Interpretacja Urzędu Skarbowego w Grudziądzu
USI/443-40/24/05
z 31 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USI/443-40/24/05
Data
2005.03.31



Autor
Urząd Skarbowy w Grudziądzu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
opłata za gospodarcze korzystanie ze środowiska
stawki podatku


Pytanie podatnika
Dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłaty za korzystanie ze środowiska.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grudziądzu działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po przeanalizowaniu wniosku z dnia 28.02.2005r. o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Miejskiego Zakładu Użyteczności Publicznej

postanawia

uznać za zgodne z obowiązującymi przepisami prawa przedstawione przez stronę stanowisko

UZASADNIENIE

Dnia 28.02.2005r. wpłynął do Naczelnika tut. Urzędu wniosek Miejskiego Zakładu Użyteczności Publicznej o udzielenie w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłaty za korzystanie ze środowiska.

Zgodnie z wymogiem art. 14a § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) - Miejski Zakład Użyteczności Publicznej przedstawił następujący stan faktyczny i własne stanowisko w sprawie.

W świetle art. 281 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony Środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627) opłata za korzystanie ze środowiska ma charakter administracyjny, podlega przepisom działu III ustawy Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), a tym samym, według Miejskiego Zakładu Użyteczności Publicznej nie należy naliczać od niej podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności faktyczne, Naczelnik tutejszego Urzędu podziela stanowisko Miejskiego Zakładu Użyteczności Publicznej w sprawie.

Opłaty za korzystanie ze środowiska określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14.12.2004r. w sprawie opłat za korzystanie środowiska (Dz. U. Nr 279, poz. 2758 ze zm.) które weszło w życie z dniem 01.01.2005r. i zostało wydane na podstawie art. 290 ust. 2 ustawy z dnia 27.04.2001r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 ze zm.).

Od 01.01.2002r. do ponoszenia tych opłat obowiązany jest podmiot korzystający ze środowiska.

Zgodnie z art. 272 ust. 1 ustawy z dnia 27.04.2001r. Prawo ochrony środowiska opłata za korzystanie ze środowiska jest ponoszona za:

  1. wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
  2. wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi,
  3. pobór wód,
  4. składowanie odpadów.

Podmiot korzystający ze środowiska ustala we własnym zakresie wysokość należnej opłaty i wnosi na rachunek urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na miejsce korzystania ze środowiska.

Opłaty te są przychodami funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zaś środki tych funduszy są przeznaczane na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Obowiązek uiszczenia opłat przez podmioty korzystające ze środowiska nie jest związany ze zwrotnym świadczeniem przez fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej usług bądź innych czynności wymienionych w art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535) i w związku z tym opłaty te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o aktualny stan prawny oraz stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60) interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Na niniejsze postanowienie przysługuje stronie na podstawie art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa prawo do złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Grudziądzu w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj