Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie
IIUS-II-443/27/2005
z 25 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IIUS-II-443/27/2005
Data
2005.05.25



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
chodnik
drogi publiczne
gmina
podatek od towarów i usług
roboty budowlane
stawki podatku


Pytanie podatnika
Wnioskodawca zwrócił się z pytaniem dotyczącym określenia stawki podatku od towarów i usług, jaka powinna być naliczona na roboty budowlane polegające na wymianie nawierzchni chodników, wykonywaniu naprawy dróg publicznych: gminnych, lokalnych, miejskich i wewnętrznych, związanych z budownictwem mieszkaniowym jednorodzinnym i infrastrukturą towarzyszącą.


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60), art. 146 ust.1 pkt 2 lit. a, ust. 2, ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po rozpatrzeniu pisma Strony z dnia 27.04.2005 r., znak: L.dz.Fn/7/05 (data wpływu do tut. Urzędu - 28.04.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym stwierdza, że stanowisko Jednostki dotyczące określenia stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7% na roboty budowlane polegające na wymianie nawierzchni chodników, wykonywaniu naprawy dróg publicznych: gminnych, lokalnych, miejskich i wewnętrznych, związanych z budownictwem jednorodzinnym i infrastrukturą towarzyszącą jest nieprawidłowe.

Wnioskodawca zwrócił się z pytaniem dotyczącym określenia stawki podatku od towarów i usług, jaka powinna być naliczona na roboty budowlane polegające na wymianie nawierzchni chodników, wykonywaniu naprawy dróg publicznych: gminnych, lokalnych, miejskich i wewnętrznych, związanych z budownictwem mieszkaniowym jednorodzinnym i infrastrukturą towarzyszącą. Jednocześnie Wnioskodawca w wyżej wymienionym piśmie zaprezentował opinię, iż zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2a, ust. 2 i 3 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług roboty polegające na wymianie nawierzchni chodników, naprawie oraz budowie dróg dojazdowych (publicznych) do terenów budownictwa jednorodzinnego opodatkowane winny być 7 % podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31.12.2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano- montażowych oraz remontów i robot konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa wyżej, rozumie się zgodnie z art. 146 ust. 2 wyżej wymienionej ustawy roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Infrastruktura towarzysząca została zdefiniowana w ust. 3 wyżej wymienionego art. 146 jako:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Stosownie zaś do art. 2 pkt 12 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w następujący sposób: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Z treści przytoczonych przepisów (art. 2 pkt 12, art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a, ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług) wynika, iż roboty budowlano- montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu podlegają do dnia 31.12.2007 r. opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 7 %. Dla zastosowania wyżej wymienionego przepisu niezbędne jest jednak rozpoznanie czy roboty są wykonywane w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego. Obowiązek rozpoznania spoczywa na inwestorze, który dokonać tego może na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej, by móc stwierdzić, czy istnieje związek realizowanej inwestycji z budownictwem mieszkaniowym.

Definicja dróg określona została w ustawie z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 ze zm.). Zgodnie z przepisami wyżej wymienionej ustawy drogą publiczną jest droga zaliczana do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy , zgodnie z jej przeznaczeniem , z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych. Drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następujące kategorie:

  1. drogi krajowe
  2. drogi wojewódzkie
  3. drogi powiatowe
  4. drogi gminne

Ulice leżące w ciągu dróg wymienionych powyżej należą do tej samej kategorii, co te drogi. Inwestycje w zakresie naprawy oraz budowy dróg należących do kategorii dróg publicznych, o której mowa w art. 2 ustawy o drogach publicznych, są ściśle związane z układem komunikacyjnym na obszarze miasta i gminy. Droga taka nie jest, więc bezpośrednio związana z budownictwem mieszkaniowym, jej celem, bowiem jest zapewnienie łączności pomiędzy poszczególnymi obszarami. Próba przyporządkowania robót budowlanych dotyczących dróg publicznych, do kategorii robót budowlano - montażowych związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, mająca na celu umożliwienie stosowanie obniżonej stawki podatku VAT, jest nieuzasadniona. Drogi, o których mowa w piśmie nie stanowią elementu zagospodarowania terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego rozumianych w kontekście cyt. wyżej art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, są elementem szeroko rozumianego układu komunikacyjnego na terenie miasta i gminy. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem robót budowlanych jest zmiana nawierzchni chodników, wykonywanie naprawy dróg oraz budowa dróg dojazdowych do terenów budownictwa jednorodzinnego należących do kategorii dróg publicznych, które w świetle powołanych przepisów nie stanowią infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, a zatem będzie miała zastosowanie stawka 22 % określona na podstawie art. 41 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy o podatku od towarów i usług. Reasumując, tut. organ podatkowy - dokonując oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy zawartego we wniosku stwierdza, że jest ono nieprawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę w piśmie z dnia 27.04.2005 r. uzupełnionego pismem z dnia 16.05.2005 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wpływu wniosku do tut. organu podatkowego i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Dodatkowo należy podkreślić, że organ podatkowy wydając powyższą interpretację nie jest zobowiązany ani uprawniony do badania czy przedstawione we wniosku zdarzenia są zgodne ze stanem faktycznym. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt. 1 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie Spółce przysługuje prawo do wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj