Interpretacja Urzędu Skarbowego w Płocku
1419/UPO-415-93/05/02/RL
z 17 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1419/UPO-415-93/05/02/RL
Data
2005.06.17



Autor
Urząd Skarbowy w Płocku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku


Słowa kluczowe
opodatkowanie dochodów
umowa zlecenia


Pytanie podatnika
Czy należy potrącać podatek dochodowy od umów–zleceń w ramach prowadzonego przez urząd „Kursu opiekuna/ki środowiskowej”? Umowy-zlecenia zawarte są pomiędzy Urzędem Gminy a osobami fizycznymi świadczącymi usługi w ramach prowadzonego kursu.


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 roku ogłoszony w Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego oceniając stanowisko odnośnie opodatkowania umów – zlecenia zawartych pomiędzy Urzędem Gminy a osobami fizycznymi świadczącymi usługi w ramach prowadzonego urzez urząd „Kursu opiekuna/ki środowiskowej” przedstawione we wniosku o udzielenie interpretacji jako nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Stan faktyczny przedstawiony przez WnioskodawcęUrząd Gminy zawarł umowy - zlecenia z osobami fizycznymi na świadczenie usług w ramach prowadzonego przez urząd „Kursu opiekuna/ki środowiskowej” . Na organizację powyższego kursu Urząd Gminy zawarł umowę z Wojewódzkim Urzędem Pracy o dofinansowanie Projektu „Kurs opiekuna/ki środowiskowej dla 40 osób bezrobotnych z Gminy w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004–2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Program oznacza Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich 2004–2006 przyjęty rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004r w sprawie Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004 – 2006 (Dz.U. Nr 166, poz. 1743) wraz z Uzupełnieniem Programu przyjętym rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004r w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 (Dz.U.Nr 197, poz. 2024). Zadania Instytucji Zarządzającej w ramach Ministerstwa Gospodarki i Pracy powierzone zostały Departamentowi Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym. Zadania Instytucji Pośredniczącej w ramach Ministerstwa Gospodarki i Pracy powierzone zostały Departamentowi Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego.Zadania Instytucji Wdrażającej powierzone zostały Wojewódzkiemu Urzędowi Pracy. Źródłami finansowania projektu są:- wkład wspólnoty (Europejski Fundusz Społeczny) – 73,7%- krajowy wkład publiczny – 26,3%

Przedmiot interpretacjiUrząd Gminy we wspomnianym piśmie zwrócił się z zapytaniem czy należy potrącać podatek dochodowy od umów–zleceń w ramach prowadzonego przez urząd „Kursu opiekuna/ki środowiskowej”. Umowy-zlecenia zawarte są pomiędzy Urzędem Gminy a osobami fizycznymi świadczącymi usługi w ramach prowadzonego kursu.

Stanowisko WnioskodawcyUrząd Gminy przedstawia pogląd, że umowy- zlecenia w części przypadającej na finansowanie z wkładu wspólnoty w wysokości 73,7% nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ocena prawna stanowiska WnioskodawcyZgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz.U. Nr 14 z 2000 r., poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika ze środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie następujące kryteria:a)pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy , w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, orazb)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy- wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Beneficjentem pomocy zagranicznej mogą być osoby fizyczne lub osoby prawne ewentualnie jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej. W praktyce programy pomocowe realizowane są przez osoby prawne bądź jednostki organizacyjne. Jest oczywiste, że choć beneficjentem pomocy jest określona osoba prawna (jednostka), to prace przewidziane programem pomocowym realizują określone osoby fizyczne, wykonujące konkretne zadania na podstawie umowy o pracę bądź umowy zlecenia lub umowy o dzieło zawartej z tą osobą prawną. Zatem ze zwolnienia korzystają dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy, a przedmiot tej pomocy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.

Nie będą jednak zwolnione od opodatkowania wynagrodzenia osób, które wykonywały określone prace na rzecz osoby nie będącej beneficjentem pomocy, realizującej program pomocowy i które umowy o pracę (zlecenia, o dzieło) zawarły z tą osobą. Również w przypadku, gdy beneficjent – osoba prawna zleca wykonanie w ramach programu pomocowego określonych prac drugiej osobie prawnej, wynagrodzenia pracowników (zleceniobiorców) uzyskiwane od tej drugiej jednostki nie będą objęte zwolnieniem od opodatkowania, gdyż nie jest spełniony w tym przypadku wymóg bezpośredniej realizacji celu programu, prace przez nich wykonywane pośrednio służą realizacji celu programu pomocowego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że bezpośrednim beneficjentem środków pomocowych jest Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie, natomiast umowy – zlecenia zawarte zostały pomiędzy osobami świadczącymi usługi a Urzędem Gminy. Zatem biorąc pod uwagę powyższe - stanowisko Urzędu Gminy wyrażone we wniosku o interpretację prawa podatkowego jest nieprawidłowe. Stąd postanowiono, jak w sentencji.

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj