Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pruszkowie
1421/AV/443-1621/05/DK
z 30 maja 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1421/AV/443-1621/05/DK
Data
2005.05.30
Autor
Urząd Skarbowy w Pruszkowie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania
Słowa kluczowe
opodatkowanie
organ władzy publicznej
przekształcenie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności
Pytanie podatnika
W dniu 17.03.2005r. do tutejszego Organu podatkowego wpłynął wniosek Gminy z prośbą o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego – dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.
Z treści złożonego pisma wynika, że Wójt Gminy , działając na podstawie art. 2 ust. 1 pkt. 2 i ust. 2 , art. 4 oraz art. 5 ust. 1 pkt. 2 i ust. 5, art. 7 ustawy z dnia 4 września 1997r. o przekształceniu prawa wieczystego użytkowania przysługującego osobom fizycznym w prawo własności ( Dz. U. z 2001r. Nr 120 poz. 1299 ze zm.) przekształcił decyzjami : 24/98 i 25/98 prawo użytkowania wieczystego nieruchomości oznaczonych numerami : 76/5 i 76/2 przysługujące Państwu L..., w prawo własności. Jednocześnie ustalił opłatę za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności płatną w rocznych ratach w terminie do 31 marca danego roku. Raty te są waloryzowane corocznie w oparciu o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych za dany rok. Zdaniem Gminy raty, które właściciel nieruchomości zobowiązany jest uiszczać corocznie w terminie do 31 marca , nie podlegają obowiązkowi podatkowemu z ustawy o podatku od towarów i usług. Pytanie Podatnika dotyczy: wyjaśnienia czy należy opodatkować podatkiem VAT należność za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności .
P O S T A N O W I E N I E
Z treści złożonego pisma wynika, że Wójt Gminy , działając na podstawie art. 2 ust. 1 pkt. 2 i ust. 2 , art. 4 oraz art. 5 ust. 1 pkt. 2 i ust. 5, art. 7 ustawy z dnia 4 września 1997r. o przekształceniu prawa wieczystego użytkowania przysługującego osobom fizycznym w prawo własności ( Dz. U. z 2001r. Nr 120 poz. 1299 ze zm.) przekształcił decyzjami : 24/98 i 25/98 prawo użytkowania wieczystego nieruchomości oznaczonych numerami : 76/5 i 76/2 przysługujące Państwu L...., w prawo własności . Jednocześnie ustalił opłatę za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności płatną w rocznych ratach w terminie do 31 marca danego roku . Raty te są waloryzowane corocznie w oparciu o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych za dany rok. Decyzje powyższe stały się ostateczne w dniu 9 września 1998r. i z tą datą została nabyta własność nieruchomości. Zdaniem Gminy ze względu na wcześniejsze wydanie nieruchomości, to w stosunku do opłat za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności , płatnych przez właścicieli nieruchomości w rocznych ratach , nie mają zastosowanie przepisy art. 19 ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004r. Nr 54 , poz. 535 ze zm. ). W ocenie Gminy raty, które właściciel nieruchomości zobowiązany jest uiszczać corocznie w terminie do 31 marca , nie podlegają obowiązkowi podatkowemu z ustawy o podatku od towarów i usług. Biorąc powyższe pod uwagę tutejszy Organ podatkowy uprzejmie wyjaśnia , że w świetle art. 15 ust. 6 w/w ustawy z dnia 11 marca 2004r, nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Ponieważ odpłatne przekształcenie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności następuje na mocy decyzji administracyjnej wydanej przez organ władzy do tego powołany - art. 2 ustawy z dnia 4 września 1997r. o przekształceniu prawa wieczystego użytkowania przysługującego osobom fizycznym w prawo własności ( Dz. U. z 2001r. Nr 120 poz. 1299 ze zm. ), zatem organ ten, w związku z wykonywaniem tych czynności – nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług , gdyż wydanie powyższej decyzji jako realizacja zadania nałożonego przez ustawę , korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług. W przypadku opłaty wnoszonej w związku z przekształceniem prawa wieczystego użytkowania w prawo własności będzie korzystała ona również ze zwolnienia w podatku VAT. Spowodowane jest to tym , że przekształcenie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności na podstawie decyzji administracyjnej , wydanej przez właściwy organ , nie prowadzi do zmiany formy prawnej faktycznego prawa do nieruchomości , gdyż nabycie prawa do nieruchomości następuje z chwilą zawarcia umowy o ustanowienie prawa wieczystego użytkowania. Zatem nie wystąpi w tym przypadku odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 w/w ustawy o podatku VAT, a tym samym nie ma zastosowania w tym przypadku art. 19 ust. 11 ustawy o podatku VAT. W związku z powyższym stanowisko Gminy jest prawidłowe, że przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.