Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
I USBIII/436/32/2005/kk
z 7 czerwca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I USBIII/436/32/2005/kk
Data
2005.06.07
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty
Temat
Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
stawki podatku
transport
usługi transportu międzynarodowego
Pytanie podatnika
Czy przewóz ładownych kontenerów do portu polskiego za krajowym listem przewozowym PKP, celem dalszego wywozu morzem do kraju trzeciego można opodatkować O% stawką VAT, jeżeli podatnik posiada dokumentację w postaci konosamentu morskiego, dokumenty FCR, karty 3 dokumenty SAD, a usługa świadczona jest na zlecenie firmy spedycyjnej i stanowią część usługi transportu międzynarodowego?
W dniu 8 marca 2005r. został złożony wniosek , uzupełniony pismem z dnia 23 maja 2005r. i 03 czerwca 2005r. w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Stan faktyczny przedstawiony we wniosku: Spółka na zlecenie firmy spedycyjnej jako podwykonawca organizuje przewóz kontenerów ładownych do portu polskiego. Ładowny kontener z dowolnego miejsca w kraju za krajowym listem przewozowym PKP przewożony jest do portu polskiego, skąd wysyłany jest transportem międzynarodowym do krajów trzecich ze zmianą statków np. w porcie unijnym w Hamburgu - w wolnym obszarze celnym. Spedytor zlecający Stronie wykonanie ww. usług przesyła kserokopię dokumentu spedytorskiego - konosament morski, z którego wynika, że kontener wysyłany jest z Polski do kraju trzeciego. Zlecający usługę zadeklarował, że będzie dodatkowo dostarczał Spółce kserokopie dokumentów: FCR - spedytorskie potwierdzenie odbioru towarów oraz kartę 3 dokumentu SAD otrzymanego od eksportera towarów, z którego wynika, że towar opuścił terytorium Unii Europejskiej. Na odwrotnej stronie ww. karty 3 dokumentu SAD widnieje adnotacja Urzędu Celnego w Gdyni, że procedura wywozu została zakończona ( PWZ, nr urzędu celnego wywozu, kolejny numer ewidencyjny). Na stronie tej umieszczona została okrągła pieczęć z napisem: "Export - PL" wskazująca datę i nazwę urzędu celnego - O.C. "Baza Kontenerowa". Numery ładownych kontenerów przewożonych do portu polskiego umieszczone są na ww. dokumentach, tj. konosamencie, FCR - spedytorskim potwierdzeniu odbioru towarów, karcie 3 dokumentu SAD, krajowym liście przewozowym. Organizując przewóz ładownych kontenerów do portu polskiego na zlecenie spedytora jako podwykonawca, na wystawianych fakturach Spółka wpisuje w nazwie usługi - organizacja przewozu i relację jakiej dotyczy przewóz. W świetle powyższego - zdaniem podatnika - przewóz ładownych kontenerów do portu polskiego za krajowym listem przewozowym PKP celem dalszego wywozu morzem do kraju trzeciego można opodatkować 0% stawką VAT, zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia. Stanowisko tutejszego Organu: Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy o podatku od towarów i usług - stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23 - zgodnie z ust. 3 ww. art. 83 ustawy - rozumie się m.in.:
Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23 - w myśl ust. 5 pkt 1 ww. art. 83 ustawy - są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski ( kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej) stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim oraz faktura wystawiona przez przewoźnika ( spedytora). W związku z powyższym - zdaniem tutejszego Organu - wykonywane przez Spółkę usługi polegające na przewozie ładownych kontenerów od eksportera do portu polskiego, w celu dalszego przemieszczania towarów do miejsca przeznaczenia poza terytorium Wspólnoty, stanowią część usługi transportu międzynarodowego, o którym stanowi § 7 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów. Zgodnie z ww. przepisem § 7 ust. 1 pkt 1 - obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego. Przepis ust. 1 pkt 1 - zgodnie z ust. 2 ww. § 7 rozporządzenia - stosuje się w przypadku posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy. Zdaniem tutejszego Organu dokumenty przedstawione i załączone przez Spółkę do wniosku są dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia ww. usług transportu towarów, a zatem stanowią podstawę do stosowania obniżonej do wysokości 0% stawki podatku od towarów i usług. Ponadto tutejszy Organ informuje, że nazwa świadczonych usług wskazana na fakturze winna być tożsama z nazwą faktycznie wykonywanych usług, określonych w ww. przepisach. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.