Interpretacja Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PD/423-40/05/33736
z 13 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/423-40/05/33736
Data
2005.06.13



Autor
Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
podatek od towarów i usług
przejazdy


Pytanie podatnika
wobec niespójności przepisów ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów oraz ustawy o podatku VAT, Spółka zwraca się o zajęcie stanowiska co do zasadnosci stosowanego przez Nią sposobu naliczania podatku VAT od otrzymanych dopłat do ulgowych przejazdów oraz braku możliwosci zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu podatku VAT zgodnie z art. 16 pkt 46 lit a i b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej stwierdza, że stanowisko Przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej w Rybniku przedstawione we wniosku z dnia 10.03.2005 r. (wpływ do tut. organu podatkowego 14.03.2005 r.) o udzielnie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej określenie wartości netto otrzymanej dotacji oraz należnego od niej podatku VAT - jest nieprawidłowe, natomiast w części dotyczącej braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu podatku VAT zgodnie z art. 16 pkt 46 lit. a i b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.03.2005 r. do Naczelnika Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek o udzielnie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w pisemnym zapytaniu wynika, iż Przedsiębiorstwo PKS, jako uprawniony przewoźnik wykonujący publiczny transport zbiorowy osób, otrzymuje dopłaty do krajowych autobusowych przewozów pasażerskich z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg dla pasażerów.

Rodzaje uprawnień do ulgowych przejazdów w regularnych przewozach osób oraz sposób finansowania dopłat reguluje ustawa z 20 czerwca 1992 . o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2002 r. Nr 175 poz. 1440 ze zm.)
Zgodnie z art. 8a wyżej wymienionej ustawy, kwotę dopłaty stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi. Przy określeniu wielkości dopłaty nie uwzględnia się podatku od towarów i usług.
Zgodnie z zawartą umową Nr 26/KT/2004 z dnia 26.01.2004 r. z Województwem Śląskim w Katowicach Przedsiębiorstwo otrzymuje dopłaty z tytułu stosowania ulg ustawowych w przewozach pasażerskich w kwocie netto (kserokopia umowy w załączeniu).
PPKS w Rybniku stosuje następujący sposób naliczenia podatku VAT od otrzymanych dopłat:
- otrzymane od Urzędu Marszałkowskiego kwoty dopłat (w cenie netto) biletów ulgowych traktowane są w dacie uznania rachunku bankowego jako wartość netto,
- od powyższych kwot naliczany jest podatek VAT w wys. 7%, który Przedsiębiorstwo odprowadza do Urzędu Skarbowego zaliczając go do kosztów Przedsiębiorstwa,
- zgodnie z art. 16 pkt. 46 a i b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek VAT nie może zostać uznany za koszt uzyskania przychodów, ani też nie stanowi podatku naliczonego.
Wątpliwości Przedsiębiorstwa dotyczą prawidłowego ustalenia wysokości przychodu związanego z otrzymana dotacją oraz należnego podatku VAT, jak również prawidłowego zakwalifikowania podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że otrzymuje ona z Urzędu Marszałkowskiego dopłaty do przejazdów ulgowych, zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U z 2002 r. Nr 175, poz. 1440 ze zm). Zgodnie z art. 8a ust. 3 ww. ustawy kwotę dopłaty, o której mowa w ust. 2, stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi. Przy określeniu wielkości dopłaty nie uwzględnia się podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Przepis art. 19 ust. 21 ww. ustawy stanowi, iż obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika.
Otrzymane zatem przez Spółkę dopłaty (dotacje) w kwocie brutto pomniejszone w myśl powyższego o należny podatek VAT stanowią przychody podatkowe jako otrzymane środki pieniężne w dacie uznania rachunku bankowego - w myśl art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm).
Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 9 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do przychodów nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług. Kwota netto otrzymanej dotacji, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 14, który w myśl art. 2 ustawy z dnia 18.11.2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533) stosuje się do dnia 31.12.2006 r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2003 r., stanowi dochód wolny od podatku dochodowego od osób prawnych.
Koszty sfinansowane tą dotacją ustawodawca zapisem art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2003 r., który w myśl art. 2 ustawy z dnia 18.11.2004 r. stosuje się również do dnia 31.12.2006 r. - wyłącza z kosztów uzyskania przychodów.
Ponadto według art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a i b nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów:a) podatek naliczony:
- jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,
- w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej,
b) podatek należny w przypadku:
- importu usług oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jeżeli nie stanowi on podatku naliczonego w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług; kosztem uzyskania przychodów nie jest jednak podatek należny w części przekraczającej kwotę podatku od nabycia tych towarów i usług, która mogłaby stanowić podatek naliczony w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług,
- przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami.
Przepis ten nie wymienia podatku VAT należnego od dopłat, dotacji do ulgowych przejazdów, co oznacza, że podatek ten nie stanowi kosztu uzyskania przychodów.

W świetle powyższych przepisów podatek VAT od otrzymanych dopłat, dotacji do ulgowych przejazdów nie stanowi przychodu, ani też kosztu uzyskania przychodów w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj