Interpretacja Urzędu Skarbowego w Przemyślu
US.IX/443-8/HM/05
z 26 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.IX/443-8/HM/05
Data
2005.04.26



Autor
Urząd Skarbowy w Przemyślu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy dostawie towarów --> Sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów --> Miejsce świadczenia przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy dostawie towarów --> Sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju


Słowa kluczowe
program pomocowy
zwrot podatku


Pytanie podatnika
Czy Regionalna Izba Gospodarcza prowadząca działalność polegającą na: usługach hotelarskich, gastronomicznych , wynajmie sal oraz usługi wydawnicze ma prawo do : zwrotu podatku naliczonego, czy ma prawo mimo, że nie jest podatnikiem świadczącym usługi turystyczne i gastronomiczne, do zwrotu podatku wynikającego z tych faktur?


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), § 6 ust. 3 i 4, § 23 ust. 1,§ 24 ust. 1 i 3, § 25 ust. 1, § 26 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu po rozpatrzeniu wniosku Izby z dnia 07.02.2005 r. znak 19/02/2005 uzupełnionego pismem z dnia 02.03.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

W dniu 08.02.2005 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek Strony w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny: Regionalna Izba Gospodarcza w ramach umowy grantowej dla zdecentralizowanego programu zewnętrzna pomoc z Unii Europejskiej podpisanej ze Stowarzyszeniem Euroregion Karpacki realizuje projekt pt."Transgraniczne Forum Gospodarcze w P" ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. W ramach tego projektu dla biznesmenów ze strony polskiej i ukraińskiej świadczone są w przeważającej części usługi hotelowe, gastronomiczne oraz usługi wydawnicze, wynajem sal, pomieszczeń.Ww. usługi w 75 % wartości netto pokrywane są ze środków unijnych, w pozostałych 25 % ze środków własnych RIG.Realizacja wspomnianego projektu polega tylko na nabywaniu usług, czyli ma jedynie stronę wydatków. RIG nie dokonuje w ramach projektu żadnej sprzedaży, a co za tym idzie nie ma podatku należnego.

Pytanie Regionalnej Izby Gospodarczej brzmi:

  1. czy ma podstawę do zwrotu podatku naliczonego,
  2. czy ma prawo mimo, że nie jest podatnikiem świadczącym usługi turystyczne i gastronomiczne, do zwrotu podatku wynikającego z tych faktur.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 § 26) ma podstawę do zwrotu podatku naliczonego w części odpowiadającej procentowemu udziałowi należności, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, w kwocie należności ogółem wynikającej z faktury.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu potwierdza prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów, za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego.

W myśl § 6 ust. 3 rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1.05.2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej,
  2. kontraktów zawartych przed dniem 1.05.2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Rolnej (ISPA).

Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 6 ust. 4) uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

  1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy
  • z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Z załączonej przez Wnioskodawcę umowy z dnia 30.11.2004 r. zawartej ze Stowarzyszeniem Na Rzecz Euroregionu Karpackiego "Euro-Karpaty", tworzące polską część Euroregionu Karpackiego, z siedzibą w Rzeszowie (zwane dalej "Euroregionem") na działania pod tytułem "Transgraniczne Forum Gospodarcze w P", jak również z dodatkowego wyjaśnienia RIG z dnia 19.04.2005 r., wynika, iż jest to pomoc w ramach Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), która została wymieniona w § 6 ust. 3pkt 1 rozporządzenia. Wobec powyższego RIG ma prawo ubiegać się o zwrot podatku naliczonego od nabycia towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy w ramach ww. programu pod warunkami wymienionymi w § 24 i 25 rozporządzenia.

Mianowicie zgodnie z przepisem § 24 ust. 1 zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego:

  1. o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny lub
  2. które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów.

Z kolei § 24 ust. 3 rozporządzenia stanowi, iż przepis § 23 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W myśl § 25 ust. 1 ww. rozporządzenia zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy spełniają następujące warunki:

  1. złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej,
  2. prowadzą ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT,
  3. w całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, w przypadku zaś wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wewnętrzną lub fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług,
  4. posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4,
  5. posiadają zaświadczenie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, że nabycie zostało sfinansowane ze środków, o których mowa w § 6 ust. 4 pkt 2, a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 6 ust. 3 i 4 pkt 1 przedstawiają takie zaświadczenie, gdy naczelnik urzędu skarbowego zażąda jego przedstawienia w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji tych środków.

Zgodnie z regulacją zawartą w § 26 ust. 1 omawianego rozporządzenia, zwrot podatku przysługuje również w przypadku, gdy nabycie towarów i usług lub import towarów są finansowane w części ze środków z rachunku bankowego, na którym ulokowane są wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, a w części z innych środków finansowych. Podatek wykazany w fakturze lub w dokumencie celnym podlega zwrotowi w części odpowiadającej procentowemu udziałowi należności, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, w kwocie należności ogółem wynikającej z faktury (§ 26 ust. 2).

Końcowo Urząd nadmienia, iż przepisy rozdziału 12 ww. rozporządzenia określają szczegółowe zasady dokonywania zwrotu podatku naliczonego. Nie zawierają one żadnych zastrzeżeń, co do rodzaju zakupywanych towarów i usług ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, nie wykluczają więc możliwości zwrotu podatku naliczonego z tytułu zakupu usług turystycznych i gastronomicznych.

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku, odnosi się do przedstawionego przez Wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego oraz obowiązuje do czasu zmiany stanu prawnego, który był przedmiotem interpretacji. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj