Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-III-2-443/50/05/AMM
z 30 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-III-2-443/50/05/AMM
Data
2005.05.30



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
inwalida
podatek od towarów i usług
stawki podatku
wózek
wyroby medyczne


Pytanie podatnika
Wniosek podatnika dotyczy stawki podatku od towarów i usług dla odpłatnej dostawy transportera schodowego Scalamobil IQ (S30), tj. urządzenia ułatwiającego pokonanie schodów osobom poruszającym się na wózku inwalidzkim.


Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w przedmiocie podatku od towarów i usług określonego w ustawie z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.), Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka jest dystrybutorem transportera schodowego Scalamobil IQ (S30). Spółka informuje, iż transporter jest urządzeniem z akumulatorem ułatwiającym pokonanie schodów osobom poruszającym się na wózku inwalidzkim. Spełnia on definicję wyrobu medycznego zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 20.04.2004r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr z 2004r. Nr 93, poz. 896 ze zm.), został wprowadzony do obrotu zgodnie z tą ustawą oraz jest oznakowany znakiem CE.

Ponadto Spółka wystąpiła do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który wydał opinię, że transporter schodowy Scalamobil IQ (S30) będący urządzeniem z akumulatorem ułatwiającym pokonywanie schodów osobom poruszającym się na wózku inwalidzkim, możliwy do zamontowania na większości ręcznych wózków inwalidzkich z systemem szybkiego demontażu kół, dzięki czemu pacjent nie musi się przesiadać, mieści się w grupowaniu o symbolu PKWiU: 35.43.1: "Wózki inwalidzkie i ich części".

Do wniosku załączona została również kserokopia deklaracji zgodności z Dyrektywą - MDD 93/42/EEC dla urządzeń medycznych w Unii Europejskiej dla Scalamobil S30.

Spółka stoi na stanowisku, iż dostawa przedmiotowego towaru podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług - zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy, jako wyrób medyczny, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inny niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika bez względu na symbol PKWiU.

Tutejszy organ podatkowy mając powyższe na uwadze zauważa co następuje. Przez wyrób medyczny ustawa z dnia 20.04.2004r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896) rozumie: narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:
a) diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób,
b) diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń,
c) badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub prowadzenia procesu fizjologicznego,
d) regulacji poczęć
- który nie osiąga swojego zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez nie wspomagane - art. 3 ust. 1 pkt 17 w/w ustawy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 41 ust. 2 w/w ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy, zwierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, pod poz. nr 104 wymienione zostały "Wózki inwalidzkie" przyporządkowane do grupowania PKWiU: 35.43.11.

Natomiast pod poz. 106 załącznika nr 3 wymienione są "Wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika - bez względu na symbol PKWiU.

W konsekwencji uznać należy, że odpłatna dostawa towaru w postaci transportera schodowego Scalamobil IQ (S30) zaklasyfikowanego przez Urząd Statystyczny w Łodzi do grupowania PKWiU: 35.43.1: "Wózki inwalidzkie i ich części" podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 7%, jako wymieniona pod poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), tzn. "Wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika" - bez względu na symbol PKWiU.

Powyższe wynika z braku możliwości przyporządkowania przedmiotowego towaru ("Wózki inwalidzkie i ich części" PKWiU: 35.43.1) do poz. 104 załącznika nr 3 do ustawy (PKWiU: 35.43.11 "Wózki inwalidzkie"). Należy jednak zauważyć, że towar ten spełnia definicyjne warunki uznania go za wyrób medyczny, oznakowany jest znakiem CE, został dopuszczony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20.04.2004r. o wyrobach medycznych oraz posiada deklarację zgodności z Dyrektywą - MDD 93/42/EEC dla urządzeń medycznych w Unii Europejskiej.

Mając na uwadze powyższe, Naczelnik Łódzkiego Urzędu w Łodzi uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym przez Spółkę wniosku.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj