Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
PV/443-65/IV/2005/JW
z 31 marca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PV/443-65/IV/2005/JW
Data
2005.03.31
Autor
Pomorski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
otrzymanie faktury
podatek naliczony
prawo do odliczenia
termin odliczenia podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
Czy zasadne będzie odliczenie podatku VAT w części dotyczącej wieczystego użytkowania gruntu związanego z działalnością gospodarczą, na zasadach ogólnych, zgodnie z którymi prawo do odliczenia przysługuje w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymano fakturę (lub miesiąc następny)?
POSTANOWIENIE Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 02.02.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 04.02.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie odliczenia podatku naliczonego VAT na podstawie faktur dotyczących wieczystego użytkowania gruntu, wystawionych w terminie późniejszym, niż siódmego dnia od dnia wykonania usługi stwierdza, że: stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego Uzasadnienie W dniu 21.01.2005r. Podatnik otrzymał faktury wystawione przez Urząd Miasta, dotyczące wieczystego użytkowania gruntu za miesiące: maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień i październik 2004r. Faktury zostały wystawione w dniu 07.01.2005r. Jako datę sprzedaży również określono 07.01.2005r. Podatnik zwraca się z zapytaniem czy zasadne i słuszne będzie odliczenie podatku VAT w części dotyczącej wieczystego użytkowania gruntu związanego z działalnością gospodarczą, na zasadach ogólnych, zgodnie z którymi m.in. prawo do odliczenia przysługuje w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymano fakturę (lub za miesiąc następny). W uzasadnieniu pisma Podatnik powołuje się na przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971), zgodnie z którym fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Jednakże w opinii Podatnika żaden z przepisów ustawy, jak i rozporządzeń wykonawczych nie zabrania odliczenia przez nabywcę podatku naliczonego, który wynika z faktury wystawionej w terminie późniejszym, aniżeli wynika to z przepisów prawa podatkowego. Zdaniem Podatnika, może on dokonać odliczenia w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymał fakturę (lub za miesiąc następny) pod warunkiem, że zostało przeniesione prawo do rozporządzania towarem lub usługa została wykonana. Natomiast niedotrzymanie ustawowego terminu do wystawienia faktury przez sprzedającego nie ma wpływu na prawo do odliczenia podatku VAT przez nabywcę. Po przeanalizowaniu wniosku Podatnika, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje: Generalne prawo do odliczenia podatku naliczonego zostało zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535), zwanej dalej ustawą o VAT, zgodnie z którym podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Natomiast kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT). Zasady wystawiania faktur oraz zakres danych, jakie powinny zawierać zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971). I tak zgodnie z § 16 tegoż rozporządzenia fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik otrzymał w dniu 21.01.2005r. faktury dotyczące wieczystego użytkowania gruntu za miesiące maj, czerwiec, lipiec, sierpień wrzesień i październik 2004r., na których jako datę wystawienia oraz sprzedaży określono 07.01.2005r. Należy zatem stwierdzić, iż faktury te zostały wystawione z uchybieniem terminów określonych przepisami prawa podatkowego w tym zakresie. Terminy, w których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego ustawodawca określił w art. 86 ust. 10 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Natomiast w sytuacji, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w ww. terminie może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres (art. 86 ust. 11 ustawy o VAT). Należy ponadto zauważyć, iż w myśl przepisów art. 86 ust. 12 w przypadku otrzymania faktury z tytułu nabycia towaru lub usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi. Natomiast żaden z przepisów ustawy jak i rozporządzenia wykonawczego nie zawiera ograniczeń w odliczaniu przez nabywcę podatku naliczonego, który wynika z faktury wystawionej w terminie późniejszym, aniżeli wynikający z ustawy. Dla prawidłowości zmniejszenia podatku należnego nie jest bowiem istotne, kiedy dany dokument zostanie wystawiony. Decydujące znaczenie ma fakt „fizycznego” wejścia w posiadanie tego dokumentu (otrzymanie) przez podatnika. Mając powyższe na uwadze tut. Organ podatkowy stwierdza, iż nabywca towarów lub usług, który otrzymał fakturę wystawioną z opóźnieniem ma prawo odliczyć podatek naliczony na ogólnych zasadach. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.