Interpretacja Urzędu Skarbowego w Oleśnie
PP-443/10/JK/05
z 17 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-443/10/JK/05
Data
2005.06.17



Autor
Urząd Skarbowy w Oleśnie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
infrastruktura towarzysząca
opłata
podatek od towarów i usług
udział w kosztach
wodociągi


Pytanie podatnika
- czy współfinasowanie budowy infrastruktury wodociągowej przez mieszkańców podlega opodatkowaniu podatkiem VAT? - czy pobierane jednorazowe opłaty za przyłącza do wodociągu komunalnego podlegają ustawie o podatku od towarów i usług?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60/ Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnie stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy w ... przedstawione we wniosku z dnia 12.04.2005r./data wpływu 15.04.2005r./ uzupełnionego pismem z dnia 20.05.2005r. /data wpływu 25.05.2005r./ o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie:- czy współfinasowanie budowy infrastruktury wodociągowej przez mieszkańców podlega opodatkowaniu podatkiem VAT? - czy pobierane jednorazowe opłaty za przyłącza do wodociągu komunalnego podlegają ustawie o podatku od towarów i usług?uznaje się za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 15.04.2005r. wpłynął wniosek do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oleśnie, uzupełniony pismem z dnia 20.05.2005r. /data wpływu 25.05.2005r./ o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz /prezydent miasta/, starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Urząd Gminy rozpoczął budowę sieci i przyłączy wodociągowych do budynków mieszkalnych w miejscowości ... - ... . Udział mieszkańców w finansowaniu kosztów budowy tej inwestycji wynosić będzie 1.700,00 zł od budynku mieszkalnego, co stanowi 12% udziału w kosztach budowy sieci rozprowadzającej i przyłączy do budynków mieszkalnych. Urząd Gminy na podstawie uchwały Rady Gminy pobiera jednorazową opłatę za podłączenie się do sieci wodociągu komunalnego w kwocie 500,00 zł od osób, które nie miały możliwości wykonania podłączenia do wodociągu komunalnego w trakcie trwania inwestycji oraz kwotę 700,00 zł od osób, które w trakcie trwania inwestycji nie podłączyły się do wodociągu komunalnego, opłaty te są wpłacane na konto podstawowe dochodów budżetowych /środki na dofinansowanie własnych inwestycji gminy/.Urząd Gminy nie zawierał pisemnych umów na wykonanie sieci wodociągowej z przyszłymi odbiorcami wody. Wszelkie inne koszty związane z podłączeniem się do wodociągu pokrywa inwestor.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnie, po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdza, co następuje:- zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./ podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Z dniem 1 czerwca 2005r. weszła w życie ustawa z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw /Dz. U. Nr 90, poz. 756/, w której doprecyzowano definicję obrotu określoną w art. 29 ust. 1. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 29 ust. 1 podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę /kwotę należną/ towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Do stwierdzenia, że dana dopłata /dotacja/ zwiększa podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niezbędne jest ustalenie czy tego typu dofinansowanie wiąże się ściśle z ceną konkretnego świadczenia lub czy stanowi rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych. Tym samym w sytuacji, gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu dostawy lub świadczenia usług. W przypadku, gdy dotacje, subwencje lub dopłaty przeznaczone są na pokrycie całości lub części kosztów ogólnej działalności podatnika i nie ma możliwości bezpośredniego powiązania otrzymanego dofinansowania z ceną konkretnej dostawy lub świadczenia konkretnej usługi, wtedy brak jest podstaw do uznania, że taka dotacja, subwencja lub dopłata powoduje zwiększenie podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wobec tego otrzymane dopłaty od mieszkańców nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonej konkretnej usługi.

Dokonywane wpłaty przez mieszkańców na budowę wodociągu komunalnego nie mają charakteru odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 i art.8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ponieważ przyłączenie do sieci wodociągu komunalnego nie oznacza przeniesienia jej własności, a jedynie umożliwia korzystanie z tej sieci.

Zatem współfinansowanie budowy infrastruktury wodociągowej oraz opłaty za przyłącza do tej sieci wpłacane przez mieszkańców nie podlegają ustawie z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia oraz według stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj