Interpretacja Urzędu Celnego w Lublinie
302000-PA-9103-2/05
z 23 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
302000-PA-9103-2/05
Data
2005.02.23



Autor
Urząd Celny w Lublinie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Napoje alkoholowe --> Alkohol etylowy


Słowa kluczowe
alkohol etylowy
przeznaczenie
zwolnienia podatkowe


Pytanie podatnika
Nabywając wyrób akcyzowy zharmonizowany - wiśnię w 25% zalewie alkoholowej od podmiotów na terytorium kraju korzystamy ze zwolnienia z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie. Czy dokonujac nabycia tego samego wyrobu od podmiotu z Węgier nie przysługuje przedmiotowe zwolnienie z podatku akcyzowego?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 w zw. z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60)

postanawiam

uznać stanowisko Strony, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego przedstawionego przez FIRMĘ CUKIERNICZĄ "SOLIDARNOŚĆ-ROK ZAŁOŻENIA 1952" we wniosku z dnia 27 stycznia 2005r. znak: NL/603/05 za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Spółka jest producentem wyrobów czekoladowych. Posiada zezwolenie na prowadzenie działalności jako zarejestrowany handlowiec. W procesie produkcji wyrobów czekoladowych zużywa wyrób akcyzowy zharmonizowany - wiśnie w 25% zalewie alkoholowej. Nabycia wiśni w zalewie alkoholowej dokonuje od podmiotów krajowych, jak i od podmiotu z Węgier.

Dokonując nabycia ww. wyrobu od podmiotów na terytorium kraju Spółka korzysta ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 18 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 ze zm.). Natomiast w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego tego samego wyrobu zmuszona jest do zapłaty podatku akcyzowego, co zdaniem Strony narusza podstawowe zasady swobody przepływu towarów na terenie Unii Europejskiej, czyli filaru wspólnej polityki gospodarczej.

W ocenie Strony, w powyższej sprawie mają zastosowanie przepisy § 18 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 ze zm.). Zdaniem Strony, z przytoczonych przepisów wynika wprost, iż firma jako zarejestrowany handlowiec, nabywając wiśnie w zalewie alkoholowej, zarówno od podmiotów na terytorium kraju jak i z Węgier, uprawniona jest do korzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego, o którym mowa w § 18 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie podatku akcyzowego.

Spółka w procesie produkcji wyrobó czekoladowych zużywa wiśnie w zalewie alkoholowej. Wyżej wymienione wiśnie zawierają 25% alkoholu etylowego i stosownie do poz. 20 załącznika Nr 2 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), są wyrobem akcyzowym zharmonizowanym.

Zagadnienie zwolnień wyrobów akcyzowych od podatku akcyzowego uregulowane zostało przepisami art. 23-25 ww. ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 ze zm.).

Stosownie do postanowień § 18 ust. 1 pkt 6 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy używany bezpośrednio lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych (rozlewanych lub innych), pod warunkiem, że w każdym przypadku zawartość alkoholu w tych produktach nie przekracza 8,5 litra czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów.

Powyższe zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że zostaną spełnione wymogi określone w § 18 ust. 2 ww. rozporządzenia, zgodnie z którym:

  1. podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający alkohol etylowy, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupiony alkohol zostanie zużyty do celów, o których mowa w ust. 1;
  2. podmiot uprawniony do zwolnienia, wykorzystujący wyprodukowany w zakresie swojej działalności gospodarczej alkohol etylowy do celów, o któych mowa w ust. 1, będzie przekazywał do właściwego naczelnika urzędu celnego do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, oświadczenia o ilości i sposobie wykorzystania zwolnionego alkoholu etylowego;
  3. podmiot uprawniony posiada zaświadczenie, o któym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór alkoholu etylowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;
  4. nabycie alkoholu etylowego nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy;
  5. podmiot korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencję pozwlającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania wyrobów zwolnionych.

Zgodnie z § 24a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (DZ. U. Nr 89, poz. 849 ze zm.), w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych dostarczanych na terytorium kraju do podmiotów uprawnionych do nabywania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w chwili ich zużycia zgodnie z przeznaczeniem.

Stosownie do postanowień art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), zezwolenie na prowadzenie działalności jako zarejestrowany handlowiec obejmuje wyłącznie nabywanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W myśl art. 39 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym zarejestrowany handlowiec nie moze natomiast magazynować ani wysyłać wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zastosowaniem tej procedury.

Zgodnie z art. 39 ust. 3 ww. ustawy, obowiązek podatkowy w stosunku do nabytych przez zarejestrowanego handlowca wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powstaje z dniem nabycia tych wyrobów. Jak wynika z powyższego, zarejestrowany handlowiec obowiązany jest zapłacić podatek akcyzowy od otrzymanych wyrobów.

Uwzględniając powyższe uregulowania ustawy o podatku akcyzowym, w zakresie ciążących na zarejestrowanym handlowcu obowiązków, jak również, określonych w § 18 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego warunków zastosowania zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego, używany bezpośrednio lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych (rozlewanych lub innych), pod warunkiem, że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego, w tych pruduktach nie przekracza 8,5 litra czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych, należy uznać, że instytucja zarejestrowanego handlowca nie jest właściwa do nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego (wiśni w 25% zalewie alkoholowej), korzystających następnie ze zwolnienia od podatku akcyzowego.

W powyższej sytuacji zachodzi konieczność przemieszczenia nabytego wewnątrzwspólnotowo wyrobu akcyzowego zharmonizowanego do składu podatkowego (a nie do zarejestrowanego handlowca), skąd mogą następnie zostać wyprowadzone w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, do nabywcy upoważnionego do nabycia zwolnionych od akcyzy wyrobów, którym w przedmiotowej sprawie jest kontrahent polski produkujący wyroby czekoladowe. Dopiero wyprowadzenie przedmiotowego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego ze składu podatkowego na terytorium kraju, bezpośrednio do podmiotu korzystającego ze zwolnienia, może skutkować ich zwolnieniem od podatku akcyzowego, pod warunkiem spełnienia przez nabywcę wymogów określonych w § 18 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Niniejsza interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

P O U C Z E N I E

Stosownie do art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Białej Podlaskiej za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Lublinie, w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj