Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie
1401/FB/005-139/EJ/05
z 16 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1401/FB/005-139/EJ/05
Data
2005.06.16



Autor
Izba Skarbowa w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Wysokość zaliczek


Słowa kluczowe
cudzoziemiec
składki na ubezpieczenia społeczne
zaliczka na podatek


Pytanie podatnika
Zdaniem płatnika ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nie ogranicza się wyłącznie do regulowania kwestii składek odprowadzanych do polskiego systemu ubezpieczeń społecznych. W związku z tym wykładnia art. 26 ust. 1 pkt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która daje możliwość obniżenia dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym o kwotę zapłaconych składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne wyłącznie w Polsce, nie znajduje uzasadnienia w aktualnym literalnym brzmieniu przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.


DECYZJA


Na podstawie art. 14b § 5 ustawy z 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r Nr 8, póz. 60) po rozpatrzeniu zażalenia z 13 kwietnia 2005r na postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie Nr 1472/RPŁ/423-157/MJM/05 z 4 kwietnia 2005r uznające stanowisko Sp. z o.o. za nieprawidłowe, Dyrektor izby Skarbowej w Warszawie:


- odmawia zmiany postanowienia organu pierwszej instancji.


Uzasadnienie


Dnia 31 stycznia 2005r do Naczelnika Drugiego Mazowieckiego UrzęduSkarbowego w Warszawie wpłynął wniosek o interpretację przepisów prawapodatkowego. Zdaniem Spółki, przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych należnych od wypłacanych pracownikom wynagrodzeń - cudzoziemcom oddelegowanych na okres przejściowy przez spółki macierzyste z Niemiec i Austrii do pracy w Polsce w Spółce , Spółka powinna uwzględniać kwotę potrąconych, ze środków podatnika, składek na niemieckie bądź austriackie ubezpieczenie społeczne.


Postanowieniem z dnia 4 kwietnia 2005r Nr 1472/RPł-y423-15/MJM/05Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uznałstanowisko Spółki za nieprawidłowe w zakresie pomniejszania podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym o wartość odprowadzanych do niemieckiego czy austriackiego systemu ubezpieczeń składek ubezpieczeniowych ze środków pracownika.


Pismem z dnia 12 kwietnia 2005r Strona złożyła zażalenie na ww.postanowienie i wniosła o zmianę stanowiska w kwestii możliwości obniżeniadochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym o kwotę składek naubezpieczenie społeczne potrącane i odprowadzane z wynagrodzeń pracowników wkrajach macierzystych tj. Niemiec i Austrii.


Zdaniem płatnika ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nie ograniczasię wyłącznie do regulowania kwestii składek odprowadzanych do polskiego systemuubezpieczeń społecznych. W związku z tym wykładnia art. 26 ust. 1 pkt ustawy opodatku dochodowym od osób fizycznych, która daje możliwość obniżenia dochodupodlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym o kwotę zapłaconychskładek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne wyłącznie w Polsce, nie znajdujeuzasadnienia w aktualnym literalnym brzmieniu przepisów ustawy o systemieubezpieczeń społecznych.


Przepis w takiej interpretacji powoduje różnicowanie podatników wobec prawa,naruszając tym samym fundamentalną zasadę swobodnego przepływu pracownikóworaz swobodnego przepływu usług w ramach Wspólnoty Europejskiej.


Rozpatrując zażalenie organ odwoławczy stwierdził, co następuje:Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osóbfizycznych (Dz.U. z 2000rNr 14, póz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym z2005r, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiejmiejsca zamieszkania podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów zpracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunkusłużbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej(ograniczony obowiązek podatkowy).


Stosownie do art. 4a ww. ustawy przepis art. 3 ust. 1 i 2a stosuje się zuwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu którychstroną jest Rzeczypospolita Polska.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w umowach o unikaniu podwójnegoopodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska dochody otrzymywaneprzez osoby mające miejsce zamieszkania w jednym z umawiających się państw za pracę wykonywaną w drugim państwie mogą podlegać opodatkowaniu w drugimpaństwie.

Powyższą zasadę potwierdzają postanowienia umów zawartych między:Polską Rzeczypospolitą Ludową a Republiką Austrii w sprawie zapobieżeniapodwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanąw Wiedniu 2 października 1974r (Dz.U. z 1975r Nr 24, póz. 129) orazRzeczypospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikaniapodwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku podpisaną wBerlinie 14 maja 2003r (Dz.U. z 2005r Nr 12, póz. 90).


W świetle tych umów, wynagrodzenia otrzymywane przez osoby fizyczne,mające miejsce zamieszkania poza granicami Polski, od pracodawcy z siedzibą wPolsce za pracę wykonywaną w Polsce podlegają opodatkowaniu w Polsce wg zasadokreślonych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Stosownie do art. 26 ust. 1 pkt 2 tej ustawy podstawą obliczenia podatku, zzastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28-30 oraz art. 30a-30c, stanowi dochód ustalonyzgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4c, ust. 5c, 6, 8, ust. 10-12 lub art. 24b ust. 1 i2 lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z 13 października1998r o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, póz. 887 z późn.zm.):a) zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczeniaemerytalne, rentowe chorobowe oraz wypadkowe oraz osób z nimwspółpracujących,b) potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika naubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz chorobowe, z tym że w przypadkupodatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w częściobliczone w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającegoopodatkowaniu- odliczenie nie dotyczy składek, których podstawą wymiaru stanowi dochód(przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c oraz składek którychpodstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacjipodatkowej zaniechano poboru podatku.


Prawo do odliczenia składek o których mowa w cytowanym przepisieustawodawca nie uzależnia od rodzaju obowiązku podatkowego ciążącego napodatniku. Każdemu podatnikowi podatku dochodowego od osób fizycznych bezwzględu na to czy jest nierezydentem czy też rezydentem przysługuje prawo do odliczenia od dochodu składek na ubezpieczenia społeczne zapłaconych w rokupodatkowym przez podatnika lub potrąconych przez płatnika.Jednakże odliczeniu podlegają wyłącznie składki określone w ustawie z 13października 1998r o systemie ubezpieczeń społecznych tj. składki wskazane wpolskim prawodawstwie w dziedzinie ubezpieczeń społecznych.


Opłacone przez pracowników Spółki składki na ubezpieczenie społeczne napodstawie przepisów ustawodawstwa państwa będącego miejscem zamieszkaniapodatników nie mogą być odliczone od dochodu w Polsce, gdyż składki te nie sąskładkami o których wyżej mowa, a osoby te nie podlegają ubezpieczeniomspołecznym w Polsce.Spółka będąc płatnikiem obowiązanym zgodnie z art. 31 i art. 32 ustawy opodatku dochodowym od osób fizycznych do obliczania i pobierania w ciągu rokuzaliczki na ten podatek, nie może odliczać od dochodu potrąconych ze środkówpracowników składek wpłacanych do systemu ubezpieczeń społecznych Austrii iNiemiec.Zgodnie bowiem z brzmieniem tego przepisu, płatnicy są obowiązani odliczaćpotrącone w danym miesiącu składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa wart. 26 ust. 1 pkt 2 lit.b/ wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osóbfizycznych.


Stąd też brak jest przesłanek do dokonania zmiany postanowienia organu linstancji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj