Interpretacja Urzędu Skarbowego w Aleksandrowie Kujawskim
PP443-1/05
z 11 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP443-1/05
Data
2005.03.11



Autor
Urząd Skarbowy w Aleksandrowie Kujawskim


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Opodatkowanie przy likwidacji działalności spółki i zaprzestaniu działalności przez osobę fizyczną --> Towary własnej produkcji


Słowa kluczowe
opodatkowanie
remanent likwidacyjny
spis z natury


Pytanie podatnika

1. ustalenie podstawy opodatkowania ujętego w remanencie likwidacyjnym żywca kurczaka brojlera,
2. sposób opodatkowania dostawy kurcząt objętych spisem z natury przez byłych członków Zespołu po jego rozwiązaniu – jako czynność zwolniona od podatku VAT,
3. sposób opodatkowania dostawy kurcząt objętych spisem z natury przez byłych członków Zespołu po jego rozwiązaniu – jako czynność dokonywana przez rolników ryczałtowych.


Postanowienie

Działając na podstawie art. 14a § 1 i §4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j. t. z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz.60 ze zm.) po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 10.01.2005r. (doręczonego dnia 12.01.2005r.), uzupełnionego pismami z dnia 24.01.2005r. oraz 28.01.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Aleksandrowie Kuj.

postanawia

uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

Uzasadnienie

Dnia 12.01.2005r. pełnomocnik Zespołu Rolników Indywidualnych … Pan … złożył w tut. Urzędzie wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług remanentu likwidacyjnego w związku z rozwiązaniem Zespołu.

Wg przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Zespół Rolników Indywidualnych, utworzony na mocy uchwały Nr 11 Rady Ministrów z dnia 16 stycznia 1976r. w sprawie rozwoju zespołu rolników, specjalizacji i kooperacji w rolnictwie (M.P. Nr 11, poz.53), funkcjonujący w oparciu o umowę spółki z dnia 20.04.1979r., zarejestrowaną w Urzędzie Gminy w Aleksandrowie Kuj., został rozwiązany z dniem 31.12.2004r. Przedmiotem działalności gospodarczej Zespołu była hodowla-tucz kurcząt brojlerów, sprzedawanych do zakładu przetwórstwa drobiu. Zespół był zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na dzień likwidacji pozostały na stanie środki do produkcji oraz żywiec kurczaka brojlera, który jako pisklęta został zakupiony w listopadzie 2004r. w obcej wylęgarni.

Pełnomocnik Zespołu zapytuje o:

  1. ustalenie podstawy opodatkowania ujętego w remanencie likwidacyjnym żywca kurczaka brojlera,
  2. sposób opodatkowania dostawy kurcząt objętych spisem z natury przez byłych członków Zespołu po jego rozwiązaniu – jako czynność zwolniona od podatku VAT,
  3. sposób opodatkowania dostawy kurcząt objętych spisem z natury przez byłych członków Zespołu po jego rozwiązaniu – jako czynność dokonywana przez rolników ryczałtowych.

Zdaniem wnioskodawcy podstawę opodatkowania żywego kurczaka brojlera wykazanego w remanencie likwidacyjnym należy ustalić w oparciu o wartość zakupionych i zużytych produktów niezbędnych do tuczu oraz o koszt zakupu piskląt.

Natomiast sprzedaż żywca kurczaka po dniu likwidacji przez byłych członków Zespołu winna zostać dokonana na podstawie art. 14 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), tj. jako zwolniona od podatku.

Zapytanie nr 3 zostało przez wnioskodawcę pismem z dnia 28.01.2005r. wycofane, wskutek czego postępowanie w tej kwestii zostało umorzone w trybie art.208 ust.2 odrębną decyzją.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Aleksandrowie Kuj., po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego, stwierdza co następuje.

W §3 ust. 2 cyt. uchwały Nr 11 Rady Ministrów z dnia 16 stycznia 1976r. zapisano, że do zespołów rolników indywidualnych mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące spółki. W związku z powyższym rozwiązanie zespołu zostało potraktowane jako rozwiązanie spółki cywilnej.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004r. opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej.

W myśl ust. 4 tego artykułu powyższy przepis stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do dyspozycji zawartej w art. 14 ust. 5 podatnicy są zobowiązani do sporządzenia spisu z natury towarów na dzień rozwiązania spółki.

Przedmiotowy spis należy sporządzić w terminie 14 dni licząc od dnia rozwiązania spółki oraz zawiadomić o dokonanym spisie z natury, o ustalonej wartości i o kwocie podatku należnego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia zakończenia tego spisu.

W świetle art. 14 ust. 6 cyt. ustawy obowiązek podatkowy w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu, w którym powinien być sporządzony spis z natury, nie później jednak niż 14 dnia, licząc od dnia rozwiązania spółki.

Zgodnie z art. 14 ust. 8 w związku z art. 29 ust. 10 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, ustalona na podstawie cen ich nabycia, a gdy cena nabycia nie istnieje, podstawą opodatkowania jest koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów.

W przypadku objęcia spisem z natury zwierząt żywych, w tym przypadku znajdujących się na pewnym etapie procesu tuczenia kurczaków brojlerów zasadne jest ustalenie podstawy opodatkowania w oparciu o koszt wytworzenia. Cena nabycia nie jest w tej sytuacji adekwatna, bowiem dotyczyła zakupu piskląt, które w wyniku procesu tuczenia przybrały na wadze i na dzień rozwiązania Zespołu przedstawiały zupełnie inną, wyższą wartość. Wycena po koszcie wytworzenia powinna zatem uwzględniać zarówno cenę nabycia piskląt, jak również wartość produktów oraz usług zużytych w procesie tuczenia kurczaków.

Podkreśla się, iż poza żywcem kurczaka Zespół jest zobowiązany do sporządzenia spisu z natury wszystkich towarów własnej produkcji i towarów, które po ich nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów na dzień rozwiązania spółki.

Rozliczenie podatku od towarów objętych spisem z natury powinno nastąpić w deklaracji rozliczeniowej dla podatku od towarów i usług.

W sytuacji, gdy w rozliczeniu podatku za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonanego spisu, kwota podatku naliczonego przewyższa kwotę podatku należnego, podatnikowi przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku na wskazany rachunek bankowy w terminie 60 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia.

Zgodnie z art. 14 ust. 7 cyt. ustawy, dostawa towarów dokonywana przez byłych wspólników rozwiązanych spółek, której przedmiotem są towary objęte spisem z natury, podlega zwolnieniu od podatku przez okres 12 miesięcy od dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy od dokonanego spisu. Zwolnienie to ma miejsce wyłącznie w przypadku gdy podatnik rozliczył podatek VAT od towarów, które objęte były spisem z natury.

Dostawę towarów zwolnionych przez byłych wspólników spółki można udokumentować umową kupna-sprzedaży.

W świetle przytoczonych powyżej regulacji prawnych w sporządzonym na dzień rozwiązania Zespołu Rolników Indywidualnych spisie z natury podstawę opodatkowania żywca kurczaka brojlera należy ustalić wg kosztu wytworzenia, natomiast dostawa tego towaru przez byłych członków Zespołu jest zwolniona od podatku przez okres 12 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego od dokonanego spisu, pod warunkiem rozliczenia przez Zespół podatku od tych towarów, objętych spisem.

Interpretacji niniejszej udzielono na podstawie stanu faktycznego przedstawionego w złożonym przez wnioskodawcę piśmie oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie jej udzielenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego oraz organu kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5.

Na postanowienie niniejsze przysługuje zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, za pośrednictwem tut. Organu, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj