Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku
PZ/415-0029/05
z 12 maja 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PZ/415-0029/05
Data
2005.05.12
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
budownictwo
budownictwo mieszkaniowe
infrastruktura towarzysząca
modernizacja
roboty budowlane
stawki podatku
usługi budowlano-montażowe
Pytanie podatnika
Czy w przedstawionej sytuacji prawidłowym jest z punktu widzenia przepisów zastosowanie stawki obniżonej 7 %?
W ocenie podatnika usługa w powyższym zakresie powinna być obciążona stawką w wysokości 22 %. 2.Czy dostawcy materiałów jak i podwykonawcy realizujący prace modernizacyjne w w/w Zakładzie na podstawie umów z firmą podatnika mają prawo do zastosowania stawki 7 %?
POSTANOWIENIE Na podstawie art.14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15.02.2005r. uzupełnionego pismami z dnia 16.02.2005r. i z dnia 09.05.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług robót budowlanych wykonywanych przy modernizacji Zakładu Produkcji Wody stwierdzam, że : stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. UZASADNIENIE Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego podatnik podpisał umowę na wykonanie robót wykończeniowych polegających na położeniu płytek i wylewek betonowych przy modernizacji Zakładu Produkcji Wody Według załączonej umowy, w § 3 pkt 1 zamawiający stwierdza, że w/w usługa obciążona jest podatkiem VAT w wysokości 7 % . Firma świadczy usługi budowlane( PKD 4543A) i zdaniem podatnika nie ma tu zastosowania usługa w pozycji 138 z załącznika nr 3 – usługi w zakresie rozprowadzania wody, na co powołuje się zleceniodawca, twierdząc iż 60 % dostarczanej wody odbierają osoby fizyczne i to jest podstawa do zastosowania stawki obniżonej. Podatnik prosi o wyjaśnienie:
W ocenie podatnika usługa w powyższym zakresie powinna być obciążona stawką w wysokości 22 %. Według podatnika usługa jak i dostawa materiałów powinny być obciążone podatkiem VAT w wysokości podstawowej tj.22 %. Podatnik prosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska zajętego w tej sprawie . Stan prawny Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczonych usług - poza wyjątkami wyszczególnionymi w w/w ustawie oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) – zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 w/w ustawy wynosi 22 %. Jednakże na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) w/w ustawy w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę podatku w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a) rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 2 w/w ustawy). Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się:
- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 3 ustawy). Zgodnie z definicją ustawową zawartą w przepisie art. 2 pkt 12 w/w ustawy pod pojęciem obiektów budownictwa mieszkaniowego - rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki, kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont i bieżąca konserwacja, dlatego też należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego. Zgodnie ze słowniczkiem pojęć zawartym w art. 3 pkt 6,7 i 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (j. t. Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016) : budowa - należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego; roboty budowlane - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego; remont - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Zgodnie z Słownikiem Języka Polskiego PWN z 1995 r. pod redakcją prof. M. Szymczaka konserwacja to utrzymywanie czegoś w dobrym stanie, dbanie o coś, pielęgnowanie czegoś w celu zabezpieczenia przed szybkim zużyciem się, zniszczeniem lub zepsuciem. Jeżeli zatem prace wykonywane są w obiektach budownictwa mieszkaniowego, to na podstawie przepisu cyt. art. 146 ust. 1 pkt 2 ma do nich zastosowanie obniżona 7 % stawka podatku. Natomiast wykonywanie tego rodzaju czynności w innych obiektach podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej zgodnie z art.41 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem dla rozstrzygnięcia, jaka stawka podatku od towarów i usług jest właściwa dla czynności wykonywanych przez podatnika istotne jest ustalenie, jakie jest przeznaczenie inwestycji, w której dokonywane są prace remontowo-budowlane związane z jej remontem, czy też modernizacją. Jeżeli zatem przy realizacji danej inwestycji, służącej zarówno celom mieszkaniowym, jak i innym celom możliwe jest wyodrębnienie poszczególnych zadań - to podatnik dla części czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu może zastosować na podstawie przywołanego wyżej przepisu ustawy obniżoną 7 % stawkę podatku VAT, a dla czynności w pozostałym zakresie podstawową 22 % stawkę podatku od towarów i usług. Natomiast w przypadku, kiedy nie jest możliwe wyodrębnienie poszczególnych zadań inwestycyjnych – o stosowaniu właściwej stawki podatku VAT dla tych czynności winno decydować główne, podstawowe przeznaczenie inwestycji. W przedstawionym stanie faktycznym podatnik wykonuje roboty wykończeniowe związane z modernizacją stacji uzdatniania wody. Według załączonego oświadczenia z dnia 04.11.2002r. przebudowa zbiorników wody czystej w ramach zadania jest związana w ponad 60 % z budownictwem mieszkaniowym. Ponadto zgodnie z poświadczeniem przez Urząd Miejski Wydział Gospodarki Przestrzennej i Administracji Budowlanej, w/w roboty budowlano montażowe stanowią infrastrukturę towarzyszącą wykorzystywaną dla potrzeb budownictwa mieszkaniowego. Stacje uzdatniania wody służą zasadniczo jako element linii produkcyjnej dla celów przemysłowych, jednak w niektórych przypadkach stacje te stanowią element infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu i służą jego mieszkańcom. Stwierdzić zatem należy, iż wykonywane roboty wykończeniowe na stacji uzdatniania wody zaliczane są do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, jeżeli jest ona związana z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Biorąc pod uwagę obowiązujący stan prawny oraz zapytanie podatnika stwierdzić należy, że warunkiem niezbędnym dla zastosowania w odniesieniu do usług budowlanych i budowlano-montażowych stawki, o której mowa w art. 146 ust.1 pkt 2 lit a) ustawy o podatku od towarów i usług tj. 7 % jest, aby wykonywane roboty budowlano- montażowe związane były z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Zatem w indywidualnej sprawie przedstawionej we wniosku, w celu prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług od przeprowadzanych robót, należy najpierw ustalić, w jakiej grupie PKOB, znajdują się obiekty, którym służą ujęcia wody, stacja uzdatniania wody. Powyższe pozwoli na rozgraniczenie części infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, której budowa i remont podlega opodatkowaniu według stawki 7 % oraz części infrastruktury , której budowa i remont podlega opodatkowaniu według stawki 22 %./. Nie można zgodzić się więc z poglądem podatnika, że w przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie stawki podstawowej w wysokości 22 % dla podwykonawcy wykonywanych robót jest prawidłowe. Jeżeli zatem prace wykonywane są w obiektach budownictwa mieszkaniowego, to na podstawie przepisu cyt. art. 146 ust. 1 pkt 2 ma do nich zastosowanie obniżona 7 % stawka podatku. Natomiast wykonywanie tego rodzaju czynności w innych obiektach podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej zgodnie z art.41 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Dostawa materiałów budowlanych nie korzysta z preferencji podatkowej i jest opodatkowana 22 % stawką podatku od towarów i usług. Zatem dla rozstrzygnięcia, jaka stawka podatku od towarów i usług jest właściwa dla czynności wykonywanych przez podatnika istotne jest ustalenie, czy w danym przypadku mamy do czynienia z dostawą materiałów budowlanych - opodatkowanych 22 % stawką podatku od towarów i usług, czy też z usługą budowlano-montażową lub remontową związaną z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą - opodatkowaną obniżoną 7 % stawką tego podatku. O tym czy materiał może wchodzić do wartości usługi, czy też mamy do czynienia z wykonywaniem usług i dostawą towaru, decyduje rodzaj czynności i etap na jakim jest ta czynność wykonywana, z czym związana jest określona klasyfikacja statystyczna. Pamiętać należy, że każdy podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności (również w zakresie klasyfikacji) oraz prawidłowego jego opodatkowania. Wskazać należy ponadto, że zarówno towary, jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej – Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - art. 2 pkt 5 oraz art. 8 ust. 3 w/w ustawy o VAT. Natomiast w myśl art. 2 pkt 12 w/w ustawy identyfikacja obiektów budownictwa dokonywana jest w oparciu o Polską Klasyfikację Obiektów Budowlanych (PKOB). Jeżeli zatem zawarta umowa cywilnoprawna pomiędzy Spółką a Zleceniodawcą określa odrębnie dostawę i wycenę poszczególnych partii towarów i odrębnie usługę budowlano-remontową, to w wystawionej fakturze VAT należy również odrębnie wykazać zużyte, czy zainstalowane materiały i opodatkować je 22 % stawką podatku VAT oraz odrębnie wykazać usługę budowlano-remontową i przy spełnieniu warunków określonych w ustawie opodatkować ją 7 % stawką podatku na podstawie cyt. przepisu art. 146 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast w przypadku, kiedy umowa zawarta jest zadaniowo i przewiduje całościową wycenę usługi budowlano-remontowej - to w fakturze VAT podatnik może wykazać wartość zakupu zużytych materiałów do wykonania usługi jako wartość usługi i do pełnej wartości kosztorysu usługi zastosować 7 % stawką podatku na podstawie cyt. przepisu art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Istotne jest jednak, aby czynność opodatkowana 7 % stawką podatku VAT w istocie była usługą. W związku z powyższym prawidłowe jest opodatkować stawką 7 % zarówno prace wykonywane osobiście, jak i wykonywane przez podwykonawców. Mając na uwadze powyższe, stanowisko przedstawione przez podatnika w przedmiotowej sprawie nie jest prawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.