Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-960/12/AJ
z 12 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-960/12/AJ
Data
2012.10.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odzyskanie
środek
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)


Istota interpretacji
Czy Uniwersytet ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu zakupów towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2012 r. (data wpływu 9 sierpnia 2012 r.), uzupełniony dnia 8 października 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(...)” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 8 października 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(...)”.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Uniwersytet na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej z Województwem w dniu 28 czerwca 2010 r., realizuje projekt pt. „(...)”. Przedsięwzięcie współfinansowane jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, Oś priorytetowa 7 - Infrastruktura społeczeństwa informatycznego (85%) oraz z wkładu własnego Beneficjenta (15%).


Celem głównym projektu jest stworzenie możliwości rozwoju telemedycyny oraz przygotowanie infrastruktury sieci miejskiej i sieci kampusowej do korzystania z zasobów Regionalnego Centrum Informatycznego. Projekt zakłada rozbudowę istniejącej na terenie kampusu oraz miasta infrastruktury, w sposób umożliwiający zapewnienie:


  • transmisji 10 Gbit pomiędzy urządzeniami rdzenia sieci,
  • wysokowydajnych łączy dla przyszłych klientów sieci,
  • szybkiego dostępu do Internetu,
  • wdrożenie protokołu MPLS,
  • ciągłości pracy Ośrodka,
  • prostej rozbudowy i skalowanie łączy w przyszłości.


W wyniku realizacji projektu powstanie łącznie 11.800 m nowej miejskiej sieci światłowodowej, zapewniającej dostęp do Internetu szerokopasmowego. Istniejąca sieć miejska , rozbudowana zostanie o 7 nowych węzłów sieci, a 7 węzłów istniejących poddanych zostanie gruntownej modernizacji. Zmodernizowane zostanie jedno centrum zarządzania siecią.


W ramach projektu zakupiono następujące urządzenia:


  • system korelacji logów
  • zasilanie awaryjne węzłów dostępowych
  • wyposażenie węzłów dostępowych
  • zasilanie awaryjne małych i dużych węzłów dystrybucyjnych
  • przełączniki małych i dużych węzłów dystrybucyjnych
  • agregat prądotwórczy.


Do powstałej infrastruktury sieci miejskiej i kampusowej szerokopasmowego Internetu będą podłączone szkoły i szpitale. Dostęp do usług jest nieodpłatny. Gmina nie będzie obciążana rachunkami z tego tytułu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Uniwersytet ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu zakupów towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu...


Zdaniem Wnioskodawcy, obecnie nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zakupionych w ramach tego projektu. Po powołaniu treści art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Uniwersytet stwierdził, że podstawową zasadą do realizacji prawa do odliczania podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Wskazał, iż realizacja przedmiotowego projektu nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi. Usługi przewidziane w ramach tego projektu świadczone będą nieodpłatnie. Projekt stworzy możliwości wdrażania zaawansowanych rozwiązań teleinformatycznych, które w oparciu o powstałą infrastrukturę przyczynią się między innymi do zwiększenia wykorzystywania narzędzi teleinformatycznych i Internetu w edukacji, pracy i życiu codziennym, podniesienia jakości oraz poprawy dostępności usług medycznych, a także pozwoli na łatwiejsze uzyskania synergii między edukacją a rynkiem pracy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest bezpośrednio związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Uniwersytet realizuje projekt polegający na rozwoju telemedycyny oraz na przygotowaniu infrastruktury sieci miejskiej i sieci kampusowej do korzystania z zasobów Regionalnego Centrum Informatycznego. W ramach projektu zakupiono: system korelacji logów, zasilanie awaryjne węzłów dostępowych, wyposażenie węzłów dostępowych, zasilanie awaryjne małych i dużych węzłów dystrybucyjnych, przełączniki małych i dużych węzłów dystrybucyjnych, agregat prądotwórczy. Do powstałej infrastruktury będą podłączone nieodpłatnie szkoły i szpitale, a Gmina nie będzie obciążana rachunkami z tego tytułu.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Uniwersytetowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, bowiem zakupy z nim związane nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w § 8 ust. 3 i 4 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 10, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj