkowa).

Od niniejszego postanowienia w trybie art.14a §4 i art.236 §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr 137, poz.926 z p.zm.) służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art.236 §2 pkt.1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zażalenie, zgodnie z art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj