Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pułtusku
1423/PPM/443-5/05
z 8 czerwca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1423/PPM/443-5/05
Data
2005.06.08
Autor
Urząd Skarbowy w Pułtusku
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Słowa kluczowe
istotne warunki zamówienia
przetarg
specyfikacja istotnych warunków zamówienia (SIWZ)
Pytanie podatnika
Czy udostępnianie oferentom dokumentacji w postaci specyfikacji istotnych warunków zamówienia - na podstawie art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych, otrzymując jednocześnie zwrot kosztów druku i przekazania, jest świadczeniem usługi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu stawką w wysokości 22%?
P O S T A N O W I E N I E Naczelnik Urzędu Skarbowego w ... działając na podstawie art. 14a par. 1 - 4 w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005r.) postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Gminie ... oceniając stanowisko przedstawione we wniosku nr FB.31-1/2005 z dnia 08.03.2005r (data wpływu 14.03.2005r) uzupełnionym pismem z dnia 16.03.2005r. o udzielenie interpretacji jako prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E Przedmiot interpretacji. Czy udostępnianie oferentom dokumentacji w postaci specyfikacji istotnych warunków zamówienia - na podstawie art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych, otrzymując jednocześnie zwrot kosztów druku i przekazania, jest świadczeniem usługi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu stawką w wysokości 22%? Stanowisko wnioskodawcy. Zdaniem wnioskodawcy specyfikacje istotnych warunków zamówienia nie są towarem w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, przez co określona należność otrzymana za ich wydanie oferentom jest zwrotem kosztów poniesionych przez Gminę i w związku z tym czynność ta jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT. Ocena prawna stanowiska Wniskodawcy. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium karaju. Przez dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 1 powyższej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Art. 15 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organiazyjne nie mające osobowiści prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 w/w artykułu, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jednocześnie w ust. 6 art. 15 powyższej ustawy postanowiono, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy. Należy więc uznać, że pierwsze z w/w pojęć odnosi się do podmiotów, powołanych na podstawie przepisów prawa do realizacji określonych zadań, które wyposażone są przy ich realizacji we władztwo publiczne tj. występują w pozycji nadrzędnej w stosunku do innych podmiotów uczestniczących w danej czynności faktycznej. Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej ( między innymi gminy, powiatu i samorządu województwa ) oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo-przedmiotowego i może mieć miejsce przy spełnieniu łącznie dwóch warunków:- jego podmiotem są jedynie organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy,- odnosi się ono jedynie do tych czynności, wykonywaniem których realizują zadania nałożone na nie przepisami prawa, do realizacji których zostały powołane.Powyższe wyłączenie nie ma zastosowania w przypadku, gdy w/w organy wykonują jakiekolwiek czynności, w tym objęte jego urzędowymi kompetencjami, na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Natomiast par. 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 97, poz 970 ze zmianami ) stanowi, że zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zadaniem Gminy jako jednostki samorządu terytorialnego przy realizacji zadań inwestycyjnych jest udostępnianie oferentom dokumentacji w postaci specyfikacji istotnych warunków zamówienia na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych ( Dz. U. Nr 19 poz. 177 ze zm.). Na podstawie art. 37 w/w ustawy specyfikację istotnych warunków zamówienia przekazuje się nieodpłatnie, z zastrzeżeniem art. 42 ust. 2, zgodnie z którym cena, jakiej wolno żądać za powyższą specyfikację, może pokryć jedynie koszty jej druku oraz przekazania.Należność pobierana przez Gminę za specyfikacje wydane oferentom jest więc zwrotem kosztów związanych z realizacją inwestycji gminnych, takich jak koszt druku i przekazania specyfikacji. W świetle powyższych przepisów należy uznać, że udostępnienie formularza zawierającego specyfikację istotnych warunków zamówienia, które jest jednym z etapów zorganizowania przetargu nie jest traktowane jako dostawa towarów ani świadzenie usług. Czynności te związane są z wykonywaniem zadań publicznych, a zatem należy stwierdzić, że nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym stanowisko Podatnika w powyższej kwestii należy uznać za prawidłowe. Interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika we wniosku oraz stan prawny obwiązujący na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b par. 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. z 2005r Nr 8, poz. 60) powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. W przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego dotyczącego przedmiotowej sprawy powyższa interpretacja może ulec zmianie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.