Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy
PP2-1/443-1/05
z 29 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP2-1/443-1/05
Data
2005.03.29



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Szczególne przypadki wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów


Słowa kluczowe
import towarów
nabycie wewnątrzwspólnotowe
przemieszczanie towarów


Pytanie podatnika
Dotyczy zaliczenia jako importu towarów, czynności przywozu towarów z Chin do Polski, których odprawa celna obejmująca towar procedurą dopuszczenia do obrotu odbyła się na terytorium innego państwa członkowskiego.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Spółki Akcyjnej “…” w … z dnia 3 stycznia 2005r. (uzupełnionego pismami z dnia 24 stycznia 2005r. oraz z dnia 14 lutego 2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

postanawiam

uznać stanowisko Strony w zakresie zaliczenia jako importu towarów, czynności przywozu towarów z Chin do Polski, których odprawa celna obejmująca towar procedurą dopuszczenia do obrotu odbyła się na terytorium innego państwa członkowskiego – za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Z treści zapytania wynika, że Spółka importuje towary handlowe z Chin drogą morską do Niemiec, gdzie odbywa się odprawa celna. Przed niemieckimi organami celnymi w imieniu Podatnika występuje, posiadający stosowne pełnomocnictwo, niemiecki przedstawiciel fiskalny, Spółka zaś na terenie Niemiec nie jest zarejestrowana jako podatnik podatku od wartości dodanej. W trakcie powyższej odprawy niemiecki urząd celny pobiera należności celne, natomiast nie pobiera podatku VAT. Następnie towar transportowany jest do Polski.

W związku z powyższym Spółka posiada wątpliwości czy powyższą czynność należy rozliczyć w kraju jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, import towarów, czy też jako dostawę towarów o której mowa w art. 7 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zdaniem Strony czynność taka stanowi import towarów.

Tutejszy organ podatkowy udziela następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 w/w ustawy o podatku od towarów i usług przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Z załączonego w dniu 16 lutego 2005r. (w uzupełnieniu do wniosku) postanowienia Naczelnika Urzędu Celnego w Bydgoszczy z dnia 03 lutego 2005r. Nr 431000-PE-0503-2/05/ED wynika, że Spółka uzyskała pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Postanowienie to w myśl art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60), jest wiążące dla organów podatkowych. Z treści niniejszego aktu administracyjnego wynika, iż transakcja o której mowa w zapytaniu Spółki nie stanowi importu towarów na terytorium Rzeczypospolitej w myśl wyżej wymienionej ustawy o podatku od towarów i usług.

Przywiezienie zatem przez Podatnika tego towaru na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wiąże się z koniecznością potraktowania tej czynności jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Zgodnie bowiem z art 9 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Ponadto na podstawie art. 11 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż towar po uprzednim zaimportowaniu na terytorium Niemiec został przez Wnioskodawcę, jako przez podatnika podatku od wartości dodanej, przemieszczony z terytorium Niemiec na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, i ma służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

W związku z powyższym niniejsza czynność przemieszczenia towarów na podstawie cytowanego powyżej art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) będzie stanowić wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, opodatkowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ponadto wskazuje się, iż w przedstawionym przez Spółkę przypadku nie będzie miał zastosowania powołany przez Wnioskodawcę przepis art. 7 ust. 8 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ w opisanej transakcji towar jest sprzedawany przez pierwotnego dostawcę bezpośrednio ostatecznemu odbiorcy.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.

Zaznacza się, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

W myśl art. 14b § 1 i §2 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 236 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika w Bydgoszczy w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj