Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-692/12-2/RD
z 21 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-692/12-2/RD
Data
2012.09.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczanie podatku naliczonego
prawo do odliczenia
usługi marketingowe


Istota interpretacji
Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach wystawianych przez Agencje Marketingowe, działające w charakterze organizatora Akcji Promocyjnej, obejmujących wynagrodzenie Agencji Marketingowych należne z tytułu wykonania usługi kompleksowej organizacji, przeprowadzenia obsługi Akcji Promocyjnych (uwzględniające m.in. wartość Nagród wydawanych przez Agencje Marketingowe zwycięzcom Akcji Promocyjnych)?



Wniosek ORD-IN 815 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 05.07.2012 r. (data wpływu 09.07.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących świadczenie usługi organizacji, przeprowadzenia i obsługi Akcji Promocyjnych przez Agencje Marketingowe – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.07.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących świadczenie usługi organizacji, przeprowadzenia i obsługi Akcji Promocyjnych przez Agencje Marketingowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności A S.A. zwanej dalej „Spółką”, jest dystrybucja sprzętu elektronicznego i komputerowego (w tym oprogramowania komputerowego) oraz sprzętu AGD. Towary i usługi dystrybuowane przez Spółkę są nabywane przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, zwane dalej „Klientami”. Co do zasady, sprzedaż Spółki jest opodatkowana podatkiem VAT. W konsekwencji, co do zasady, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka podejmuje różnego rodzaju działania marketingowe mające na celu zwiększenie sprzedaży swoich produktów, takie jak m.in. konkursy, sprzedaże premiowe, programy lojalnościowe, zwane dalej łącznie „Akcjami Promocyjnymi”. Konkursy polegają na wyłonieniu i nagrodzeniu zwycięzców spośród uczestników, którymi są Klienci, albo pracownicy lub przedstawiciele Klientów, którzy nabywają produkty od Spółki lub wyjątkowo użytkownicy końcowi produktów Spółki. Przyznanie nagrody jest uzależnione od wielkości zakupów produktów Spółki. Zasady konkursu są określone w regulaminie konkursu. Sprzedaż premiowa polega na przyznaniu nagród Klientom, którzy nabyli produkty Spółki i spełnili warunki otrzymania nagrody określone w regulaminie sprzedaży premiowej. Program lojalnościowy polega na przyznawaniu punktów Klientom, którzy nabyli produkty Spółki i spełnili warunki otrzymania nagrody określone w regulaminie programu lojalnościowego. Następnie, Klienci mogą wymieniać zebrane punkty na nagrody. Nagrodami w Akcjach Promocyjnych są towary, usługi, bony towarowe, vouchery turystyczne, karty paliwowe, karty przedpłacone lub nagrody pieniężne, zwane dalej „Nagrodami”.

Spółka zleca kompleksową organizację Akcji Promocyjnych agencjom reklamowym lub spółce zależnej zajmującej się m.in. obsługą marketingową spółek należących do Grupy Kapitałowej S.A., zwanymi dalej łącznie „Agencjami Marketingowymi”. Agencje Marketingowe świadczą na rzecz Spółki kompleksową usługę organizacji, przeprowadzenia i obsługi Akcji Promocyjnych. Zgodnie z umowami o świadczenie usług marketingowych zawieranymi z Agencjami Marketingowymi, Agencje Marketingowe wykonują w szczególności następujące czynności:

  1. opracowanie we współpracy ze Spółką koncepcji Akcji Promocyjnej,
  2. przygotowanie regulaminu Akcji Promocyjnej określającego szczegółowe zasady Akcji Promocyjnej,
  3. przygotowanie i wysłanie do uczestników Akcji Promocyjnej komunikacji marketingowej dotyczącej Akcji Promocyjnej (np. banerów, mailingów, reklam dotyczących Akcji Promocyjnej),
  4. zakup we własnym imieniu Nagród od podmiotu trzeciego lub wyjątkowo od Spółki,
  5. podsumowanie wyników Akcji Promocyjnej i wyłonienie zwycięzców Akcji Promocyjnej uprawnionych do otrzymania Nagród,
  6. przekazanie (wysłanie) Nagród zwycięzcom Akcji Promocyjnej uprawnionym do otrzymania Nagród oraz udokumentowanie przekazania (wysłania) Nagród,
  7. wypełnienie obowiązków podatkowych wynikających z przekazania Nagród, o ile takie obowiązki powstaną zgodnie z polskim prawem,
  8. bieżąca obsługa i zarządzanie Akcją Promocyjną,
  9. obsługa logistyczna i magazynowa Akcji Promocyjnej,
  10. rozpatrzenie ewentualnych reklamacji uczestników Akcji Promocyjnej.

Zgodnie z regulaminami Akcji Promocyjnych organizatorem Akcji Promocyjnej jest Agencja Marketingowa. W niektórych przypadkach regulamin Akcji Promocyjnej stwierdza, że organizatorem Akcji Promocyjnej jest Agencja Marketingowa, działająca na zlecenie Spółki. Ewentualne nieodebrane Nagrody pozostają własnością Agencji Marketingowej.

Z tytułu wykonania usługi kompleksowej organizacji, przeprowadzenia i obsługi Akcji Promocyjnej Agencje Marketingowe wystawiają na rzecz Spółki faktury VAT obejmujące wynagrodzenie należne Agencji Marketingowej za organizację, przeprowadzenie i obsługę Akcji Promocyjnej. Wynagrodzenie należne Agencji Marketingowej uwzględnia koszty poniesione przez Agencję Marketingową w związku z organizacją i przeprowadzeniem Akcji Promocyjnej, w tym m.in. koszty zakupu Nagród. Agencje Marketingowe naliczają na fakturach wystawianych za organizację, przeprowadzenie i obsługę Akcji Promocyjnych podatek VAT według podstawowej stawki VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach wystawianych przez Agencje Marketingowe, działające w charakterze organizatora Akcji Promocyjnej, obejmujących wynagrodzenie Agencji Marketingowych należne z tytułu wykonania usługi kompleksowej organizacji, przeprowadzenia obsługi Akcji Promocyjnych (uwzględniające m.in. wartość Nagród wydawanych przez Agencje Marketingowe zwycięzcom Akcji Promocyjnych)...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Przysługuje Spółce prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach wystawianych przez Agencje Marketingowe, działające w charakterze organizatora Akcji Promocyjnej, obejmujących wynagrodzenie Agencji Marketingowych należne z tytułu wykonania usługi kompleksowej organizacji, przeprowadzenia i obsługi Akcji Promocyjnych (uwzględniające m.in. wartość Nagród wydawanych przez Agencje Marketingowe zwycięzcom Akcji Promocyjnych).

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku VAT.

Mając na uwadze przytoczone powyżej przepisy, czynności wykonywane przez Agencje Marketingowe opisane w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym powyżej stanowią świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT. W szczególności, czynności wykonywane przez Agencje Marketingowe nie stanowią dostawy towarów. Wynika to z faktu, że Agencja Marketingowa nie przenosi na Spółkę prawa do rozporządzania żadnymi towarami jak właściciel.

Wmyśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej.

Z powyższego przepisu wynika, że w przypadku świadczenia przez Agencję Marketingową kompleksowej usługi organizacji, przeprowadzenia i obsługi Akcji Promocyjnej podstawą opodatkowania usługi świadczonej przez Agencję Marketingową jest całość świadczenia należnego od Spółki, w tym również koszty zakupu Nagród przez Agencję Marketingową, które stanowią element kalkulacyjny wynagrodzenia należnego Agencji Marketingowej.

Agencja Marketingowa świadczy kompleksową usługę marketingową polegającą na kompleksowej organizacji przeprowadzeniu i obsłudze Akcji Promocyjnej Usługa świadczona przez Agencję Reklamową polega na wykonaniu szeregu czynności, t.j.:

  1. opracowanie we współpracy ze Spółką koncepcji Akcji Promocyjnej,
  2. przygotowanie regulaminu Akcji Promocyjnej określającego szczegółowe zasady Akcji Promocyjnej,
  3. przygotowanie i wysłanie do uczestników Akcji Promocyjnej komunikacji marketingowej dotyczącej Akcji Promocyjnej (np. banerów, mailingów, reklam dotyczących Akcji Promocyjnej),
  4. zakup we własnym imieniu Nagród od podmiotu trzeciego lub wyjątkowo od Spółki,
  5. podsumowanie wyników Akcji Promocyjnej i wyłonienie zwycięzców Akcji Promocyjnej uprawnionych do otrzymania Nagród,
  6. przekazanie (wysłanie) Nagród zwycięzcom Akcji Promocyjnej uprawnionym do otrzymania Nagród oraz udokumentowanie przekazania (wysłania) Nagród,
  7. wypełnienie obowiązków podatkowych wynikających z przekazania Nagród, o ile takie obowiązki powstaną zgodnie z polskim prawem,
  8. bieżąca obsługa i zarządzanie Akcją Promocyjną,
  9. obsługa logistyczna i magazynowa Akcji Promocyjnej,
  10. rozpatrzenie ewentualnych reklamacji uczestników Akcji Promocyjnej.

Opisane powyżej czynności są ze sobą ściśle związane i łącznie tworzą jednorodną, kompleksową usługę marketingową, która nie powinna być w sposób sztuczny i nieracjonalny dzielona na poszczególne elementy i która jako całość (a nie jej poszczególne elementy) przyczynia się do wzrostu sprzedaży produktów Spółki. W szczególności, wydanie Nagród zwycięzcom Akcji Promocyjnych stanowi nieodłączny element kompleksowej usługi marketingowej świadczonej przez Agencję Marketingową. Wydanie Nagród zwycięzcom Akcji Promocyjnych jest ściśle związane z pozostałymi czynnościami, do wykonania których zobowiązana jest Agencja Marketingowa. Usługa marketingowa wykonywana przez Agencję Marketingową pozbawiona wydania Nagród zwycięzcom Akcji Promocyjnych całkowicie traciłaby swój sens, ponieważ to właśnie możliwość otrzymania Nagrody motywuje uczestników Akcji Promocyjnych do dokonywania zakupów produktów Spółki.

Zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy o podatku VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W myśl art. 86 ust 2 ustawy o podatku VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarowi usług.

Usługi kompleksowej organizacji, przeprowadzenia i obsługi Akcji Promocyjnych świadczone przez Agencje Marketingowe przyczyniają się do wzrostu sprzedaży produktów Spółki, która jest opodatkowana podatkiem VAT. Oznacza to, że istnieje związek pomiędzy usługami kompleksowej organizacji, przeprowadzenia i obsługi Akcji Promocyjnych nabywanymi przez Spółkę od Agencji Marketingowych a sprzedażą Spółki, która jest opodatkowana podatkiem VAT. Dodatkowo, w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem niniejszego wniosku, w ocenie Spółki, nie zachodzą przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ust 3a ustawy o podatku VAT, które uniemożliwiają obniżenie podatku należnego o podatek naliczony. W konsekwencji, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach wystawionych przez Agencje Marketingowe z tytułu wykonania usług organizacji, przeprowadzenia i obsługi Akcji Promocyjnych, obejmujących wynagrodzenie należne Agencji Marketingowej (uwzględniające m.in. wartość Nagród), niezależnie od formy Nagród nabywanych i przekazywanych przez Agencje Marketingowe zwycięzcom Akcji Promocyjnych.

Zaprezentowane powyżej stanowisko Spółki jest zgodne z interpretacjami organów podatkowych. W szczególności, zgodnie z interpretacją indywidualną wydaną dnia 7 lipca 2011 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP1-443-725/11-2/PR (opublikowaną na stronie internetowej Ministerstwa Finansów http://sip mf .gov.pl/sip/sip/).

„Koszt zakupu towarów (nagród) wydawanych w ramach akcji stanowi bowiem element kalkulacyjny wynagrodzenia agencji za świadczone usługi polegające na organizacji i przeprowadzeniu kampaniami reklamowej/akcji promocyjnej. Stosownie do art. 29 ust. 1 Ustawy o VAT, „podstawą opodatkowania jest obrót (...). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Skoro zatem koszt nagród wliczony jest w cenę usługi świadczonej przez agencję dla Spółki, kwota ta powinna zostać przez agencję opodatkowana VAT w fakturze wystawionej dla Wnioskodawcy, dokumentującej wykonaną usługę. Jednocześnie, podatek VAT wynikający z takiej faktury będzie podlegał odliczeniu po stronie Spółki.”

Podobne stanowisko zostało wyrażone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 23 sierpnia 2011 r., sygn. IPPP1-443-818/11-2/EK (opublikowanej na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: http://sip. mf.gov.pl/sip/sip/):

„Wskazać należy, iż w ocenie Organu, opisane czynności m.in. zakup i przekazanie nagród laureatom konkursu składające się na kompleksową usługę marketingową, o której mowa we wniosku są tak ściśle ze sobą powiązane, iż ich podział na poszczególne elementy byłby podziałem sztucznym i nieracjonalnym. Zauważyć należy, iż usługa marketingowa jako całość (a nie jej poszczególne elementy) przyczyniają się do zwiększenia zakupu produktów Wnioskodawcy. Opisana usługa marketingowa pozbawiona przekazywania nagród za zgromadzone punkty nie miałaby sensu, gdyż motywacją do zdobywania punktów jest właśnie przewidziana za ich odpowiednią ilość nagroda. Tym samym stwierdzić należy, iż wydanie nagród jest częścią kompleksowej usługi marketingowej, obejmującej swoim zakresem przekazanie nagród laureatom programu, których wartość wkalkulowana jest w cenę tej usługi. Zatem z punktu widzenia VAT, w przedmiotowej sprawie elementy tj. przygotowanie mechaniki Programu Konkursowego, dostosowanie Systemu Informatycznego, utrzymanie infrastruktury informatycznej, bieżącej obsługi i Zarządzania Programem Konkursowym, obsługi logistycznej i magazynowej programu jak również nabycie i wydanie nagród laureatom konkursu, składające się na kompleksową usługę marketingową tworzą jedną transakcję.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie tut. Organu, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego całości, wynikającego z faktur (bez względu na załącznik) dokumentujących zakup usługi marketingowej polegającej na promowaniu produktów Spółki wśród klientów i pracowników swoich klientów, ze względu na fakt, iż poniesione wydatki służyć będę Spółce do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.”

Podsumowując, zdaniem Spółki:

Przysługuje jej prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach wystawianych przez Agencje Marketingowe, działające w charakterze organizatora Akcji Promocyjnej, obejmujących wynagrodzenie Agencji Marketingowych należne z tytułu wykonania usługi kompleksowej organizacji, przeprowadzenia obsługi Akcji Promocyjnych (uwzględniające m.in. wartość Nagród wydawanych przez Agencje Marketingowe zwycięzcom Akcji Promocyjnych);

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powyższe regulacje wskazują, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zauważyć należy, że związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni. O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością Zainteresowanego można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio więc wiążą się z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ww. ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności Spółka podejmuje różne działania marketingowe mające na celu zwiększenie sprzedaży swoich produktów takie jak: m.in. konkursy, sprzedaże premiowe, programy lojalnościowe zwane dalej „Akcjami Promocyjnymi”. Nagrodami w Akcjach Promocyjnych są towary, usługi, bony towarowe, vouchery turystyczne, karty paliwowe, karty przepłacone lub nagrody pieniężne zwane dalej „Nagrodami”. Spółka zleca kompleksową organizację Akcji Promocyjnych agencjom reklamowym lub spółce zależnej zajmującej się m.in. obsługą marketingową spółek należących do grupy kapitałowej zwanymi dalej „Agencjami Marketingowymi”. Agencje Marketingowe zgodnie z umowami świadczą kompleksową usługę organizacji, przeprowadzania i obsługi Akcji Promocyjnych. Zgodnie z umowami o świadczenie usług Agencje Marketingowe wykonują m.in. następujące czynności: opracowanie i przygotowanie regulaminu Akcji Promocyjnej, zakup we własnym imieniu Nagród od podmiotu trzeciego lub wyjątkowo od Spółki, przekazania Nagród zwycięzcom Akcji Promocyjnej, bieżącą obsługę i zarządzanie Akcją Promocyjną jak również obsługę logistyczną i magazynową. Ewentualne nieodebrane nagrody pozostają własnością Agencji Marketingowej. Z tytułu wykonania usługi organizacji, przeprowadzania i obsługi Akcji Promocyjnej Agencje Marketingowe wystawiają na rzecz Spółki faktury VAT obejmujące wynagrodzenie należne Agencji Marketingowej, które uwzględnia koszty poniesione przez Agencje w tym m.in. koszty zakupu Nagród.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii odliczenia podatku wykazanego na fakturach wystawionych przez Agencje Marketingową z tytułu świadczonych przez nią usług organizacji, przeprowadzenia i obsługi Akcji Promocyjnej obejmującej swoim zakresem m.in. wydania Nagród.

W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach wystawianych przez Agencje Marketingowe uwzględniające m.in. wartość Nagród wydawanych zwycięzcom Akcji Promocyjnych.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Dopiero za pewne odstępstwo i wyjątek należy uznać potraktowanie kilku świadczeń za jedno złożone.

W swym uzasadnieniu Wnioskodawca odnosi się do kompleksowej usługi organizacji, przeprowadzenia i obsługi Akcji Promocyjnej świadczonej przez Agencję, która nie powinna być w sposób sztuczny i nieracjonalny dzielona na poszczególne elementy.

Odnosząc się w pierwszej kolejności do kwestii potraktowania opisywanych we wniosku czynności za jedną usługę kompleksową należy wskazać, iż przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia usług kompleksowych („świadczeń złożonych”), zatem w tym celu należy sięgnąć do orzecznictwa TSUE. Zaznaczyć należy, iż tut. Organ nie sprzeciwiając się rozumieniu samej istoty świadczeń złożonych, pragnie wskazać że z orzecznictwa TSUE płynie wniosek, iż o świadczeniu złożonym można mówić, jeśli istnieje funkcjonalny związek pomiędzy poszczególnymi elementami świadczenia na tyle ścisły, by nie można było wydzielić z tego świadczenia jego poszczególnych elementów i potraktować ich jako świadczeń odrębnych. Muszą one stanowić jedną nierozerwalną całość.

Ponadto zwrócić należy uwagę, że problem skutków podatkowych dotyczących organizowania i funkcjonowania programów lojalnościowych był przedmiotem analizy TSUE w wyroku z dnia 7 października 2010 r. w sprawach połączonych – Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs c. Loyalty Management UK i Baxi Group Ltd (C-53/09 i C-55/09).

W powyższej sprawie Spółka B, wprowadziła program lojalnościowy dla klientów mający zachęcić ich do nabywania produktów grupy. Klienci uczestniczący w programie, nabywający produkty od Spółki Baxi, otrzymywali punkty, które mogli wymieniać na towary lub usługi, będące prezentami lojalnościowymi. Spółka B (sponsor) zleciła zarządzanie programem lojalnościowym spółce X (podmiot zarządzający). W ramach zarządzania programem lojalnościowym podmiot zarządzający nabywał i dostarczał klientom prezenty lojalnościowe.

W wyroku tym Trybunał stwierdził, że płatności dokonywane przez sponsora na rzecz podmiotu zarządzającego omawianym programem, który to podmiot dostarcza klientom prezenty lojalnościowe należy uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego tym programem sponsora.

Odnosząc się do kwestii możliwości uznania świadczonej przez podmiot zarządzający usługi za jedno świadczenie kompleksowe, TSUE uznał, że płatność dokonywana przez Baxi na rzecz podmiotu zarządzającego może zostać podzielona na dwa elementy, z których każde odpowiada odrębnemu świadczeniu.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, iż w odniesieniu do faktur otrzymanych od Agencji Marketingowych z tytułu świadczonych na rzecz Spółki usług marketingowych, w tym w części obejmującej wartość wydawanych w ramach świadczonych usług nagród przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach wystawianych przez Agencje.

Tut. Organ podkreśla, że rzeczywisty charakter transakcji wskazuje na dwa odrębne świadczenia, których odbiorcami są dwa odrębne podmioty – w przypadku usługi marketingowej – Wnioskodawca, w przypadku przekazywania nagród – beneficjenci (zwycięzcy Akcji Promocyjnych). Zauważyć należy, że Wnioskodawca w odniesieniu do przekazywanych przez Agencje Marketingowe towarów (nagród) nie nabywa prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, lecz występuje jedynie jako podmiot trzeci, dokonujący zapłaty za dostawę towarów dokonywaną przez Agencje na rzecz beneficjentów. Analogicznie Wnioskodawca nie jest usługobiorcą usługi polegającej na przekazaniu nagród w postaci usług.

W konsekwencji wynagrodzenie wypłacone przez Wnioskodawcę Agencji obejmuje dwa elementy. Pierwszym elementem tej kwoty jest wynagrodzenie za usługi marketingowe świadczone przez Agencje Marketingowe na rzecz Wnioskodawcy. Natomiast drugim elementem kwoty jest wynagrodzenie płacone przez Wnioskodawcę za dostawę towarów i świadczenie usług (Nagród) dokonywaną przez Agencję na rzecz beneficjentów.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych przez Spółkę udokumentowanych fakturą VAT wyłącznie w zakresie nabywanych usług marketingowych z uwagi na pośredni wpływ na wysokość osiąganych przez Spółkę obrotów, które mają związek z generowaniem sprzedaży opodatkowanej, zgodnie z przesłanką wynikającą z art. 86 ust. 1 ustawy.

Natomiast Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy, od wydatków udokumentowanych fakturą VAT dotyczącą nabywanych przez Agencje towarów i usług (Nagród), przekazywanych następnie nieodpłatnie klientom i kontrahentom, bowiem ta część kwoty stanowi zapłatę przez Wnioskodawcę (jako podmiot trzeci) za dostawę towarów i usług (Nagród) dokonywanych przez Agencję Marketingową na rzecz zwycięzców Akcji Promocyjnych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do przywołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych tut. organ wskazuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach wnioskodawcy w związku z tym skutki prawne, czy też ewentualna ochrona, określone w art. 14k do 14m mogą dotyczyć wyłącznie podmiotu, który uzyskał interpretację indywidualną.

Stosownie do art. 14e § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Zawiadomienie o zmienionej interpretacji indywidualnej doręcza się podmiotowi, któremu w danej sprawie interpretacja została wydana.

Tut. Organ informuje, że w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania Nagród wydanych w ramach Akcji Promocyjnych wykonanej na rzecz Spółki zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj