Interpretacja Urzędu Celnego w Krośnie
404000-PA-9101-3/05/BB
z 22 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
404000-PA-9101-3/05/BB
Data
2005.03.22



Autor
Urząd Celny w Krośnie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Składy podatkowe

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi


Słowa kluczowe
skład podatkowy
sprzedaż towarów
zwolnienie z podatku akcyzowego


Pytanie podatnika
Czy sprzedaż i przemieszczanie produktów o symbolu PKWiU 23.20.31objętych kodami CN: 27122000 i 27129039 ze składu podatkowego na składpodatkowy podmiotu uprawnionego do zwolnienia od podatku akcyzowego zewzględu na przeznaczenie tych wyrobów powinno odbywać się na podstawiezłożonego przez nabywcę oświadczenia ?


Na podstawie art.14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997- Ordynacja podatkowa (Tekst Jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po przeprowadzeniu postępowania wszczętego na wniosek Strony z dnia 17.01.2005r. (data wpływu do UC) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Celnego w Krośnie postanawia:

uznać, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 17.01.2005r. do tut. Urzędu został złożony wniosek XXXX XXXXX Sp. z o. o. o udzielenie interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego przedstawiając następujący stan faktyczny:

Spółka dokonuje przemieszczania produktów o symbolu PKWiU 23.20.31 objętych kodami CN: 27122000 i 27129039 ze składu podatkowego XXXX XXXXX na skład podatkowy uprawnionych podmiotów.

Spółka sformułowała też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż sprzedaż w/w produktów i ich przemieszczanie z jej składu podatkowego na skład podatkowy innej firmy powinno odbywać się na podstawie złożonego przez nabywcę oświadczenia - dołączonego do zamówienia - stwierdzającego, że zakupione wyroby zostaną zużyte do celów innych niż napędowe lub opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych. Nie ma więc potrzeby składania zabezpieczenia na to przemieszczenie i wystawiania dokumentu ADT czyli przemieszczanie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
Naczelnik Urzędu Celnego w Krośnie mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia postanawia udzielić interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu.
Szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy oraz warunki, jakie muszą spełniać podmioty korzystające ze zwolnień od podatku akcyzowego zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. nr 97, poz.966 z późn. zm.)

Zgodnie z § 13 ust.1 pkt.1 ww. rozporządzenia zwalnia się od akcyzy wazelinę, parafinę, woski pochodzenia naftowego i pozostałe woski oznaczone symbolem PKWiU 23.20.31 objęte kodami CN: 2712 10, 2712 20 00, 2712 90 31, 2712 90 33, 2712 90 39 i 2712 90 90. Przedmiotowe zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem spełnienia określonych, w ust.2 ww. rozporządzenia, wymagań:

  1. wyroby akcyzowe zostaną zużyte do innych celów niż napędowe lub opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych;
  2. podmiot uprawniony do zwolnienia nabywający wyroby akcyzowe dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną zużyte do celów, o których mowa w pkt.1.

Z przytoczonych przepisów wynika, że dostarczanie parafin i mas parafinowych o symbolu PKWiU 23.20.31 objętych kodami CN: 2712 20 00 i 2712 90 39 uprawnionym podmiotom nie podlega obowiązkowi stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zgodnie z § 13 ust.2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 97 z 2004r. poz.966 ze zm. Dz. U. Nr 181 z 2004r. poz.1875), zwolnienie od akcyzy ma zastosowanie pod warunkiem złożenia przez nabywcę oświadczenia stwierdzającego, że zakupione wyroby zostaną zużyte do celów innych niż napędowe lub opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych. Przepisy w § 13 nie definiują wprost podmiotu uprawnionego, wobec powyższego należy przyjąć, iż podmiotem uprawnionym jest podmiot zużywający wyroby akcyzowe zgodnie ze złożonym oświadczeniem.
Ponadto należy zauważyć, iż ustawodawca w §13 ust. 2 nie nakłada obowiązku stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku sprzedaży wyrobów parafinowych uprawnionemu nabywcy. W związku z tym nie ma obowiązku wystawiania dokumentu ADT i składania zabezpieczenia akcyzowego. Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym ( Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) do złożenia zabezpieczenia akcyzowego są obowiązane podmioty prowadzące skład podatkowy, zarejestrowani handlowcy oraz podmioty nabywające wyroby akcyzowe zharmonizowane zwolnione z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Reasumując powyższe, dostarczanie na terytorium kraju podmiotom uprawnionym do zwolnienia, parafin i mas parafinowych o symbolu PKWiU 23.20.31 objętych kodami CN: 2712 20 00 i 2712 90 39 zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie odbywa się bez zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Wobec powyższego nie należy dołączać do dostarczanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych administracyjnych dokumentów towarzyszących i składać zabezpieczenia akcyzowego.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla wnioskodawcy. Wydana interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w trybie art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i udzielona została w oparciu o stan prawny w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj