Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PP/443-80/05
z 6 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-80/05
Data
2005.06.06



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
infrastruktura towarzysząca
instalacje sanitarne
stawki podatku
usługi budowlano-montażowe


Pytanie podatnika
Jaka jest stawka podatku od towarów i usług dla robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą ?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 8, poz. 60 z 2005 r.- tekst jednolity) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej:
- uznaje za prawidłowe stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 23.02.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie stawki podatku od towarów i usług dla robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 23.02.2005 r. do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej wpłynął wniosek złożony przez Podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Powyższy wniosek został uzupełniony w dniu 25.03.2005 r. i 20.05.2005 r.
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W zapytaniu przedstawiono następujący stan faktyczny:
Podatnik prowadzi firmę w zakresie usług budowlano-kanalizacyjnych wykonującą wykopy pod fundamenty, szałunki, fundamenty gotowe, rowy melioracyjne i drenaże, instalacje kanalizacji itp.
Usługi te wykonywane są przede wszystkim w budynkach mieszkaniowych i dla klientów indywidualnych. Podatnik zamierza rozszerzyć działalność o usługi wykonywania instalacji sanitarnych i centralnego ogrzewania tj. instalacji wodnych wewnętrznych i zewnętrznych, montaż i wymiana pieców centralnego ogrzewania itp., mieszczące się w grupowaniu PKWiU 45.

W związku z czym Podatnik wystąpił do tutejszego organu z zapytaniem o wysokość stawki podatkowej w podatku od towarów i usług w przypadku, gdy przedmiotowa usługa wykonywana jest w budownictwie mieszkaniowym wraz z materiałem dostarczonym przez jej wykonawcę.

Zdaniem podatnika w przypadku, gdy usługi świadczone są w budownictwie mieszkaniowym, a z umowy wynika, że zostanie ona wykonana z materiałów własnych usługodawcy, ma on prawo do zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na całość usługi.

Na podstawie przedstawionego stanu faktycznego tut. Organ informuje, że dla robót z zakresu budownictwa wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po 1 maja 2004 r. występują dwie stawki podatkowe: stawka podstawowa, tj. 22% oraz stawka obniżona 7%, która w myśl art. 146 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w okresie do dnia 31 grudnia 2007 r. stawka obniżona obowiązuje w odniesieniu do:

  • robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,
  • obiektów budownictwa mieszkaniowego i ich części z wyłączeniem lokali użytkowych.

Ponadto rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) również obniża stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, do wysokości 7%, w odniesieniu do towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 2005 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 31 stycznia 2005 r., Nr 17, poz. 150), dodano poz. 20 do załącznika nr 1 w brzmieniu:

„Budowa, remonty i bieżąca konserwacja budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130):

  1. domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studencie, domy dziecka, domy dla bezdomnych,
  2. budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych”.

Zmiana ta obowiązuje od 14 lutego 2005 r.
W związku z powyższym od 14 lutego 2005 r. przy budowie, remontach czy bieżącej konserwacji wyżej wskazanych budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130) również ma zastosowanie 7% stawka podatku VAT.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o VAT przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:

  • 111 – Budynki mieszkalne jednorodzinne,
  • 112 – Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,
  • ex 113 – Budynki zbiorowego zamieszkania – wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się roboty budowlane, dotyczące zarówno inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej temu budownictwu, jak i remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego – art. 146 ust. 2 cyt. ustawy o VAT.

Natomiast w myśl art. 146 ust. 3 tej ustawy przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust.1 pkt 2 lit. a, rozumie się:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne.

Od 1 maja 2004 r. obniżona do 7% stawka nie dotyczy natomiast materiałów budowlanych, wymienionych poprzednio w załączniku nr 5 do ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym.

Cywilnoprawna zasada swobody zawierania umów daje stronom możliwość swobodnego określenia jej treści, a w szczególności jej przedmiotu i zakresu.

Jeżeli przedmiotem umowy jest robota budowlana, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów związanych z jej wykonaniem, gdyż wykonanie usługi jest to zespół różnych czynności dla wykonania, których usługodawca wykorzystuje różnego rodzaju zasoby osobowe i rzeczowe oraz ponosi koszty. Jednym z elementów wynagrodzenia za wykonaną usługę są wszelkiego rodzaju koszty jakie poniósł usługodawca z tytułu jej świadczenia.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 cyt. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Natomiast obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

W przedmiotowej sprawie obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania dla celów podatkowych poszczególnych elementów, zawartych w tym wyliczeniu.

Podatnicy świadczący usługi jedynie w szczególnych przypadkach mogą osobno rozliczać robociznę, a osobno materiały zużyte przy wykonywaniu danej usługi. Warunkiem koniecznym jest, aby taki sposób rozliczenia wynikał z zawartej umowy cywilno-prawnej. Wówczas stosuje się stawkę podatku VAT właściwą dla sprzedaży materiałów oraz dla wykonywanej usługi. Podatnik może także w wystawionej fakturze opodatkowywać poszczególne jej pozycje właściwymi stawkami – o ile, jak już wspomniano, taki sposób rozliczenia wynika z zawartej umowy. Stanowisko takie w odniesieniu do robót i materiałów budowlanych prezentowało również Ministerstwo Finansów w swoich wczesnych interpretacjach dotyczących ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r.

Reasumując, w przedmiotowym przypadku dla całej wartości usług remontowo-budowlanych wykonywanych w obiekcie budownictwa mieszkaniowego (zdefiniowanego na potrzeby ustawy o podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT) oraz jego infrastruktury towarzyszącej, z materiałów należących do usługodawcy, które stanowią jeden z elementów kosztów związanych z jej wykonaniem należy stosować stawkę właściwą ze względu na rodzaj robót zgodnie z art. 146 ust. 1 ustawy o VAT, tj. 7%.

Natomiast w przypadku świadczenia w/w usług niezwiązanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą stawka podatku VAT wynosi 22%.

W związku z powyższym przedstawione przez podatnika we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono jak sentencji.

Niniejsze postanowienie zostało wydane z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej w oparciu o art. 143 § 1 i § 2 pkt 1 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowienia (art. 14a § 2 cyt. Ordynacji podatkowej).

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 cyt. Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj